Media Daring dan Kuantitas Pemberian Tugas Terhadap Kepuasan Belajar Mahasiswa

Juhji Juhji(1*), Moch Syamsuri Rachman(2), Nurjaya Nurjaya(3),


(1) Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
(2) STKIP Arrahmaniyah, Depok
(3) Universitas Pamulang
(*) Corresponding Author

Abstract


The research aims to analyze the influence of online media and the number of lecture assignments on the learning satisfaction of Islamic Education students. The research method uses ex-post facto, conducted on 138 Islamic Religious Education students in the academic year 2019/2020. The data is retrieved through a Google Form that is distributed to all students. Validity and reliability tests are carried out on research instruments. Normality and Homogeneity testing is performed as a prerequisite for further tests. The data is analyzed through the help of SPSS 16.0. The results showed that the number of assignments and online media simultaneously proved not to affect student learning satisfaction. Other factors affect student learning satisfaction. This research recommends that further research be conducted related to student learning satisfaction.


Full Text:

PDF

References


Biasutti, M., & Heba, E. D. (2012). Using Wiki in teacher education: Impact on knowledge management processes and student satisfaction. Computers & Education, 59(3), 861-872.

Colquitt, J., Lepine, J. A., Wesson, M. J., & Gellatly, I. R. (2011). Organizational behavior: Improving performance and commitment in the workplace (Vol. 375). New York, NY: McGraw-Hill Irwin.

Enterprise, J. (2014). Chatting Tanpa Batas Menggunakan Whatsapp. Elex Media Komputindo.

https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/kuantitas

Indaryani, E., & Suliworo, D. (2018, May). Dampak pemanfaatan WhatsApp dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada pelajaran fisika. In Quantum: Seminar Nasional Fisika, dan Pendidikan Fisika (pp. 25-31).

Isrofiyah, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Media WA (WhatsApp) pada Pembelajaran Dengan Model Problem Posing terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif Dalam Materi Stoikiometri Kelas X. Disertasi dan Tesis Program Pascasarjana UM.

Juhji, J. (2017). Profesi Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Serang: Pusat Penelitian dan Penerbitan LP2M IAIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten.

Kheryadi, K. (2018). The implementation of “Whatsapp†as a media of English language teaching. Loquen: English Studies Journal, 10(2), 1-14.

Listyaningrum, D., Handoyo, S. S., & Murtinugraha, R. E. (2016). Pengaruh Kinerja Mengajar Dosen terhadap Kepuasan Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik UNJ. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 5(2), 88-98.

Nastiti, U. D. (2015). Pengaruh layanan mengajar dosen dan pemanfaatan fasilitas belajar terhadap kepuasan mahasiswa di universitas pasundan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 22(1).

Nauli, P. (2011). Perbandingan Metoda Pembelajaran Akuntansi Pengantar antara Metoda Konvensional dan Metoda Berbasis Matematika terhadap Prestasi dan Kepuasan Belajar. Simposium Nasional Akuntansi XIV Aceh.

Opdecam, E., & Everaert, P. (2012). Improving student satisfaction in a first-year undergraduate accounting course by team learning. Issues in Accounting Education, 27(1), 53-82.

Puspayani, D. N. (2012). Kontribusi Sarana Prasarana, Layanan Administratif, Kompetensi Profesional Guru terhadap Kepuasan Belajar (Studi tentang Persepsi Siswa SMA Negeri 1 Sukawati). Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 3(2).

Putrielis, E. (2017). Keterkaitan Penggunaan Moving Class dengan Motivasi Belajar dan Dampaknya Terhadap Kepuasan Belajar Ekonomi Siswa MAN 2 Model Pekanbaru. PEKBIS (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis), 9(2), 125-139.

Rahmawati, D. (2013). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi kepuasan mahasiswa. Jurnal Economia, 9(1), 52-65.

Sabriani, S. (2013). Penerapan Pemberian Tugas Terstruktur disertai Umpan Balik pada Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa (Studi Pada Materi Pokok Struktur Atom Kelas X6 SMA Negeri 3 Watampone). Chemica: Jurnal Ilmiah Kimia dan Pendidikan Kimia, 13(2), 39-46.

Seruni, S., & Hikmah, N. (2015). Pemberian Umpan Balik Dalam Meningkatkan Hasil Belajar dan Minat Belajar Mahasiswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(3).

Siregar, R. K., Harahap, N., & Meidipa, L. F. (2019). Efektifitas Penggunaan Whatsapp Untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Bahasa Inggris Di Universitas Graha Nusantara. Jurnal LPPM, 9(3).

Sugandi, L. (2014). Pengaruh Teknologi Informasi untuk Meningkatkan Pelayanan dalam Proses Belajar Mengajar. ComTech: Computer, Mathematics and Engineering Applications, 5(2), 939-953.

Sulistyan, R. B., Pradesa, H. A., & T Kasim, K. A. S. N. O. (2017). Peran Mediasi Kepuasan dalam Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Citra Institusi terhadap Retensi Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi di Lumajang). WIGA-Jurnal Penelitian Ilmu Ekonomi, 7(2), 77-87.

Surani, D., & Chaerudin, A. (2019). Pemanfaatan Media Whatsapp Grouping dalam Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris Ekonomi Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 5(02), 155-172. doi:10.32678/tarbawi.v5i02.2050

Surya, M. (2004). Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Pustaka Bani Quraisy, 73-4.

Susanto, H. (2014). Pengaruh Layanan Akademik Terhadap Kepuasan Mahasiswa Program Pascasarjana Universitas Terbuka Pada Unit Program Belajar Jarak Jauh (UPBJJ) Mataram. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 15(2), 88-98.

Suti, M. (2011). Strategi Peningkatan Mutu di Era Otonomi Pendidikan. Jurnal Medtek, 3(2), 1-6.

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31-34.

Yensy, N. A. (2020). Efektifitas Pembelajaran Statistika Matematika melalui Media Whatsapp Group Ditinjau dari Hasil Belajar Mahasiswa (Masa Pandemik Covid 19). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 65-74.

Zineldin, M., Akdag, H. C., & Vasicheva, V. (2011). Assessing quality in higher education: New criteria for evaluating students’ satisfaction. Quality in higher education, 17(2), 231-243.




DOI: 10.24235/tarbawi.v5i2.6802

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Juhji Juhji, Moch Syamsuri Rachman, Nurjaya Nurjaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



Creative Commons License
This website work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
E-ISSN 2580-6505 | P-ISSN 2407-6805
Copyright ©2023 Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, Jurusan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia