How is The Effectiveness of Ethnoscience-Based Modules in Science Learning in Indonesia?: A Systematic Literature Review
(1) Universitas Riau
(2) Universitas Riau
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
References
Adnan, Asman Mulbar, Sugiarti, A. B. (2022). Scientific Literacy Skills of Students: Problem of Biology Teaching in Junior High School in South Sulawesi, Indonesia. International Journal of Instruction, 14(3).
Adnyani, N. K. M., Pudjawan, K., & Japa, I. G. N. (2020). Motivasi dan Hasil Belajar IPA dalam Pembelajaran Scramble Berbantuan Kartu Pertanyaan. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 270. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25622
Afriana, S., & Prastowo, A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran E-Comic dalam Menumbuhkan Motivasi dan Antusiasme Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 22(1), 41. https://doi.org/10.30651/didaktis.v22i1.11089
Agustia, M. (2023). Pengembangan Modul Ajar Model Pbl-Networked Berbasis Etnosains Materi Zat & Perubahannya Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Minat Entrepreneurship Siswa. (Doctoral dissertation, Magister Pendidikan IPA).
Alifia Nabila, B., Yulinda, R., & Febriyani Putri, R. (2023). Development of Science Module Integrating Local Wisdom of Biotechnology Materials for Class IX Junior High School. Journal of World Science, 2(3), 427–444. https://doi.org/10.58344/jws.v2i3.248
Aninnas, A., Subali, B., & Widiyatmoko, A. (2023). Pengembangan E-Modul Zat Aditif dan Adiktif Berbasis Etnosains untuk Meningkatkan Kreativitas Ilmiah Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(SpecialIssue), 998–1007. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9ispecialissue.4307
Anista, Y., Jayanti, M. F., & Nurhayati, A. (2023). Kearifan Lokal Tembang Macapat Masyarakat Karang Baru, Sriwijaya, Kecamatan Sumbersari, Kabupaten Jember. Jurnal Ilmu Sosial Humaniora Dan Seni (JISHS), 2(1), 87–91. http://jurnal.minartis.com/index.php/jishs/article/view/1306
Aprila, H., Enawaty, E., & Fadillah, F. (2023). Pengembangan E-Modul Bioteknologi Berbasis Etnosains Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran …, 1–13. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/download/46655/75676596989
Bararah, I. (2020). Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal MUDARRUSUNA, 10(2), 351–370. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v10i2.7842
Cahyani Hidayah, N., Fajriyah, K., & Kartinah. (2023). Analisis Minat Belajar Siswa Melalui Media Gambar Siswa Kelas 2 Sdn Sawah Besar 01. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3966–3976. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1239
Dewi, C. A., Khery, Y., & Erna, M. (2019). An ethnoscience study in chemistry learning to develop scientific literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(2), 279–287. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i2.19261
Dewi, R. U. (2022). Pengembangan Modul Berbasis Etnosains Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Materi Zat Aditif dan Zat Adiktif Kelas VIII di SMPN 2 Jekulo Kudus. (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).
Farida, K. (2023). Pengembangan Modul Berbasis Etnosains Jenang Kudus Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa SMP/MTs. Doctoral dissertation, IAIN KUDUS.
Fauzana Nelmi, & Risda Amini. (2023). Bahan Ajar Berbasis Etnosains Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1140–1253. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6151
Firman, W., & Anhusadar, L. (2022). Peran Guru dalam Menstimulasi Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 28–37. https://doi.org/10.19105/kiddo.v3i2.6721
Firmansyah, I., & Triwahyuni, H. (2022). Evaluasi Proses Pembelajaran Dengan Pendekatan Systems Thinking. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(1), 31–38.
Fitri Lintang, F. L., & Ulfatun Najicha, F. (2022). Nilai-Nilai Sila Persatuan Indonesia Dalam Keberagaman Kebudayaan Indonesia. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 11(1), 79–85. https://doi.org/10.33061/jgz.v11i1.7469
Fuziani, I., Istianti, T., & Arifin, M. H. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Radec dalam Merancang Kegiatan Pembelajaran Keberagaman Budaya di SD Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8319–8326.
Gunawan, F., Soepriyanto, Y., & Wedi, A. (2020). Pengembangan Multimedia Drill And Practice Meningkatkan Kecakapan Bahasa Jepang Ungkapan Sehari-Hari. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 187–198. https://doi.org/10.17977/um038v3i22020p187
Ihsan, M. S., & Pahmi, M. Z. (2022). Development of Etnoscience-Based Interactive Ipa Module To Improve. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Sains, 3(3), 83–88.
Imanuel, S. A. (2020). Kesulitan Belajar IPA Peserta Didik Sekolah Dasar. Vox Edukasi, 6(2), 108–119.
Juwita, E., Sunyono, & Rosidin, U. (2023). The Developing of e-Module Flip Pdf Professional Based on Napai Ethnoscience to Improve Science Literacy on Biotechnology Materials. Atlantis Press SARL. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-060-2_15
Kiki Miranti, Syahmani, U. T. S. (2021). KEPRAKTISAN PERANGKAT PEMBELAJARAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING PADA MATERI MATERI ZAT ADITIF DAN ZAT ADIKTIF. Journal of Banua Science Education, 1(2), 69–72.
Kristiyaningsih, N., & Febrianti, O. H. (2024). Penggunaan e-modul berbasis etnosains untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa smp. In Proceeding Seminar Nasional IPA, 356–366.
Laila, N. (2022). Pengembangan Modul Zat Aditif Berbasis Etnosains pada Proses Produksi Terasi untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa di MTs Silahul Ulum Trangkil. (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).
Lasmana, O. (2024). Exploring Local Wisdom Through Project-Based Learning: A Case Study Of The Application Of Ethnoscience Models. Chelonian Conservation And Biology, 19(1), 1–8.
Lubis, M. F., Sunarto, A., & Walid, A. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Berbasis Etnosains Materi Pemanasan Global Untuk Melatih Kemampuan Literasi Sains Siswa Smp. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(2), 206. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v12i2.4957
Lusidawaty, V., Fitria, Y., Miaz, Y., & Zikri, A. (2020). Pembelajaran Ipa Dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 168–174. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.333
Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Mardianti, I., Kasmantoni, K., & Walid, A. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Etnosains Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Melatih Literasi Sains Siswa Kelas VII di SMP. Bio-Edu: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(2), 98–107. https://doi.org/10.32938/jbe.v5i2.545
Miasari, R. S., Indar, C., Pratiwi, P., Purwoto, P., Salsabila, U. H., Amalia, U., & Romli, S. (2022). Teknologi Pendidikan Sebagai Jembatan Reformasi Pembelajaran Di Indonesia Lebih Maju. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(1), 53. https://doi.org/10.31602/jmpd.v2i1.6390
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., Antes, G., Atkins, D., Barbour, V., Barrowman, N., Berlin, J. A., Clark, J., Clarke, M., Cook, D., D’Amico, R., Deeks, J. J., Devereaux, P. J., Dickersin, K., Egger, M., Ernst, E., Gøtzsche, P. C., … Tugwell, P. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLoS Medicine, 6(7). https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
Muliadi, A., Sarjan, M., & Rokhmat, J. (2022). Pendidikan Ipa Multidimesional Pada Etnosains Bale Adat Sasak: Perspektif Filsafat. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4), 2799–2811. https://doi.org/10.58258/jime.v8i4.3987
Mulyawati, I., Arini, N. W., & Polina, L. (2022). Pelatihan Media Pembelajaran Canva Dan Padlet Bagi Guru Sd Di Sdn Pulogebang 09 Pagi. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(1), 170. https://doi.org/10.31764/jpmb.v6i1.7670
MUNA, L. K. (2023). Pengembangan Modul Ipa Berbasis Etnosains Pranata Mangsa Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa.
Nabil, M., Juliyanto, E., & Rahayu, R. (2021). Pengembangan Modul Ipa Berbasis Etnosains Pengolahan Kopi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 4(2), 457–467. https://doi.org/10.31002/nse.v4i2.1957
Nihwan, M. T., & Widodo, W. (2020). Penerapan Modul Ipa Berbasis Etnosains Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Smp. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 8(3), 288–298.
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd Negeri Kohod Iii. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
Nurfalah, L., Claresya, C. S. De, & Bidjaksono, M. B. (2023). Adaptasi masyarakat suku baduy luar terhadap perkembangan global berbasis kearifan lokal. Journal of Socio-Cultural Sustainability and Resilience, 1(1), 62–69. https://doi.org/10.61511/jscsr.v1i1.2023.182
Nuryah, D. F., Nuha, U., & Wahyuni, S. (2022). The Development of De Djawatan Local Potential-Based E-Module for Science Learning to Improve Science Process Skills of Junior High Pengembangan E-Modul Berbasis Potensi Lokal De Djawatan Pada. Jurnal Phenomenon, 12(1), 63–76.
Orni Arlenci Alle, Ahmad Yani, S. H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Script Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Panas Dan Perpindahannya Di Kelas V SD GMIT NO. 07 OEBUFU. Mimbar PGSD Flobamorata, 1(3), 118–126. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jim/index%0AVol.
Page, M. J., & Moher, D. (2017). Evaluations of the uptake and impact of the Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses (PRISMA) Statement and extensions: a scoping review. Systematic Reviews, 6(1), 263. https://doi.org/10.1186/s13643-017-0663-8
Popova, M., & Jones, T. (2021). Chemistry instructors’ intentions toward developing, teaching, and assessing student representational competence skills. Chemistry Education Research and Practice, 22(3), 733–748. https://doi.org/10.1039/d0rp00329h
Putra, A. P. P., Aditya, M., Ramadhan, P., Ardani, S., & Dalimunth, P. A. (2024). Psikologi Pendidikan Behavior Dalam Pembelajaran. Cendekia Pendidikan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.9644/scp.v1i1.332
Putri, M. R., Suryajaya, S., & Sholahuddin, A. (2023). Pengembangan E-Modul Ipa Topik Getaran, Gelombang Dan Bunyi Berbasis Etnosains Untuk Meningkatkan Karakter Kayuh Baimbai. Journal of Banua Science Education, 3(2), 85–97. https://doi.org/10.20527/jbse.v3i2.165
Putro, D., Mahardika, G. P., & Yulinar, D. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Pembelajaran dalam Pembelajaran Jarak Jauh ( PJJ ) di SD Islam An-Nuriyah. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–8.
Rachma, A., Tuti Iriani, & Handoyo, S. S. (2023). Penerapan Model ADDIE Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Simulasi Mengajar Keterampilan Memberikan Reinforcement. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 506–516. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.554
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Ramadhanti, F. K. F., Setyawan, A., & ... (2020). Identifikasi Permasalahan Hasil Belajar Muatan IPA pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding …, 480–488. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1080
RATNAWATI, R. I. W. (2021). Pengembangan Modul Online Zat Aditif Dengan Self Regulated Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 1(3), 193–202. https://doi.org/10.51878/cendekia.v1i3.470
Riani Johan, J., Iriani, T., & Maulana, A. (2023). Penerapan Model Four-D dalam Pengembangan Media Video Keterampilan Mengajar Kelompok Kecil dan Perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 01(06), 372–378.
