Buku Teks PAI dan Pencegahan Bullying di Sekolah Dasar

Qurrata 'Aini(1*), Mokh. Iman Firmansyah(2),


(1) Universitas Syiah Kuala
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


While the majority of research to date has been more focused on studying Islamic Religious Education (PAI) models, media and practices in forming students' anti-bullying character, this study is focused on efforts to examine whether PAI material provides adequate accessibility to enable students to have knowledge, understanding, anti-bullying attitude and character. Therefore, the aim of this article is to explore PAI materials in elementary schools and analyze accessibility for the attitudes and character of anti-bullying students in elementary schools. This article uses an exploratory qualitative approach to content analysis design, where PAI books and morals for grades I to VI in elementary schools be the source. This article finds two characters that can prevent bullying behavior in students, namely performance and moral character. Regarding the similarities between the two characters, they both have positive values that can be applied in everyday life, including behaving politely, respecting others, being devoted to parents and teachers, forgiving each other, and loving each other. In this way, students can live in harmony and avoid bullying behavior.


Full Text:

PDF

References


Adiyono, Adiyono, Irvan Irvan, and Rusanti Rusanti. "Peran Guru Dalam Mengatasi Perilaku Bullying." Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 6.3 (2022): 649-658.

Al-HujurÄt: 13

Anas Ismail Abu Daud, Dalilu As sailin Ensiklopedi Dakwah, Munirun Abidin dan Fuad Eefendi, Malang: al Qayyim, 2004

Baedowi, Sholeh., Hairil Muhammad Anwar. (2021). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas V. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Efendy, Rustan, and Irmwaddah Irmwaddah. "Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa." DIALEKTIKA Jurnal PAI IAIN Parepare 1.1 (2022): 28-33.

Emilda, Emilda. "Bullying di Pesantren: Jenis, Bentuk, Faktor, dan Upaya Pencegahannya." Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan 5.2 (2022): 198-207.

Fahyuni, Eni Fariyatul, and Imam Fauji. "Pengembangan komik akidah akhlak untuk meningkatkan minat baca dan prestasi belajar siswa di sekolah dasar." Halaqa: Islamic Education Journal 1.1 (2017): 17-26.

Faozan, Ahmad., Jamaluddin. (2022). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas IV. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Firmansyah, Mokh Iman, et al. "Pendidikan Agama Islam Dan Pembangunan Karakter Siswa Sekolah Dasar: Studi Eksplorasi." Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan 21.1 (2023): 46-58.

Ghozali, Moh., Erwin Wasti. (2022). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas III. Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

H. Jalaluddin, Teologi Pendidikan, ed. Jakarta: PT Raja Gravindo Persada, 2003: 76

Hatta, Muhammad. "Tindakan perundungan (bullying) dalam dunia pendidikan ditinjau berdasarkan hukum pidana Islam." MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 41.2 (2018).

HR al-Bukhari Muslim

HR. al-Bukhari

HR. al-Khaá¹­Ä«b dari JÄbir

Januba, Nafaghis Tazkia, and Athia Tamyizatun Nisa. Regulasi Emosi Mahasiswa Berprestasi Pelaku Self-injury di UIN Raden Mas Said Surakarta. Diss. UIN Raden Mas Said Surakarta, 2022.

Maulindah, Lauhil, Mislinawati Mislinawati, and M. Husin. "Peranan Guru Dalam Membimbing Siswa Yang Melakukan Perilaku Bullying Di SD Negeri 3 Suak Lamatan Kabupaten Simeulue." Elementary Education Research 8.3 (2023).

Mustafa, Pinton Setya, and Wasis Djoko Dwiyogo. "Kurikulum pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan di Indonesia abad 21." Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA) 3.2 (2020): 422-438.

Nazirwan., Kholili Abdullah. (2022). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas VI. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Nur’aini, Ratna Dewi. "Penerapan metode studi kasus YIN dalam penelitian arsitektur dan perilaku." INERSIA lnformasi dan Ekspose Hasil Riset Teknik Sipil dan Arsitektur 16.1 (2020): 92-104.

Nurussama, A. (2019). Peran Guru Kelas Dalam Menangani Perilaku Bullying Pada Siswa. Basic Education, 8(5), 510-520.

Nurzakun, Muhammad., Joko Santoso. (2021). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas I. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

QS. Al-Qasas/28: 77

Rujiani. (2018). Pendidikan Karakter Untuk Meminimalisir Bullying Verbal Pada Generasi Milenial. Jurnal Pendidikan Dasar : Jurnal Tunas Nusantara, 01(01), 42.

Sulaiman, Moh, M. Djaswidi Al Hamdani, and Abdul Aziz. "Emotional Spiritual Quotient (Esq) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013." Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL] 6.1 (2018): 77-110.

Suprayitno, Adi, and Wahid Wahyudi. Pendidikan karakter di era milenial. Deepublish, 2020.

Suprobo, Hendarti, Beni Azwar, and Jenny Fransiska. Dampak _Toxic Parent_ bagi Perilaku _Bullying_ Anak di Sekolah Kelas IV SDN 50 Rejang Lebong. Diss. Institut Agama Islam Negeri Curup, 2023.

Suprobo, Hendarti, Beni Azwar, and Jenny Fransiska. Dampak _Toxic Parent_ bagi Perilaku _Bullying_ Anak di Sekolah Kelas IV SDN 50 Rejang Lebong. Diss. Institut Agama Islam Negeri Curup, 2023.

Syafri, Ulil Amri. "27 Implementasi Surat Lukman Ayat 12-19 Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Sdit Pondok Duta." Prosiding Bimbingan Konseling (2018): 238-248.

Syafri, Ulil Amri. "27 Implementasi Surat Lukman Ayat 12-19 Dalam Pembentukan Akhlak Siswa SDIT Pondok Duta. "Prosiding Bimbingan Konseling (2018): 238-248.

Wisriani, W., Ratnawati, R., & Febriansyah, F. (2023). Peran Guru Dalam Mengatasi Perilaku Bullying di SD Negeri 126 Rejang Lebong (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).

Zainal Abidin, A., Siti Kusrini. (2021). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas II. Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.




DOI: 10.24235/tarbawi.v9i1.15653

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Qurrata 'Aini, Mokh. Iman Firmansyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



Creative Commons License
This website work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
E-ISSN 2580-6505 | P-ISSN 2407-6805
Copyright ©2023 Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, Jurusan Pendidikan Agama Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia