Effectiveness of Contextual Teaching and Learning on The Ability to Mathematical Relational Understanding in Junior High School
(1) Universitas Alma Ata
(2) Universitas Alma Ata
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Sugandi, A.I., & Benard, M. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemahaman Dan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Analisa, 4(1), 16–23. https://doi.org/10.15575/ja.v4i1.2364
Abdullah, A. A., & Richardo, R. (2017). Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Memilih Makanan Sehat Dengan Pembelajaran Literasi Matematika Berbasis Konteks. Jurnal Gantang, 2(2), 89–97. https://doi.org/10.31629/jg.v2i2.193
Abdullah, A. A., Shanti, W. N., & Sholihah, D. A. (2019). Critical Thinking Ability Development Students Through Experiential Learning In The Calculus Class. IOP-J Series, 0.
Anwar, R. B., Yuwono, I., & Rahman, A. (2016). Mathematical representation by students in building relational understanding on concepts of area and perimeter of rectangle. Educational Research and Reviews, 11(21), 2002–2008. https://doi.org/10.5897/ERR2016.2813
Brinus, K. S. W., Makur, A. P., & Nendi, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 261–272. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.439
Cholifah, S. N., Rahayu, W., & Meiliasari, M. (2021). Pengembangan Aplikasi Berbasis Android menggunakan Adobe Animate CC dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) sebagai Media Pembelajaran pada Materi Bentuk Aljabar untuk Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 5(1), 64–73. https://doi.org/10.21009/jrpms.051.08
Glass, M., & Kim, J. H. (2011). Identifying and Assessing Relational Understanding in Ordinary Differential Equations. Frontiers in Education (FIE 2011), October, 1–8. https://doi.org/10.1109/FIE.2011.6143074
Hasibuan, I. (2014). Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning ). Logaritma, II(01), 1–12. https://doi.org/10.35542/osf.io/8qy5f
Herni Indriastuti & Nani Ratnaningsih. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi Tasikmalaya, 1, 164–173.
John A, V. de W., Jennifer M, B.-W., Jonathan W, & K., & S, K. (2013). Elementary and Middle School Mathematics Teaching Developmentally (8th ed.). Pearson.
Kadir, abdul. (2013). Konsep Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah. Dinamika Ilmu, 13(1), 17–38.
Malinda, P., & Sylviana Zanthy, L. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Koneksi Matematis Siswa MTs. Journal On Education, 01(02), 105–109.
Minarni, A., Napitupulu, E. E., & Husein, R. (2016). Mathematical understanding and representation ability of public junior high school in North Sumatra. Journal on Mathematics Education, 7(1), 43–56. https://doi.org/10.22342/jme.7.1.2816.43-56
Napaphun, V. (2012). Relational Thinking : Learning Arithmetic in order to Promote Algebraic Thinking. Journal of Science and Mathematics, 35(2), 84–101.
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18
Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. In Nizmania Learning Center. Nizamial Learning Center.
Razi, Z. (2018). Pembelajaran Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis. Jurnal Peluang, 6(2), 15–22. https://doi.org/10.24815/jp.v6i2.12723
Riyani, R., Maizora, S., & Hanifah, H. (2017). Uji Validitas Pengembangan Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemahaman Relasional Pada Materi Persamaan Kuadrat Siswa Kelas Viii Smp. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(1), 60–65. https://doi.org/10.33369/jp2ms.1.1.60-65
Santoso, E. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v3i1.407
Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 150. https://doi.org/10.22460/infinity.v3i2.60
Shanti, W. N., Sholihah, D. A., & Abdullah, A. A. (2018). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis melalui ctl. Jurnal Pembelajaran Matematika, 5(1), 98–110.
Skemp, R. R. (1978). Relational Understanding and Instrumental Understanding. The Arithmetic Teacher, 26(3), 9–15. https://doi.org/10.5951/mtms.12.2.0088
Utomo, D. P. (2019). Instrumental and Relational Understanding Analysis of 5th Grade Elementary School Students on Integers Addition. 349(Iccd), 668–670. https://doi.org/10.2991/iccd-19.2019.176
Utomo, D. P., & Huda, M. (2020). Pemahaman Relasioanal. E-Conversion - Proposal for a Cluster of Excellence.
Wulandari, F., & Rakhmawati, R. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Relasional Matematis : Dampak Strategi Pembelajaran Index Card Match. Desimal: Jurnal Matematika, 2(3), 203–209. https://doi.org/10.24042/djm.v2i3.4291
DOI: 10.24235/eduma.v10i2.9087
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022