Rikizaputra, R., Festiyed, F., Diliarosta, S., & Firda, A. (2021). Pengetahuan Etnosains Guru Biologi di SMA Negeri Kota Pekanbaru. Journal of Natural Science and Integration, 4(2), 186. https://doi.org/10.24014/jnsi.v4i2.14257
Riska, D., Mayub, A., & Karyadi, B. (2024). Pengembangan e-modul pembelajaran IPA berorientasi etnosains alat musik pada materi gelombang bunyi untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta …. PENDIPA Journal of Science …, 8(2), 300–306. https://ejournal.unib.ac.id/pendipa/article/view/35321
Setiadi, I., & Elmawati, D. (2019). Discovery Learning Method for Training Critical Thinking Skills of Students. European Journal of Education Studies , 6(3), 11–22. https://doi.org/10.5281/zenodo.3345924
Shoimah, R. N. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Konkrit Untuk Meningkatkan Aktifitas Belajar Dan Pemahaman Konsep Pecahan Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas Iii Mi Ma’Arif Nu Sukodadi-Lamongan. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 1–18. https://doi.org/10.52166/mida.v3i1.1836
SIDDIQ, K. H. A. (2022). Pengembangan Modul Ipa Berbasis Etnosains Zat Aditif Dalam Bahan Makanan Untuk Kelas Viii Smp Negeri 1 Panti. http://digilib.uinkhas.ac.id/10002/1/Muhammad Darwis Andi M_T201510001.pdf
Siti Nur Ni’mah, & Faiq Makhdum Noor. (2023). Development of Ethnoscience-Based Science Learning Module Oriented Science Process Skills of Students. Journal of Insan Mulia Education, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.59923/joinme.v1i1.3
Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104(July), 333–339. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039
Sudewiputri, M. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kuantum Terhadap Hasil Belajar Ipa. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(1), 111–120. https://doi.org/10.23887/jlls.v2i1.17327
Suryani, D., Fajar Sidik, R., Hadi, W. P., Yasir, M., & Sutarja, M. C. (2023). Pengembangan Media Web Mobile Learning Berbasis Etnosains Pada Materi Konduktivitas. Jurnal Pendidikan IPA, 12(1), 1–14. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v12i1.64060
Suryani, S. A. S. S. A. R. (2023). Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Terhadap Pembelajaran IPA dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching SMP Negeri 1 Malili. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN (JP-3), 5(2), 548–554.
Suryanti, Arifin, I. S. Z., & Baginda, U. (2018). The Application of Inquiry Learning to Train Critical Thinking Skills on Light Material of Primary School Students. Journal of Physics: Conference Series, 1108(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1108/1/012128
Susilo, A. A. (2020). Peran Guru Sejarah dalam Pemanfaatan Inovasi Media Pembelajaran. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(2), 79. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i2.649
Syafrin, Y., Kamal, M., Arifmiboy, A., & Husni, A. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 72–77. https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.111
Ubabuddin. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. IAIS Sambas, 1(1), 18–27.
Widyastuti, M. (2021). THE ROLE OF CULTURE IN THE WORLD OF EDUCATION. JAGADDHITA: Jurnal Kebhinnekaan Dan Wawasan Kebangsaan, 1(1), 54–64. https://doi.org/10.30998/jagaddhita.v1i1.810
Wijaya, T. T., Hidayat, W., Hermita, N., Alim, J. A., & Talib, C. A. (2024). Exploring Contributing Factors To Pisa 2022 Mathematics Achievement: Insights From Indonesian Teachers. Infinity Journal, 13(1), 139–156. https://doi.org/10.22460/infinity.v13i1.p139-156
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Wulandari, S. I., Pamelasari, S. D., & Hardianti, R. D. (2023). Penggunaan E-Modul Berbasis Etnosains Materi Zat dan Perubahannya dalam Usaha Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Proceeding Seminar Nasional IPA XIII, 103–113. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snipa/article/view/2294
Yunarti, N. (2021). Analisa Kesulitan Dalam Pembelajaran IPA Pada Siswa SMP Negeri 1 Rambang. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 1745–1749. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1570
Zannah, S. R., & Zulfadewina, Z. (2022). Faktor Penyebab Menurunnya Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Pada Masa Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 981–991. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3044
Zohriah, A., Faujiah, H., Adnan, A., & Nafis Badri, M. S. M. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(3), 704–713. https://doi.org/10.47467/jdi.v5i3.4081
DOI: 10.24235/sc.educatia.v13i2.18540
Article Metrics
Abstract view : 0 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Stat Counter (Link)