Analyzing Mathematical Problem-Solving Abilities in Set Theory: A Case Study of Seventh-Grade Students
(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alifah, N., & Aripin, U. (2018). Proses Berpikir Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Matematik Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Dependent Dan Field Independent. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1.
Antika, S., & Surya, E. (2016). Penerapan Langkah Polya dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Aritmatika Sosial di SMP. May, 1–23.
Aulia, M. A. (2020). Pengaruh Pendekatan Kontekstual terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika pada Siswa SMP. June, 2–9.
Indahsari, A. T., & Fitrianna, A. Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X Dalam Menyelesaikan Spldv. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(2), 77. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i2.p77-86
Lasak, P. (2017). The effects of Polya’s problem solving process on mathematics problem solving skills and achievement of mathematics student teachers. Proceedings of ISER 58th International Conference, June, 27–30.
Latifah, S. S., & Luritawaty, I. P. (2020). Think Pair Share sebagai Model Pembelajaran Kooperatif untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 35–46. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.641
Lusiana, R. (2017). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Memecahkan Masalah Pada Materi Himpunan Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(1), 24–29. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i1.1290
Mulyanti, N. R., Yani, N., & Amelia, R. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Pada Materi Teorema Phytagoras. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 415. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p415-426
NCTM. (2000). Principe and standards for school mathematics.
Nuryana, D., & Rosyana, T. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Smk Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematik Pada Materi Program Linear. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 11–20.
OECD. (2019). Indonesia Education at a Glance. OECD: Country Note, 1–5. https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
Polya, G. (1978). How to solve it: a new aspect of mathematical method second edition. In The Mathematical Gazette (Vol. 30, p. 181). http://www.jstor.org/stable/3609122?origin=crossref
Rahmani, W., & Widyasari, N. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Media Tangram. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 17. https://doi.org/10.24853/fbc.4.1.17-23
Ratnasari, S., Setiawan, W., Siliwangi, I., Terusan, J. L., Sudirman, J., Tengah, C., Cimahi, K., & Barat, J. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Himpunan. Journal on Education, 1(2), 473–479. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.1841-1848
Samosir, C. M., Solfitri, T., & Armis, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII A SMP PGRI Pekanbaru Tahun Pelajaran 2019/ 2020. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 3(4), 403. https://doi.org/10.24014/juring.v3i4.10312
Samosir, C. monika, & Dasari, D. (2022). Systematic Literature Review: The Effect of Math Anxiety On Mathematical Problem-Solving Ability. Didaktik: Jurnal Guru Sekolah Dasar, 8, 99–105. https://doi.org/https://doi.org/10.33084/tunas.v8i1.4305
Sundari, R., Andhany, E., & Dur, S. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita materi himpunan ditinjau dari tahapan newman. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 8(2), 187–194.
Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119–130. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.605
Szabo, Z. K., Körtesi, P., Guncaga, J., Szabo, D., & Neag, R. (2020). Examples of problem-solving strategies in mathematics education supporting the sustainability of 21st-century skills. Sustainability (Switzerland), 12(23), 1–28. https://doi.org/10.3390/su122310113
Walingkas, D., & Sulangi, V. R. (2022). Kesalahan Siswa Menyelesaikan Masalah Pada Materi Himpunan ; Studi Kualitatif Pada Siswa SMP Negeri 1 Tompaso Baru. 1(1).
DOI: 10.24235/eduma.v13i1.13505
Article Metrics
Abstract view : 5 timesPDF - 1 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 EduMa: Mathematics education learning and teachingâ€â€â€Ž