NILAI-NILAI PENDIDIKAN AKHLAK DALAM AL-QUR’AN SURAT AL-HUJURAT DAN LUQMAN: KAJIAN TAFSIR TARBAWI
(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract
Educational values are the spirit of education. Moreover, the moral dimension which is the core of Muhammad's prophethood with al-Qur'an as his greatest miracle. This article concludes that Surah Al-Hujurat: 11-13 and Luqman verses 12-19 are full of moral education values. The difference between the two letters is Al-Hujurat: 11-13 instills moral values which lead to social transgression while Luqman 12-19 is more on individual transgression. This research is a qualitative study, included in the category of library research. Data collection is based on primary data and secondary data which is done by reading, studying, researching and collecting books that contain theories, opinions or the views of relevant experts. Data analysis was performed using descriptive-analytic techniques, reasoning methods, and comparative methods.
Keywords:Â Educational Values, Morals, Al-Qur'an
Â
Abstrak
Nilai-nilai pendidikan merupakan ruh dalam pendidikan. Terlebih dimensi akhlak yang merupakan inti dari kenabian Muhammad SAW dengan al-Qur’an sebagai mukjizat terbesarnya. Artikel ini menyimpulkan bahwa Surat Al-Hujurat: 11-13 dan Luqman ayat 12-19 sarat dengan nilai-nilai pendidikan akhlak. Perbedaan kedua surat tersebut adalah Al-Hujurat: 11-13  menanamkan nilai akhlak yang menuju pada kesalihan sosial sedangkan Luqman 12-19 lebih pada kesalihan individu. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, termasuk dalam kategori penelitian kepustakaan (library research). Pengumpulan data didasarkan pada data primer dan data skunder yang dilakukan dengan cara membaca, menelaah, meneliti dan mengumpulkan buku-buku yang berisi teori, pendapat atau pandangan para pakar yang terkait. Analisis data dilakukan dengan menggunakan teknik deskriptif-analitik, metode penalaran dan metode komparatif.
Kata Kunci: Nilai Pendidikan, Akhlak, Al-Qur’an
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Ghazali, I. (1997). Mutiara Ihya’ ‘Ulumuddin,. Mirzan.
Al-Ghazali, M. (1999). Berdialog dengan al-Qur‟an. Mizan.
Al-Khattan, M. K. (1996). Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur‟an. Pustaka Litera Antar Nusa.
Aly, H. N. (1999). Ilmu Pendidikan Islam (I). Logos Wacana Ilmu.
Amini, I. (2006). Agar tak Salah Mendidik (I). Al-Huda.
An-Naisabury, A. al-H. M. al-H. (1996). Shahih Muslim. Darul Hadits.
An-Najjar, A. (2001). Ilmu Jiwa dalam Tasawuf. Pustaka Azzam.
An-Nawawi, M. A. Z. Y. bin S. (2000). Al-Adzkar An-Nawawiyah. Darul Fikr.
Asy-Syafi’i, A.-I. (1993). Al-Adzkar (III). Dar al-Mishriyah.
Aziz, S. bin A. (1999). Jamiut Tirmidzi. Darussalam.
Azzuhaili, W. (1991). Tafsir Al-Munir. Darul Fikri.
Baqi, M. F. A. (1987). Al-Mu’jam al-Mufahras lil Al-alfaz Alquran. Dar al-Fikr.
Baraja, U. B. A. (1999). Akhlak lil Banin. Ahmad Nabhan.
Daradjat, Z. (1995). Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah. Ruhama.
Daradjat, Z. (1998). Kesehatan Jiwa dalam Islam. PT. Pertja.
Darajat, Z. (1991). Ilmu Jiwa Agama. Bulan Bintang.
Hadi, S. (2000). Metodologi Research. Andi Offset.
Hamka. (1991). Tafsir Al-Azhar. Pustaka Panjimas.
Hasiah. (2018). Mengintip Prilaku Sombong dalam Al-Qur’an. El-Qanuny, 4(2).
Ibrahim, A. bin I. dan A. S. (1989). Al-Muharrar Al-Wajiz. Dar al-Mishriyah.
Ishak, M. N. dan A. (1993). Moral dan Kognisi Islam. Alfabeta.
Katsir, A. al-F. al-H. I. (2009). Tafsir al-Qur’an al-‘Azhim. Dar al-Fikr.
Langgulung, H. (1989). Manusia dan Pendidikan suatu Analisa Psikologi Filsafat dan Pendidikan. Pustaka Al Husna.
Langgulung, H. (1991). Manusia dan Pendidikan Suatu Analisa Psikologi dan Pendidikan. PT. Al-Husna Zikra.
Margono, S. (1997). Metodologi Penelitian Pendidikan. PT. Rineka Cipta.
Marzuki. (2002). Metodologi Riset. Prasetya Widi Pratama.
Mustafa, A. (1999). Akhlak Tasawuf (III). Pustaka Setia.
Nata, A. (2005). Pendidikan Dalam Persfektif Hadits (I). UIN Jakarta Press.
Qardawi, Y. (2004). Halal Haram dalam Islam, (I). Akbar.
Qutbh, S. (2004). Tafsir Fi Zhilalil QurÃan. Gema Insani Press.
Ramayulis. (2002). Ilmu Pendidikan Islam (III). Kalam Mulia.
Rifai, M. N. (2000). , Kemudahan dari Allah Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir,. Gema Insani Press.
Shihab, M. Q. (2002). Tafsir al-Misbah Pesan, Kesan dan Keserasian al-Qur’an. Lentera Hati.
Syafe’i, R. (2003). Aqidah, akhlak, Sosial dan Hukum (II). Pustaka Setia.
Syah, M. (2004). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru (IX). Rosda Karya.
Warsito, H. (1995). Pengantar Metodologi Penelitian. Gramedia Pustaka Utama.
Yunus, M. (1994). Pendidikan agama Islam. Erlangga.
DOI: 10.24235/oasis.v5i2.6081
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Oasis : Jurnal Ilmiah Kajian Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saat ini e-journal OASIS telah terindeks pada :
                   Â
                                                                                                     Â
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Â
OASIS by http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/oasis/is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Â