Ecoliteracy of Junior High School Students in Science Lesson on Environmental Pollution Theme
(1) Science Education Study Program, Graduate School, Pakuan University
(2) Science Education Study Program, Graduate School, Pakuan University
(3) Science Education Study Program, Graduate School, Pakuan University
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adisendjaja, Y. H., & Romlah, O. (2009). Pembelajaran pendidikan lingkungan hidup: Belajar dari pengalaman dan belajar dari alam. Bandung: FMIPA Universitas Pendidikan Indonesia.
Amini, R., & Munandar, A. (2010). Pengaruh model pembelajaran pendidikan lingkungan berbasis outdoor terhadap penguasaan konsep pendidikan lingkungan bagi calon guru sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(1), 14-21.
Arga, H. S. P., Rahayu, G. D. S., Mugara, R., Muliadi, D. R., & Risnawati, S. (2019). Program pendampingan dalam penyusunan bahan ajar berbasis ecoliteracy bagi guru-guru sekolah dasar di wilayah Kabupaten Bandung Barat. Abdimas Siliwangi, 2(2), 122.
Baderan, D. W. K., Hamidun, M. S., Utina, R., Rahim, S., & Dali, R. (2019). The abundance and diversity of Mollusks in mangrove ecosystem at coastal area of North Sulawesi, Indonesia. Biodiversitas Journal of Biological Diversity, 20(4), 987-993.
Capra, F., & Stone, M. K. (2010). Smart by nature: Schooling for sustainability. The Journal of Sustainability Education, 1(0).
Coyle, K. (2005). Environmental literacy in America. The National Environmental Education & Training Foundation
Disinger, J. F., & Roth, C. E. (2000). Environmental Literacy. Journal of Wildlife Rehabilitation, 23(3), 25–26.
Keraf, A. S. (2010). Etika Lingkungan Hidup. Kompas Media Nusantara.
Kurniasari, R. (2018). Peningkatan ecoliteracy siswa terhadap sampah organik dan anorganik melalui group investigation pada pembelajaran IPS [ Increasing Students’ Ecoliteracy in Sorting organic and Inorganic Waste Through Group Investigation of Social Studies]. Jurnal Lensa Pendas, 3(2), 8–13.
Lewinsohn, T. M., Attayde, J. L., Fonseca, C. R., Ganade, G., Jorge, L. R., Kollmann, J., Overbeck, G. E., Prado, P. I., Pillar, V. D., Popp, D., da Rocha, P. L. B., Silva, W. R., Spiekermann, A., & Weisser, W. W. (2015). Ecological literacy and beyond: Problem-based learning for future professionals. Ambio, 44(2), 154–162.
Mawardini, A., Permanasari, A., & Sanjaya, Y. (2015). Profil literasi sains siswa SMP pada pembelajaran IPA terpadu tema pencemaran lingkungan. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF 2015, IV(1996), 49–56.
McBeth, W., & Volk, T. (2009). The national environmental literacy project: A baseline study of middle-grade students in the United States. Journal of Environmental Education, 41(1), 55–67.
McBride, B. B., Brewer, C. A., Berkowitz, A. R., & Borrie, W. T. (2013). Environmental literacy, ecological literacy, ecoliteracy: What do we mean, and how did we get here? Ecosphere, 4(5).
Muliana, A., Maryani, E., & Somantri, L. (2018). Ecoliteracy Level of Student Teachers (Study toward Students of Universitas Syiah Kuala Banda Aceh). IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 145(1).
Mulyasa, H. E. (2013). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2013. Remaja Rosdakarya.
NAAEE. (2001). Using Environment-Based Education to Advance Learning Skills and Character Development. A Report, Annotated Bibliography, and Research. Washington DC: NEETF.
Neal, L. H. O. (1995). Using wetlands to teach ecology & environmental awareness in general biology. The American Biology Teacher, 57(3), 135–139.
Nurfajriani, N., Azrai, E. P., & Sigit, D. V. (2018). Hubungan Ecoliteracy Dengan Perilaku Pro-Lingkungan Peserta Didik Smp. Florea : Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 5(2), 63.
Prasetiyo, P. (2017). Pembelajaran Matapelajaran Biologi Materi Lingkungan Di Sekolah Mengengah Atas Dan Daya Dukungnya Terhadap Literasi Lingkungan Siswa. Florea : Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 4(2), 55.
Putri, S. S., Japar, M., Bagaskorowati, R., & Lewin, K. (2019). Meningkatkan ekoliterasi dan kreativitas siswa dalam pemanfaatan limbah, 8(2).
Putri, S. U., & Nikawanti, G. (2017). Pengenalan Green Behaviour Melalui Ecoliteracy Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2)
Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 150.
Siddiq, M. N., Supriatno, B., & Saefudin, S. (2020). Pengaruh penerapan problem-based learning terhadap literasi lingkungan siswa SMP pada materi pencemaran lingkungan. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 3(1), 18–24.
Stevenson, K. T., Peterson, M. N., Bondell, H. D., Mertig, A. G., & Moore, S. E. (2013). Environmental, Institutional, and Demographic Predictors of Environmental Literacy among Middle School Children. PLoS ONE, 8(3).
Supriatna. (2016). Kecerdasan ekologis dan ecopedagogy dalam pembelajaran sejarah dalam ecopedagogy:membangun kecerdasan ekologis dalam pembelajaran IPS. Rosdakarya
Suyono & Hariyanto. (2014). Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar. Remaja Rosdakarya.
Syukron, A. (2018). Ekoliterasi : Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia Berwawasan Lingkungan. Seminar Nasional PS PBSI FKIP Universitas Jember, 61–70.
Tamam, B. (2016). Peningkatan Ecoliteracy siswa sebagai Green Consumer melalui Pemanfaatan Kemasan Produk Konsumsi dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 24(2), 227.
Wulandari, F. E. (2017). Profil Kreativitas Mahasiswa Pendidikan IPA Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan (The Progressive & Fun Education Seminar) ke-2.
Wibowo, S. E. P. (2009). Evaluasi program pembelajaran. Pustaka Pelajar.
DOI: 10.24235/sc.educatia.v10i1.8073
Article Metrics
Abstract view : 3 timesPDF - 5 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Stat Counter (Link)