Developing Concept Approach Based Textbooks of Social Sciences Course for Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education

M Irfan Islamy(1*),


(1) Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract

The development of the Madrasah Ibtidaiyah/Elementary School curriculum has changed several times, from the KBK Curriculum to KTSP Curriculum, then to the 2013 Curriculum. However, the limited textbooks that are in accordance with the curriculum changes are obstacles to learning achievement, especially in Social Sciences course for elementary school teacher education. This study aims to develop a social science course textbook for Madrasah Ibtidaiyah/elementary school teacher education with a 2013 curriculum-based concept approach that is appropriate for students taking Social Sciences Madrasah Ibtidaiyah/elementary school teacher education courses. This research uses a 4-D model with stages of Define, Design, Develop, and restrictions on Desseminate. The results showed that the development of concept approach based social science course textbooks for Madrasah Ibtidaiyah/elementary school got a very decent category with a score of 81% from material experts, a decent category with a score of 80% from linguists, and a very decent category with a score of 87% from design experts. So it can be concluded that the textbooks for Social Sciences of Madrasah Ibtidaiyah/elementary school teacher education using the 2013 curriculum-based concept are categorized as feasible.

Keywords: concept approach, social studies education, development of textbooks.

                                                         

                                                        Abstrak

Perkembangan kurikulum Madrasah Ibtidaiyah/Sekolah Dasar telah beberapa kali mengalami perubahan, dari Kurikulum Berbasis Kompetensi ke Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, kemudian ke Kurikulum 2013. Akan tetapi, terbatasnya buku ajar yang sesuai dengan perubahan kurikulum tersebut menjadi kendala terhadap tercapainya pembelajaran, khususnya pada mata kuliah Pendidikan IPS MI/SD. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan buku ajar mata kuliah Pendidikan IPS MI/SD dengan pendekatan konsep berbasis kurikulum 2013 yang layak untuk mahasiswa yang mengambil mata kuliah Pendidikan IPS MI/SD. Penelitian pengembangan ini menggunakan model 4-D dengan tahapan Define, Design, Develop, dan pembatasan pada Desseminate. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengembangan buku ajar Pendidikan IPS MI/SD mendapatkan kategori sangat layak dengan skor 81% dari ahli materi, kategori layak dengan skor 80% dari ahli bahasa, dan kategori sangat layak dengan skor 87% dari ahli desain. Sehingga dapat disimpulkan bahwa buku ajar mata kuliah Pendidikan IPS MI/SD menggunakan konsep berbasis kurikulum 2013 dikategorikan layak.

Kata Kunci: pendekatan konsep, pendidikan IPS, pengembangan buku ajar.


Full Text:

PDF

References


Amin, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Geografi Terintegrasi Sains Islam di Madrasah. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 934–945. https://doi.org/10.17977/jptpp.v2i7.9676.

Dewi, A. E. A., & Mukminan, M. (2016). Implementasi Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran IPS di Middle Grade SD Tumbu 3 Kota. Jurnal Prima Edukasia, 4(1), 20–31. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i1.7691.

Hanafiyah, H., & Supardi, S. (2016). Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Tentang Perkembangan Teknologi Produksi, Komunikasi, dan Trasnportasi. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 3(02), 139.

Jacobsen, D. A., Eggen, P. D., & Kauchak, D. P. (2002). Methods for teaching: Promoting student learning. Merrill/Prentice Hall.

Krismawati, N. U., Warto, W., & Suryani, N. (2018). Analisis Kebutuhan pada Bahan Ajar Penelitian dan Penulisan Sejarah di Sekolah Menengah Atas (SMA). Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 3(3), 300–311. https://doi.org/10.28926/briliant.v3i3.202.

Lukman, L., & Ishartiwi, I. (2014). Pengembangan bahan ajar dengan model mind map untuk pembelajaran ilmu pengetahuan sosial SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(2), 109-122.

Miftahuddin, M. (2016). Revitaslisasi IPS dalam Perspektif Global. Jurnal Pemikiran Keislaman, 27(2), 284-267. https://doi.org/10.33367/tribakti.v27i2.269.

Muna, I. A. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa PGMI pada Konsep Hukum Newton Menggunakan Certainty of Response Index (CRI). Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 13(2), 309–322. https://doi.org/10.21154/cendekia.v13i2.251.

Mursalin. (2014). Meminimalkan Miskonsepsi pada Materi Rangkaian Listrik dengan Pembelajaran Predict-Observe-Explain. Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1). https://doi.org/10.17977/jip.v20i1.4383.

Muspiroh, N. (2015). Pembelajaran Tematik Integratif IPA dan IPS di Madrasah Ibtidaiyah pada Kurikulum 2013. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(2). https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v2i2.126.

Nurjannah, N. (2017). Pengembangan Pembelajaran IPS Berwawasan Kebangsaan Sebagai Matakuliah Jati Diri di Fakultas Ilmu Sosial UNIMED. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL, 9(2), 133–140. https://doi.org/10.24114/jupiis.v9i2.8241.

Prasetiyo, N. A., & Perwiraningtyas, P. (2017). The Development of Environment based Textbook in Biology Course at Tribhuwana Tunggadewi University. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 3(1), 19. https://doi.org/10.22219/jpbi.v3i1.3969.

Puspitasari, R. (2016). Penanaman Nilai Karakter Peduli Lingkungan dalam Muatan Enviromental Education Pada Pembelajaran IPS dI MI Darul Hikam Kota Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(1). https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i1.547.

Retariandalas, R. (2017). Pengaruh Minat Membaca dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7 (2). https://doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1529.

Riwanda, A., Fani, A., & Islamy, M. I. (2017). A Correlation Between the Use of Internet as Learning Source, Learners’learning Autonumous and Learners’engagement in Learning Process (Vol. 2, pp. 299–307). Presented at the Proceeding International Conference on Islamic Education (ICIED).

Rohmah, D. F., Hariyono, H., & Sudarmiatin, S. (2017). Pengembangan Buku Ajar IPS SD Berbasis Kontekstual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(5), 719–723. https://doi.org/10.17977/jptpp.v2i5.9200.

Ross, E. W. (2014). Social Studies Curriculum, The: Purposes, Problems, and Possibilities. New York: SUNY Press.

Setiawan, D. (2013). Reorientasi Tujuan Utama Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dalam Perspektif Global. JUPIIS (Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial), 5(2). Retrieved from https://doaj.org.

Subadi, T., Priyono, K. D., Dahroni, D., & Musyiyam, M. (2015). Implementasi Pembelajaran IPS Berbasis Kurikulum 2013 Melalui Lesson Study di Sekolah Muhammadiyah Kartasura. Warta LPM, 18(1), 62-75. https://doi.org/10.23917/warta.v18i1.1168.

Surahman, E., & Mukminan, M. (2017). Peran guru IPS sebagai pendidik dan pengajar dalam meningkatkan sikap sosial dan tanggung jawab sosial siswa SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 1. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v4i1.8660.

Susanti, S. (2016). Metode mind mapping untuk meningkatkan hasil belajar IPS di Sekolah Dasar. 14. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1).

Susilaningsih, E., Kasmui, K., & Harjito, H. (2016). Desain Instrumen Tes Diagnostik Pendeteksi Minkonsepsi untuk Analisis Pemahaman Konsep Kimia Mahasiswa Calon Guru. Unnes Science Education Journal, 5(3). https://doi.org/10.15294/usej.v5i3.13184.

Sutrisna, E., & Wasino, W. (2010). Pembelajaran IPS dalam Realita di Era KTSP: Studi Eksplorasi Pelaksanaan Pembelajaran IPS pada Jenjang SMP di Kabupaten PATI. Paramita: Historical Studies Journal, 20(2). https://doi.org/10.15294/paramita.v20i2.1049.

Suwarni, E. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lokal Materi Keanekaragaman Laba-Laba di Kota Metro Sebagai Sumber Belajar Alternatif Biologi Untuk Siswa SMA Kelas X. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 6(2). https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v6i2.336.

Taba, H. (1967). Teachers’ Handbook for Elementary Social Studies. Michigan: Addison Wesley.

Tanjung, A., & Fahmi, M. (2015). Urgensi pengembangan bahan ajar geografi berbasis kearifan lokal. Jurnal Pendidikan Geografi: Kajian, Teori, dan Praktek dalam Bidang Pendidikan dan Ilmu Geografi, 20(1), 24-29.

Thiagarajan, S. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Minnesota: The University of Minnesota.

Wijayati, E. C., Degeng, I. N. S., & Sumarmi, S. (2016). Kesulitan-Kesulitan dalam Implementasi Kurikulum Mata Pelajaran IPS SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(11), 2241–2247. https://doi.org/10.17977/jp.v1i11.8132.




DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v6i1.3594

Article Metrics

Abstract view : 276 times
PDF - 43 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

AL IBTIDA Journal Indexed By:

        

 

  

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats

 

Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.

Editorial Office:

FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon.  Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com