Pembentukan Akhlak Berbasis Pembiasaan Dan Keteladanan (Studi Kasus Di MAN 2 Kuningan Jawa Barat)
(1) MA NU Asy-Syakuriyan
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this study was to determine the moral formation of learners based on habituation and exemplary, and to determine the success of the formation of habitual morals and exemplary in Madrasa Aliya Negeri 2 Kuningan, West Java. The author uses a qualitative method with a phenomenological approach, so in collecting data, the author uses observation techniques, in-depth interviews, documentation and using the data technique child can data model Miles and Huberman. Habit based and exemplary moral formation in Madrasa Aliya Negeri 2 Kuningan West Java was carried out with various activities, namely: Habit of dhuhur prayer in congregation, habituation of Infaq every Friday morning, habituation of Asr prayer in congregation, habituation of tadarus al-Qur'an, habituation of tahfizd together every Monday the flag ceremony is over, habituation of yasinan and khitobah (lectures) every Friday morning, habituation in dress. The exemplary moral-based formation is carried out with various activities, namely: discipline, honesty, responsibility, humility, emotional control, the ability of the teachers to control emotions differently, some are good so that they think first before acting, polite, average the average teacher shows a polite attitude, both in speaking and behaving, exemplary by civilizing the S5, exemplary welcoming students in front of the gate, so that citizens of Madrasa Aliya Negeri 2 Kuningan can improve their religion (religious), change attitudes (akhlakul karimah), love to read and improve concern for the environment
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pembentukan akhlak peserta didik berbasis pembiasaan dan keteladanan, serta untuk mengetahui keberhasilan dari pembentukan akhlak pembiasaan dan keteladanan di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 2 Kuningan Jawa Barat. Penulis menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan fenomenologi, maka dalam pengumpulan data, penulis menggunakan teknik observasi, wawancara mendalam, dokumentasi dan mengunakan teknik anak bisa data model Miles dan Huberman. Pembentukan akhlak berbasis pembiasaan dan keteladanan di MAN 2 Kuningan Jawa Barat dilakukan dengan berbagai kegiatan, yaitu:Pembiasaan shalat dhuhur berjama’ah, pembiasaan Infaq setiap jum’at pagi, pembiasaan Shalat Ashar berjamaah, pembiasaan tadarus al-Qur’an, pembiasaan tahfizd bersama setiap senin selesai upacara bendera, pembiasaan yasinan dan khitobah (ceramah) setiap jum’at pagi, pembiasaan dalam berpakaian. Adapun pembentukan akhlak berbasis keteladanan dilakukan dengan berbagai kegiatan, yaitu: kedisiplinan, kejujuran, tanggung jawab, rendah hati, pengendalian emosi, kemampuan guru-guru mengendalikan emosi berbeda-beda, ada yang baik sehingga berpikir terlebih dahulu sebelum bertindak, sopan santun, rata-rata guru menunjukkan sikap yang sopan, baik dalam berbicara maupun bertingkah laku, keteladanan dengan membudayakan S5, keteladanan menyambut peserta didik di depan gerbang, sehingga warga MAN 2 Kuningan dapat meningkatkan keimanan (religius), merubah sikap (akhlakul karimah), gemar membaca dan meningkatkan kepedulian terhadap lingkungan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alam, B. (1998). Globalisasi dan Perubahan Budaya. Antropologi Indonesia, 10(1), 52–59. https://doi.org/10.7454/ai.v0i54.3325
Bakar. (2008). Pengaruh Globalisasi Terhadap Peradaban. Jurnal Peradaban, 35–54(5), 5–25.
Farisi, S. (2016). Pendidikan Agama Islam Berbasis Nilai Ukhuwwah Islamiyyah (Studi Kasus Pembelajaran PAI di SMAÂLazuardi GIS, Depok). SAFINA Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 26–43. Retrieved from http://journal.staimi-depok.ac.id/index.php/safina/article/view/3
Ghani, A. (2015). Peranan Akidah Dalam Perancangan Pembangunan Ummah : Satu Analisis Dalam Konteks Masyarakat Kini. Jurnal Usuluddin, 3(March), 13–34.
Hakim, R. (2015). Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Al-Quran. Jurnal Pendidikan Karakter, 45–65(2), 12–32.
Jumhuri, M. (2016). Pembinaan Moral Spiritual Siswa Melalui Pembiasaan Shalat Jamaah (Studi Analisis Siswa Madrasah Tsanawiyah NWPutra Narmada). Al-Amin Kajian Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 15(2), 25–37.
Lazim, M. (2011). Konsep Materi Pendidikan Akhlak Anak Didik dalam Perspektif Islam. Institut Agama Islam Negeri Walisongo. https://doi.org/10.1017/CBO9781139172332.002
Mishbahush. (2016). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Al-Qur’an ‎(Kajian Tafsir Surat Al-Hujurat Ayat 11-13)‎. Sumbula : Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 200–223(2), 65–76. https://doi.org/https://www.mendeley.com/profiles/sumbula-e-journal/
Muzayanah. (2014). Strategi Pendidikan Karakter Pada Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah 01 Purbalingga, Jawa Tengah. Edukasi, 13–21(2), 68–74.
Nashihin. (2015). Internalisasi nilai-nilai agama Islam dalam pembinaan akhlak mulia. Jurnal Ummul Qura. https://doi.org/10.1111/medu.12285
Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff. (2002). Kurikulum Pendidikan Islam Menghadapi Cabaran Globalisas. In Prosiding Wacana Pendidikan Islam -Siri 1. Fakulti Pendidikan.
Ningsih, T., Zamroni, Z., & Zuchdi, D. (2015). Implementasi pendidikan karakter di SMP Negeri 8 dan SMP Negeri 9 Purwekerto. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 12–22(2), 43–56.
Prayogo, H. (2018). Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural (Studi Kasus Konsep Dan Implementasi Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Di Kelas X Tav Smk Negeri 1 Bulakamba Kabupaten Brebes). Jurnal Oasis, Vol 15, No, 1–20.
Putra, B. (2018). Pendidikan Karakter Berbasis Manajemen Qolbu dalam Mengembangkan Karakter Religius Sebagai Bagian pendidikan Kewarganegaraan di Pesantren. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan. https://doi.org/10.25273/citizenship.v6i1.2407
Rostitawati. (2015). Konsep Pendidikan Akhlak dalam Al-quran. Irfani, 56–67(1), 54–70. https://doi.org/10.1016/j.cub.2012.12.041
Sutikno, S. (2016). Pola pendidikan Islam dalam surat Luqman ayat 12-19. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 34–41(2), 45–72. https://doi.org/10.15642/jpai.2013.1.2.287-302
Unwanullah, A. (2012). Transformasi Pendidikan untuk Mengatasi Konflik Masyarakat dalam Perspektif Multikultural. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1), 45–57.
DOI: 10.24235/oasis.v4i2.3878
Article Metrics
Abstract view : 89 timesPDF - 39 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Oasis : Jurnal Ilmiah Kajian Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saat ini e-journal OASIS telah terindeks pada :
                   Â
                                                                                                     Â
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Â
OASIS by http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/oasis/is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Â