IMPLEMENTASI TUJUAN PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI MTs PATRA MANDIRI PLAJU KOTA PALEMBANG
(1) UIN Raden Fatah Palembang
(*) Corresponding Author
Abstract
This research is important to describe how the implementation of educational objectives in improving learning outcomes in MTs Patra Mandiri in Palembang. This study uses qualitative research methods and online methods. This study will discuss how the goals of national education, how the implementation of national education goals, the relationship between educational goals and learning outcomes, to the factors that influence learning outcomes. The results of this study are that the curriculum in MTs Patra Mandiri that includes Vision, Mission, Objectives, Planning, Implementation and Evaluation that has relevance to the elements of National Education Objectives include 1) Knowledge, 2) Understanding, 3) Habits, 4) Skills, 5) Appreciation, 6) Emotional, 7) Social relations, 8) Physical, 9) Ethical or moral, and 10) Attitudes. So that the purpose of education provides clear direction towards the implementation of learning and student learning outcomes.
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahman, Mulyono. (1999). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Anni, Catharina Tri. (2004). Psikologi Belajar. Semarang: IKIP Semarang Press.
Arifin, Zainal. (2013). Evaluasi Pembelajaran, Bandung: Remaja Rosdakarya
Hakim, Lukmanul. (2009). Perencanaan Pembelajaran, Bandung: CV Wacana Prima
Hamalik, Oemar. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Khodijah, Nyayu. (2017). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers
Langgulung, Hasan. (1992). Azas-azas Pendidikan Islam, Jakarta:Pustaka Al-Husna. Cet Ke-2
Mu’in, Fatchul. (2011). Pendidikan Karakter: Konstruksi Teoritik dan Praktik. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Munirah. (2015 Desember). Sistem Pendidikan Di Indonesia: Antara Keinginan Dan Realita. Jurnal Auladuna. 2 (2). 233-245.
Muslich, Masnur. (2007). Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual, cet 2. Jakarta : Bumi Aksara
Nasution, S. (2009). Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara Pers.
Nursalim, Eko. (2016 Desember). Pendidikan Islam Menuju Masyarakat Madani di Era Globalisasi (Suatu Ikhtiar Menghadapi Tantangan Masyarakat Ekonomi Asean/MEA), Jurnal At-Turats. 10 (1) 43 – 51.
Purwanto, M. Ngalim. (2002) Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosda Karya
Sa’ud dkk. (2014). Perencanaan pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Samsirin, (2018 Juni) Titik Temu Tujuan Pendiidkan Islam dan Indonesia, Jurnal At’Ta’dib. 13(1). 67-92.
Sanjaya, Wina. (2009). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran, (Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, (Jakarta: Rineka Cipta
Sudaryono, (2014). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Lentera Ilmu Cendekia
Sudijono, Anas. 2012. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Sujana, Wayan Cong. (2019 April). Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia, Jurnal Adi Widya Pendidikan Dasar. 4(1). 29-39.
Suprijono, Agus. (2009). Cooperative Learning: Teori & Aplikasi Paikem, Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Susilo, Madyo Eko dkk. (2001) . Dasar-Dasar Pendidikan. Semarang: Effhar
Tim Penyusun Pusat Bahasa (Mendikbud), 2007. Kamus Besar Bahasa Indonesia Jakarta:Balai Pustaka, Edisi 3. Cetakan ke-4.
Umar, Bukhari. (2011) Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Amzah
Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Undang-Undang Republik Indonesia No. 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen
DOI: 10.24235/tarbawi.v5i2.6387
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Ulfa Kesuma
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.