PENGARUH KOMUNIKASI INTERPERSONAL GURU TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH MENENGAH ATAS

Muhammad Kusman(1*),


(1) STAI Miftahulhuda
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstrak
Proses belajar mengajar pada hakikatnya adalah proses komunikasi sebab komunikasi adalah jantung dari proses pembelajaran. Akan tetapi, sejumlah guru ternyata masih banyak kekurangan dalam hal komunikasi interpersonal terhadap motivasi belajar. Padahal berdasarkan hasil penelitian bahwa komunikasi interpersonal yang efektif adalah faktor penting dalam perkembangan kejiwaan pengirim dan penerima pesan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh langsung komunikasi interpersonal guru terhadap motivasi belajar siswa. Penelitian ini adalah penelitian survei kualitatif dengan purposif sampling. Instrumen untuk pengumpulan data adalah kuesioner. Hasil penelitian menunjukkan bahwa komunikasi interpersonal guru berpengaruh secara signifikan terhadap motivasi belajar para siswa. Hal ini ditunjukkan pada prosentase 66,04%. Sementara itu, motivasi belajar siswa adalah 67,78%. Dengan demikian untuk peningkatan motivasi siswa dalam belajar secara baik dapat dilakukan dengan meningkatkan komunikasi interpersonal guru.
Kata kunci: Interaksi, Pembelajaran, Kedekatan
Abstract
Teaching and learning process is basically a communication process because it is the heart of the learning process. However, a number of teachers in reality still lack a lot in terms of interpersonal communication on learning motivation. In fact, based on the research results, effective interpersonal communication is an important factor in the psychological development of the sender and the recipient of the message. The purpose of this study was to determine the direct effect of interpersonal communication of teachers on students’ learning motivation. This research was a qualitative survey research with purposive random sampling. The instrument for data collection was questionnaire. The results of the research show that the teacher's interpersonal communication significantly influences on students' learning motivation. It was indicated by the percentage of 66.04%. Meanwhile, students' learning motivation was 67.78%. Therefore, to increase students’ motivation in learning well can be done by increasing teachers’ interpersonal communication.
Keywords: Interaction, Learning, Closeness

Full Text:

PDF

References


Frydrychowicz, Stefan. (2005). “The Influence of Interpersonal Communication on Human Developmentâ€, dalam Journal of Psychology of Language and Communication 2005, Vol. 9, No. 2: 69-82. Hamalik. O. (2005). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara. Mulyana, D. (2002). Ilmu Komunikasi, Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Munawaroh, Nenden. (2015). “The Influence Of Interpersonal Communication On The Effectiveness Of Learning Process In Improving The Outcome Of Islamic Education Subjectâ€, dalam International Journal of Scientific and technology Research, vol. 4, Issue 03: 142-145. Prayitno, E. (1989). Motivasi dalam Belajar. Jakarta: PPLPTK Depdikbud. Siburian. (2014). “Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Motivasi Berprestasi terhadap Kepuasan Kerja Guru SMA Parulian 2 Medanâ€. Jurnal Generasi Kampus, 5 (2), 6781. Sitanggang, H. D. Melva. (2014). “The Influence Of Interpersonal Communication Towards Motivation To Increase Income Survey On Samosir Regency And Simalungun Regency,†dalam Journal of Economics and Finance.Volume 5, Issue 1. (Jul-Aug. 2014): 01-08. Wahyuni, Setia, Suparno Eko Widodo, Rita Retnowati. (2016). “The Relationship of Interpersonal Communication, Working Motivation and Transformational Leadership to Teachers’ Job Satisfaction,†dalam International Journal of Managerial Studies and Research (IJMSR), Volume 4, Issue 8, August 2016: 89-93. Widjaja, H. A. W. (2000). Ilmu Komunikasi: Pengantar Studi. Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: 10.24235/ath.v29i1.5170

Article Metrics

Abstract view : 59 times
PDF - 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 AL-TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.