Profile of Hard skills and Soft skills of Mathematics Education Students
(1) (Scopus ID: 57207956216) Universitas Pendidikan Indonesia, Universitas Swadaya Gunung Djati
(2) Universitas Swadaya Gunung Jati
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdulwahab, N., Oyelekan, O. S., & Olorundare, A. S. (2019). Effects of Cooperative Instructional Strategy on Senior School Students' Achievement in Electrochemistry. International Journal of Physics & Chemistry Education. 8(2), 37-48. Retrieved from http://www.ijpce.org/index.php/IJPCE/article/view/35
Afgani, M. W., Suryadi, D., & Dahlan, J. A. (2019). Undergraduate Students Self-Concept and Their Mathematics Procedural Knowledge: The Relationship. Infinity Journal, 8(1), 99-108. https://doi.org/10.22460/infinity.v8i1.p99-108
Agustiani, H. (2009). Psikologi Perkembangan (Pendekataan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri pada Remaja). Bandung: Refika Aditama.
Aini, I. N., & Hidayati, N. (2017). Tahap perkembangan kognitif matematika siswa SMP kelas VII berdasarkan teori Piaget ditinjau dari perbedaan jenis kelamin. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 10(2), 25-30. http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2027
Andinny, Y. (2015). Pengaruh konsep diri dan berpikir positif terhadap prestasi belajar matematika siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 126-135. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v3i2.119
Burns, R. G., & Burns, R. G. (1993). Mineralogical applications of crystal field theory. Cambridge university press.
Costa, A. L., & Kallick, B. (Eds.). (2008). Learning and leading with habits of mind: 16 essential characteristics for success. ASCD
Damarhadi, S., Mujidin, M., & Prabawanti, C. (2020). Gambaran Konsep Diri Pada Siswa SMA Ditinjau Berdasarkan Jenis Kelamin. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 9(3), 251-259. http://dx.doi.org/10.30872/psikostudia.v9i3.4392
Delita, F., Elfayetti., & Sidauruk, T. (2016). Peningkatan Soft skills dan Hard skills Mahasiswa Melalui Project-Based Learning Pada Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Geografi. Jurnal Geografi, 8(2),124-135. https://doi.org/10.24114/jg.v8i2.5776
Djaali. 2014. Psikologi Pendidikan Cetakan ke-8. Jakarta: Bumi Aksara.
Gourgey, A. F. (1982). Development of a Scale for the Measurement of Self-Concept in Mathematics. https://eric.ed.gov/?id=ED223702
Hanifah, H., & Abadi, A. P. (2019). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Pada Mata Kuliah Teori Grup. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 141-145. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i2.19369
Hendrian, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo U. (2017). Hard skills dan Soft skills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.
Hidayat, A. (2017). Konsep diri dan kecemasan mahasiswa dalam pemecahan masalah matematika bisnis ditinjau dari perbedaan gaya kognitif field dependent dan field independent. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 2(1), 55-64. https://doi.org/10.32528/gammath.v2i1.687
Kim, Y. K., & Sax, L. J. (2018). The effect of positive faculty support on mathematical self-concept for male and female students in STEM majors. Research in Higher Education, 59(8), 1074-1104. https://doi.org/10.1007/s11162-018-9500-8
Kurniawati, M., Junaedi, I., Mariani, S. (2015). Analisis Karakteristik Berpikir Geometri dan Kemandirian Belajar dalam Pembelajaran Fase Van Hiele berbantuan Geometri Sketchpad. UJMER, 4(2), 102-107. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujmer/article/view/9836
Leasa, M., & Batlolona, J. R. (2017). Full Day School dalam Pembentukan Karakter Siswa SMKN 13 Kota Malang. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 6(1), 73-82. http://dx.doi.org/10.23887/jish-undiksha.v6i1.9903
Masiah., & Imran, A. (2017). Penerapan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisiologi Hewan Berbasis Inkuiri sebagai Upaya Membentuk Habits of Mind Mahasiswa. Bioscientist, 5(2), 64-69. https://doi.org/10.33394/bjib.v5i2.181
Möller, J., Retelsdorf, J., & Köller, O. (2011). The Reciprocal Internal/External Frame of Reference ModelAn Integration of Models of Relations Between Academic Achievement and Self-Concept. American Educational Research Journal, 48(6),1315-1346. https://doi.org/10.3102/0002831211419649
Mulyatna, F., Muhassanah, N. (2020). Analisis tingkat berpikir geometris menurut Van Hiele pada mata kuliah geometri analitik ditinjau dari gaya kognitif. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 5(2), 233-244. http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v5i2.6367
Musa, L. A. D. (2016). Level Berpikir Geometri Menurut Teori Van Hiele Berdasarkan Kemampuan Geometri daN Perbedaan Gender Siswa Kelas VII SMPN 8 Pare-Pare. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4(2), 103-116. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v4i2.255
Nopriana, T. (2014). Berpikir Geometri Melalui Model Pembelajaran Geometri Van Hiele. Delta, 2(1), 41-50. http://dx.doi.org/10.31941/delta.v2i1.472
Pajares, F., & Miller, M. D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86(2), 193–203. https://doi.org/10.1037/0022-0663.86.2.193
Rafianti, I. (2016). Identifikasi Tahap Berpikir Geometri Calon Guru Sekolah Dasar ditinjau dari Tahap Berpikir Van Hiele. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 9(2), 159-164. http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v9i2.993
Reta, I. K. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA Undiksha, 2(1), 1-17. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_ipa/article/view/403
Riskiyah, S., Jannah, U. R., & Aini, S. D. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Berkemampuan Matematika Tinggi dalam Menyelesaikan Masalah Fungsi. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 111-122. http://dx.doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.111-122
Rola, F. (2006). Hubungan Konsep Diri dengan Motivasi Berprestasi pada Remaja. Fakultas Psikologi USU: Medan
Rosidi, I., & Hidayati, Y. (2016). Identifikasi Kemampuan Penyelesaian Masalah Mahasiswa Menggunakan Pembelajaran Berbasis Proyek. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) (Vol. 3, pp. 127-132)..
Samo, D. D. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa Tahun Pertama pada Masalah Geometri Konteks Budaya. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 141-152. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.13470
Shapka, J. D., & Keating, D. P. (2005). Structure and Change in Self-Concept During Adolescence. Canadian Journal of Behavioural Science. 37(2). 83-96. https://doi.org/10.1037/h0087247
Sugandi, A. I., & Maya, R. (2019). Analisis habits of mind (HoM) mahasiswa calon guru matematika. Jurnal Analisa, 5(1), 84-94. https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4563
Sumarmo, U. (2013). Berpikir dan Disposisi Matematik Serta Pembelajarannya. Kumpulan Makalah: FPMIPA UPI.
Sundawan, M. D., & Nopriana, T. (2019). Guided-Discovery Learning, Representasi Matematis dan Konsep Diri Mahasiswa pada Materi Geometri. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 123-134. http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v3i1.1868
Syawahid, M., & Nurhardiani, N. (2018). Identifikasi Kemampuan Berpikir Formal Siswa SMA dalam Menyelesaikan Masalah Matematika ditinjau dari Gaya Kognitif. Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 17-26. http://dx.doi.org/10.24014/sjme.v4i1.4080
Tobin, K.G., & Capie, W., (1981). The Development and Validation of a Group Tes of Logical Thinking. Educational and Psychological Measurement, 4(1), 413-423. https://doi.org/10.1177%2F001316448104100220
Ulya, H. (2015). Hubungan Gaya Kognitif dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika SIswa. Jurnal Konseling Gusjigang. 1(2), 1-12. https://doi.org/10.24176/jkg.v1i2.410
Usiskin, Z. (1982). Van Hiele Levels and Achievement in Secondary School Geometry. CDASSG Project.
Valanides, N. (1997). Cognitive abilities among twelfthâ€grade students: Implications for science teaching. Educational Research and Evaluation, 3(2), 160-186. https://doi.org/10.1080/1380361970030204
Van der Beek, J. P., Van der Ven, S. H., Kroesbergen, E. H., & Leseman, P. P. (2017). Selfâ€concept mediates the relation between achievement and emotions in mathematics. British Journal of Educational Psychology, 87(3), 478-495. https://doi.org/10.1111/bjep.12160
Walle, J.A. (2001). Geometric Thinking and Geometric Concepts. In Elementary and Middle School. Mathe-matics: Teaching Developmentally, 4th ed. Boston: Allyn and Bacon.
Widiarti, P. W. (2017). Konsep diri (self concept) dan komunikasi interpersonal dalam pendampingan pada siswa SMP se kota Yogyakarta. Informasi Kajian Ilmu Komunikasi, 47(1), 135-148. https://doi.org/10.21831/informasi.v47i1.15035
Widodo, P. B. (2006). Reliabilitas dan validitas konstruk skala konsep diri untuk mahasiswa Indonesia. Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro, 3(1). 1-9 https://doi.org/10.14710/jpu.3.1.1%20-%209
Widyastuti, W., Setiawati, S., & Triana, M. (2020). The Impact of Online Learning through Students’ Mathematical Habit of Mind. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 9(2), 37-41. https://doi.org/10.24235/eduma.v9i2.7156
DOI: 10.24235/eduma.v10i1.6460
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022