IMPLEMENTASI TUJUAN PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI MTs PATRA MANDIRI PLAJU KOTA PALEMBANG

Ulfa Kesuma(1*),


(1) UIN Raden Fatah Palembang
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is important to describe how the implementation of educational objectives in improving learning outcomes in MTs Patra Mandiri in Palembang. This study uses qualitative research methods and online methods. This study will discuss how the goals of national education, how the implementation of national education goals, the relationship between educational goals and learning outcomes, to the factors that influence learning outcomes. The results of this study are that the curriculum in MTs Patra Mandiri that includes Vision, Mission, Objectives, Planning, Implementation and Evaluation that has relevance to the elements of National Education Objectives include 1) Knowledge, 2) Understanding, 3) Habits, 4) Skills, 5) Appreciation, 6) Emotional, 7) Social relations, 8) Physical, 9) Ethical or moral, and 10) Attitudes. So that the purpose of education provides clear direction towards the implementation of learning and student learning outcomes.


Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, Mulyono. (1999). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Anni, Catharina Tri. (2004). Psikologi Belajar. Semarang: IKIP Semarang Press.

Arifin, Zainal. (2013). Evaluasi Pembelajaran, Bandung: Remaja Rosdakarya

Hakim, Lukmanul. (2009). Perencanaan Pembelajaran, Bandung: CV Wacana Prima

Hamalik, Oemar. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Khodijah, Nyayu. (2017). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers

Langgulung, Hasan. (1992). Azas-azas Pendidikan Islam, Jakarta:Pustaka Al-Husna. Cet Ke-2

Mu’in, Fatchul. (2011). Pendidikan Karakter: Konstruksi Teoritik dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Munirah. (2015 Desember). Sistem Pendidikan Di Indonesia: Antara Keinginan Dan Realita. Jurnal Auladuna. 2 (2). 233-245.

Muslich, Masnur. (2007). Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual, cet 2. Jakarta : Bumi Aksara

Nasution, S. (2009). Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara Pers.

Nursalim, Eko. (2016 Desember). Pendidikan Islam Menuju Masyarakat Madani di Era Globalisasi (Suatu Ikhtiar Menghadapi Tantangan Masyarakat Ekonomi Asean/MEA), Jurnal At-Turats. 10 (1) 43 – 51.

Purwanto, M. Ngalim. (2002) Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosda Karya

Sa’ud dkk. (2014). Perencanaan pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Samsirin, (2018 Juni) Titik Temu Tujuan Pendiidkan Islam dan Indonesia, Jurnal At’Ta’dib. 13(1). 67-92.

Sanjaya, Wina. (2009). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran, (Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, (Jakarta: Rineka Cipta

Sudaryono, (2014). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Lentera Ilmu Cendekia

Sudijono, Anas. 2012. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Sujana, Wayan Cong. (2019 April). Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia, Jurnal Adi Widya Pendidikan Dasar. 4(1). 29-39.

Suprijono, Agus. (2009). Cooperative Learning: Teori & Aplikasi Paikem, Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Susilo, Madyo Eko dkk. (2001) . Dasar-Dasar Pendidikan. Semarang: Effhar

Tim Penyusun Pusat Bahasa (Mendikbud), 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia Jakarta:Balai Pustaka, Edisi 3. Cetakan ke-4.

Umar, Bukhari. (2011) Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Amzah

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Undang-Undang Republik Indonesia No. 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen




DOI: 10.24235/tarbawi.v5i2.6387

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ulfa Kesuma

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



Creative Commons License
This website work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
E-ISSN 2580-6505 | P-ISSN 2407-6805
Copyright ©2023 Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, Jurusan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia