The Effect of Contextual Learning Trough Teaching Materials Application-Based on Problem Solving Ability
(1) IKIP Siliwangi Cimahi
(2) IKIP Siliwangi Cimahi
(3) IKIP Siliwangi Cimahi
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abbas, N., Ismail, Y., & Dayani, N. L. E. (2021). Mind Mapping Mata Pelajaran Matematika Untuk Kelas Ix Semester Ganjil. Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi, 9(1), 52–61. https://doi.org/10.34312/euler.v9i1.10586
Ahmad, M., & Asmaidah, S. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Membelajarkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Smp. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 373–384. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i3.326
Anita, Y., Thahir, A., Komarudin, K., Suherman, S., & Rahmawati, N. D. (2021). Buku Saku Digital Berbasis STEM: Pengembangan Media Pembelajaran terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 401–412. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i3.1004
Astra, O. A., & Mardiana, Y. (2018). Rancang Bangun dan Analisa Pengendali CCTV Berbasis Arduino Menggunakan Smartphone Android. Jurnal Media Infotama, 14(1), 39–50. https://doi.org/10.37676/jmi.v14i1.470
Bawamenewi, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Memprafrasekan Puisi “Aku†Berdasarkan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl). Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 310–323. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.631
Cecep, C., Mutaqin, A., & Pamungkas, A. S. (2019). Pengembangan Modul Quick Math Berbasis Mobile Learning sebagai Penunjang Pembelajaran Matematika di SMA. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 7(2), 148. https://doi.org/10.33394/j-ps.v0i0.1761
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.517
Gideon, S. (2018). Peran Media Bimbingan Belajar Online €Œruangguru†Dalam Pembelajaran Ipa Bagi Siswa Smp Dan Sma Masa Kini: Sebuah Pengantar. Jurnal Dinamika Pendidikan, 11(2), 167. https://doi.org/10.33541/jdp.v11i2.813
Guntur, M., Kartono, K., & Junaedi, I. (2020). The Implementation of Comic Supplementary Tutor Feedback In Contextual Teaching Hybrid Learning on The Achievement of Higher Order Thinking Skill Viewed From Students ’ Mathematics Disposition. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 11(1), 76–82.
Hakim, L. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pai Berbasis Augmented Reality. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 21(1), 59–72. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i6
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Haqq, A. A. (2020). Pengembangan Desain Didaktis Geometri Berbantuan Perangkat Lunak Cabri3D Pada Pembelajaran Matematika Sma. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 5(1), 49–60. https://doi.org/10.31949/th.v5i1.2215
Hariyono, M., & Widhi, N. E. (2021). Geoshape Digital: Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 35–50. https://doi.org/10.30659/pendas.8.1.
Hidayat, M. F., Hapizah, Susanti, E., & Scristia, S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Materi Prisma Berbasis Android untuk Pembelajaran Berbasis Masalah di Kelas VIII. Jurnal Gantang, 5(2), 191–201. https://doi.org/10.31629/jg.v5i2.2362
Irawati, A. E., & Setyadi, D. (2021). Pengembangan E-Modul Matematika pada Materi Perbandingan Berbasis Android. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 3148–3159. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.467
Juniantari, M., Mahayukti, G. A., Gita, I. N., & Suryawan, I. P. P. (2020). Validity of Introduction to Basic Mathematics Teaching Materials Based on Conceptual Understanding Procedures Models and Character Education. Journal of Physics: Conference Series, 1503(1), 1–11. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1503/1/012018
Komariah, S., Suhendri, H., & Hakim, A. R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Siswa SMP Berbasis Android. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(1), 43–52. https://doi.org/10.30998/jkpm.v4i1.2805
Kristiwati, I., Irfan, I., & Arifuddin, A. (2019). Dampak Handphone Android Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI IPS Di SMAN 3 Kota Bima. Edu Sociata ( Jurnal Pendidikan Sosiologi ), 3(1), 43–52. https://doi.org/10.33627/es.v3i1.299
Kurniawati, I. D., & Nita, S.-. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa. DoubleClick: Journal of Computer and Information Technology, 1(2), 68–75. https://doi.org/10.25273/doubleclick.v1i2.1540
Kusumadewi, R. F., Neoloka, A., & Yasin, M. (2020). Bahan Ajar Komik Matematika Berbasis Digital Bagi Siswa Sekolah Dasar. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 10(1), 85–101. https://doi.org/10.21580/phen.2020.10.1.6339
Legendari, M. A., & Raharjo, H. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Bangun Ruang Kubus Dan Balok Kelas Viii Di Smp N 1 Ciledug. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 5(1), 70–79. https://doi.org/10.24235/eduma.v5i1.683
Lestariningsih, N., & Suardiman, S. P. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik-Integratif Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Karakter Peduli Dan Tanggung Jawab. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 86–99. https://doi.org/10.21831/jpk.v7i1.15503
Lukman, L., & Ishartiwi, I. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Dengan Model Mind Map Untuk Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Smp. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(2), 109–122. https://doi.org/10.21831/tp.v1i2.2523
Mawarni, M. (2019). Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep Bangun Ruang. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 12–21. https://doi.org/10.30742/tpd.v1i02.858
Munir, A. Q., & Setyoningsih, H. (2018). Rancang Bangun Aplikasi Location Based Service Butik Berbasis Android. Jurnal Sistem Informasi Dan Komputer Terapan Indonesia (JSIKTI), 1(1), 1–12. https://doi.org/10.33173/jsikti.7
Nasir, A. M. (2021). The Effect of the Polya Model Problem Solving Method on Improving Student Learning Outcomes in Solving Math Word Problems. Eduma: Mathematics Education Learning And Teaching, 10(2), 127–133. https://doi.org/10.24235/eduma.v10i2.8700
Nurhana, F., & Abdullah, A. A. (2021). Effectiveness of Contextual Teaching and Learning on The Ability to Mathematical Relational Understanding in Junior High School. Eduma: Mathematics Education Learning And Teaching, 10(2), 198–205. https://doi.org/10.24235/eduma.v10i2.9087
OECD. (2019). Programme for International Student Assessment. Retrieved from www.oecd.org website: https://www.oecd.org/pisa/data/
Palevi, M. R., Saputri, P. A., & Vebrianto, R. (2020). Ruang kelas virtual: pembelajaran dengan pemanfaatan permainan online Hago. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 6(1), 7–13. https://doi.org/10.29210/02019410
PIRLS, & T. (2016). Trends International Mathematics and Science Study.
Polya, G. (1973). How To Solve (2nd Ed). Princeton: University Press.
Putri, R. S., Suryani, M., & Jufri, L. H. (2019). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 331–340. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.471
Rizki, S., & Linuhung, N. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Program Linear Berbasis Kontekstual Dan Ict. AKSIOMA Journal of Mathematics Education, 5(2), 137–144. https://doi.org/10.24127/ajpm.v5i2.674
Sakinah, E., Darwan, D., & Haqq, A. A. (2019). Desain Didaktis Materi Trigonometri dalam Upaya Meminimalisir Hambatan Belajar Siswa. Suska Journal of Mathematics Education, 5(2), 121–130. https://doi.org/10.24014/sjme.v5i2.7421
Selvianiresa, D., & Prabawanto, S. (2017). Contextual Teaching and Learning Approach of Mathematics in Primary Schools. Journal of Physics: Conference Series, 895(1), 1–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012171
DOI: 10.24235/eduma.v11i1.9604
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022