The Effectiveness of the Polya Model Problem Solving Method on Student Learning Outcomes in Solving Math Story Problems

A. Muhajir Nasir(1*), Syartina Syartina(2),


(1) Pendidikan Matematika, FKIP Universitas Muslim Maros
(2) 
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine and measure the effectiveness of the application of the Polya model problem-solving method. This research method uses experimental research with the type of research that is quantitative research with one group pretest-posttest design. The results of data analysis showed that the average pre-test of 44.66 based on the criteria of learning outcomes was in a low category while the average post-test was 83.22 which was in the high category. The average normalized gain score is 0.71 in the high category and is normally distributed for learning outcome data. Based on the t-test obtained 0,000 < ½α = 0.025, which means there is a significant increase. The post-test also showed that out of 32 students there were 30 participants (93.75%) who had achieved the KKM scores in mathematics in 11 Maros Baru Junior High School. The results of this study indicate that there is a significant increase in mathematics learning outcomes of students after being taught with the Polya Model Problem Solving method on rectangular material or it can be said that the Polya Model Problem Solving method is effectively applied to the rectangular flat figure material of mathematical story problems.

Keywords


Problem Solving Methods; Polya Models; Learning Outcomes; Mathematical Story Problems

Full Text:

PDF

References


Adjie, N., & Maulana. (2006). Pemecahan Masalah Matematika. Bandung: UPI Press.

Akhriani. (2014). Komparasi Keefektifan Pendekatan Problem Posing dan pendekatan Problem Solving dalam Pembelajaran Matematika Pada siswa Kelas VIII At SMP LPP Umi Makasar. PPS UNM.

B. Uno, H. (2006). Perencanaan Pembelajaran. Gorontalo: Bumi Aksara.

B. Uno, H., & Mohamad, N. (2014). Belajar dengan Pendekatan Pailkem: Pembelajaran Aktif, inivatif, lingkungan, Kreatif, efektif, Menarik. Jakarta: Bumi Aksara.

Biga, N. (2013). Deskripsi Bentuk-Bentuk Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Volum Kubus dan Balok Pada Siswa Kelas V SDN 1 Suwawa Selatan Kabupaten Bone Bulango. Skripsi tidak dipublikasikan

Depdiknas. (1983). Pedoman Umum Matematika SD. Jakata: Depdikbud.

Dewi, S. K., Suardjana, & Sumantri. (2014). Penerapan Polya untuk Meningkatkan Hasil Belajar dalam Memecahkan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, 2 (1), 77-89.

Ernawati, & Nasir, A. M. (2018). Efektivitas Metode Pembelajaran Sochrates Kontekstual Berbasis Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar Statistik Dasar. Jurnal Penelitian Matematikadan Pendidikan Matematika, 1 (2), 31-44.

Firdaus, A. M. (2016). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Snowball Throwing. BETA.Jurnal Tadris Matematika, 9 (1), 61-74.

Fitri, R., Helma, & Syarifuddin, H. (2014). Penerapan Strategi The Firing Line Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1Batipuh. Jurnal Pendidikan Matematika, 3 (1), 18-22.

Fitriatien, S. R. (2016). Penerapan Metode Polya Pada Soal Cerita Program Linear. Jurnal Buana Matematika, 6 (2), 1-30.

Ginting, M. S. (2011, 0ktober 12). SaufiGinting. Retrieved from MODEL PEMBELAJARAN POLYA: http://blognyaalul.blogspot.com/2011/10/model-pembelajaran-polya.html

Gulo, W. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Grasindo.

Hadijah. (2018). Efektivitas Model Problem Based Learning dengan Bantuan Media Animasi pada Materi Bangun Datar Segi Empat Terhadap Presestasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VII SMP 5 Mandai. Skripsi tidak dipubliksikan. Maros: Univesitas Muslim Maros.

Hamiyah, N., & Jauhar, M. (2014). Strategi Belajar Mengajar di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Hartini. (2008). Analisis Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita pada Kompetensi Dasar Menemukan Sifat dan Meng Besaran-Besaran Segi Empat Siswa Kelas VII Semester II SMP It Nur Hidayah Surakarta Tahun ajaran 2006/2007. Skripsi tidak dipublikaskan. Surakata: Universitas Sebelas Maret.

Istiqamah, F., & Rusdi, A. (2015). Pengaruh Penerapan Metode Problem Solving Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Pecahan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III Di Madrasah Ibtidaiyah Muhajirin Palembang. 1 (2), 248-275.

Komariah, K. (2011). Penerapan Metode Problem Solving Model Polya untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah bagi Siswa Kelas IX J. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, 181-218.

Lestari, l., & sofyan, D. (2014). Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dalam Matematika Antara yang Mendapat Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) dengan Pembelajaran Konvensional. Pendidikan Matematika, 3 (2), 95-108.

M.Thobroni. (2016). Belajar & Pembelajaran Teori dan Praktik. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Marlina, L. (2013). Penerapan Langkah Polya dalam Menyelesaikan Soal Cerita Keliling dan Luas Persegi Panjang. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 1 (1), 43-52.

Nasir, A. (2016). Statistik Pendidikan. Yogyakarta: Media Akademi.

Nasir, A., Upu, H., & Hisyam, I. (2016). Penerapan Media Animasi pada Materi Bangun Datar Segiempat Dalam Pembelajaran Matematika Kelas VII SMP. Ecosystem, 16 (3), 477-488.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11 (1), 9-16.

Retna, M., Lailatul, M., & Suhartatik. (2013). Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Matematika (The Student Thinking Process in Solving Math Story Problem). Jurnal Pendidikan Maematika STKIP PGRI Sidoarjo, 1 (2), 71-82.

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. JURNAL PENDIDIKAN USIA DINI, 9 (1), 15-32.

Setiyowati, L., Wijonarko, & Sulianto, J. (2018). Penerapan Metode Problem Solving Model Polya Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Pada Materi Operasi Campuran Kelas 3 SD. Jurnal Sekolah (JS), 2 (2), 32-37.

Suhendri, H., & Mardalena, T. (2011). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Kemandirian Belajar. Jurnal Formatif, 3 (2), 105-114.

Suherman, H. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. JICA.

Suprihatiningrum, J. (2016). Strategi Pembelajaran Teori & Aplikasi. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistil: Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Yuliana, A. (2017). Efektivitas Pembelajaran Problem Solving Model Polya Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soalmatematika Bentuk Cerita Pada Siswa Autis Di Sekolah Khusus Autis Bina Anggita. Skripsi tidak dipublikasikan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Yuwono, A. (2016). Problem Solving Dalam Pembelajaran Matematika. UNION:Jurnal Pendidikan Matematika, 4 (1), 143-156.




DOI: 10.24235/eduma.v10i2.8700

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022

View My Stats