Perkembangan Mindset dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Mahasiswa Terdampak Covid-19

Rizal Lukman Hakim(1*),


(1) Ahmad Dahlan University
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract                                           

 

Covid-19 became a new pandemic at the beginning of 2020, this outbreak had an impact on all fields, including education, so education was forced to be done by a distance method due to quarantine and social distancing policies. However covid-19 also has an impact on the mental and psychological, giving rise to a negative mindset on students. In reviewing the above problems, the authors use the literature study method, which is a method that uses reading studies (literacy) so that the results can be obtained that, Covid-19 can have a significant impact on students, though not all of them, but mental blocks and stress can be experienced by students at any time, in addition to the two things boredom and decreased enthusiasm for learning due to lack of social interaction between peers and lack of time for recreation and looking for new experiences outside the home also lead to a sense of boredom to learn, this will certainly affect the ineffectiveness Learning Activities. Giving assignments alone will not be enough in transferring knowledge from educators to students and is less than optimal, in this condition the role of educators to always provide direction and motivation is very necessary for smooth learning, for the achievement of an ideal education.

 

Keywords: Covid-19, Social Distancing , Mindset, Motivation, Islamic Education.   

 

 

 

 

Abstrak

 

Covid-19 menjadi pandemi baru diawal tahun 2020, wabah ini berdampak pada segala bidang, termasuk pendidikan, sehingga pendidikan terpaksa harus dilakukan dengan metode jarak jauh akibat kebijakan karantina dan social distancing. Akan tetapi covid-19 ini juga memberikan dampak pada mental dan psikis, hingga memunculkan mindset negatif pada mahasiswa. Dalam mengkaji persoalan diatas, penulis menggunakan metode kajian pustaka, yaitu metode yang menggunakan kajian bacaan (literasi) sehingga dapat diperoleh hasil bahwa, Covid–19 dapat memberikan dampak yang cukup berarti bagi mahasiswa, meskipun tidak semuanya, akan tetapi mental block dan stress dapat dialami oleh mahasiswa sewaktu–waktu, selain kedua hal tersebut rasa bosan dan menurunnnya semangat belajar akibat kurangnya interaksi sosial antar teman sebaya dan tidak adanya waktu untuk berekreasi serta mencari pengalaman baru diluar rumah juga mengakibatkan rasa jenuh untuk belajar, hal ini tentu akan berpengaruh pada kurang efektifnya kegiatan pembelajaran. Pemberian tugas saja tak akan cukup dalam mentransfer ilmu dari pendidik ke mahasiswa dan terbilang kurang maksimal, dalam kondisi ini peran pendidik untuk selalu memberikan arahan dan motivasi sangat diperlukan untuk kelancaran pembelajaran, demi tercapainya pendidikan yang ideal.

 

 

Kata Kunci: Covid-19, Jarak Sosial, Pola Pikir, Motivasi, Pendidikan Islam.


Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Ajar, B., Pendidikan, P., & Dan, F. (2017). Bahan Ajar (p. Pengertian pendidikan nonformal menurut Pasal 1 ay).

Al-mandhari, A., Samhouri, D., Abubakar, A., & Brennan, R. (2020). Coronavirus Disease 2019 outbreak : preparedness and readiness of countries in the Eastern Mediterranean Region. East Mediterr Health J, 26(2), 2019–2020. https://doi.org/10.1038/s41586-020-2012-7

Barid, M., & Wajdi, N. (2015). Pendidikan Ideal Menurut Ibnu Khaldun Dalam Muqaddimah. JURNAL LENTERA, 1(September).

Devismayasari, N., & Prasetyawan, Y. Y. (2015). Pemenuhan Kebutuhan Rekreasi Pemustaka di Kantor Perpustakaan dan Arsip Daerah Kota Salatiga. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 4(3), 171–180.

Fatnar, V., & Anam, C. (2014). Kemampuan Interaksi Sosial Antara Remaja Yang Tinggal Di Pondok Pesantren Dengan Yang Tinggal Bersama Keluarga. EMPATHY Jurnal Fakultas Psikologi, 2(2), 71–75.

Freedman, D. O. (2020). Isolation , quarantine , social distancing and community containment : pivotal role for old-style public health measures in the novel coronavirus ( 2019-nCoV ) outbreak. Journal of Travel Medicine, 1–4. https://doi.org/10.1093/jtm/taaa020

Ira, M. (2015). Sistem Pendidikan di Indonesia: antara keinginan dan realita. Jurnal Auladuna, 2(2), 233–245.

Jamil, J. (2019). Sebab Dan Akibat Stres, Depresi Dan Kecemasan Serta Penanggulangannya. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 1(1), 123–138. https://doi.org/10.36670/alamin.v1i1.6

Luluk, B. M. M. & R. W. (2018). Perilaku Malas Belajar Mahasiswa di Lingkungan Kampus Universitas Trunojoyo Madura. Kompetensi, 12(2), 280–303.

Marzuki, M., & Khanifah, S. (2016). Pendidikan ideal perspektif Tagore dan Ki Hajar Dewantara dalam pembentukan karakter peserta didik. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 13(2), 172–181. https://doi.org/10.21831/civics.v13i2.12740

Nasucha, juli A. (2007). Pendidikan Islam, Formal, Informal, Non Formal, Peraturan Pemerintah. Pendidikan Islam Formal, Informal Dan Nonformal, 55, 1–25.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik. JURNAL KEPENDIDIKAN, 5(2), 216–232.

Peeri, N. C., Shrestha, N., Rahman, S., Tan, Z., Bibi, S., & Baghbanzadeh, M. (2020). The SARS, MERS and novel coronavirus (COVID-19) epidemics, the newest and biggest global health threats: what lessons have we learned? International Journal of Epidemiology, 1–10. https://doi.org/10.1093/ije/dyaa033

Rio Pebrian, Nurul Istiqomah, S. M. (2018). Spiritualitas, Doa Dan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 2548–3404. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Rusydi, A. (2017). Husn al- Ẓ ann : The Concept of Positive Thinking in Islamic Psychology Perspective and Its Benefit on Mental Health. Proyeksi, 7(May), 1–32. https://doi.org/10.30659/p.7.1.1-31

Sakina, O. E. (2008). Berpikir Benar , Berpikir Positif Berpikir Benar , Berpikir Positif.

Suyadi, W. A. (2019). Pengembangan Emosi Positif Dalam Pendidikan Islam Perspektif Neurosains. Tadrib, V(1), 51–67.

Uscher-pines, L., Schwartz, H. L., Ahmed, F., Zheteyeva, Y., Meza, E., & Baker, G. (2018). School practices to promote social distancing in K-12 schools : review of influenza pandemic policies and practices. BMC Public Health, 1–13.

Xu, C., Luo, X., Yu, C., & Cao, S. (2020). The 2019-nCoV epidemic control strategies and future challenges of building healthy smart cities. Indoor and Built Environment, 1–10.

Zhou, E. W. (2020). 101 TIPS BERBASIS SAINS (Zhou Wang (ed.)).




DOI: 10.24235/tarbawi.v5i2.7339

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Rizal Lukman Hakim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



Creative Commons License
This website work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
E-ISSN 2580-6505 | P-ISSN 2407-6805
Copyright ©2023 Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, Jurusan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia