Analisis Tingkat Pengetahuan Mahasiswi Mengenai Konsep Taharah Dalam Konteks Istihadah

Muhammad Jamaluddin Al Hamza(1*), Nurhaliza Nuhaliza(2), Zahra Fibriyani(3), Wanda A Aliah Zahro(4),


(1) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
(2) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
(3) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
(4) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
(*) Corresponding Author

Abstract


Islam is a religion that upholds the concept of purity. Purification or also called taharah has a broad meaning not only limited to ablution, taharah is to purify oneself, clothes, and places of worship from hadas and najis according to Islamic law. This study aims to determine whether Muslim women know about istihadah, the kinds of blood istihadah in Islamic law and its implications in worship. This study uses a descriptive quantitative research type with a survey approach to analyze female students' level of knowledge regarding the concept of taharah in cases of istihadah. Data collection techniques are carried out through questionnaires. The collected data is then analyzed using descriptive statistics, such as frequency and percentage.. The results showed that female students' understanding of the concept of taharah, especially istihadah, was at a sufficient level, not too low but also not optimal. It is hoped that with this research, more women will realize the importance of delving further into the concept of taharah, especially istihadah.

 


Keywords


Level of Understanding, Female Student, Taharah, and Istihadah

Full Text:

PDF

References


Abror, K (2019). Fiqih Ibadah. Yogyakarta: Phoenix Publisher

Ainun B. (2015). Istihadhah dan Problematikanya dalam Kehidupan Praktis Masyarakat. Jurnal Studi Keislaman, 1(1), 7-8.

Barakah, A. (2015). Istihadah dan Problematikanya dalam Kehidupan Praktis Masyarakat. Cendekia: Jurnal Studi Keislaman, 1(1), 1-15.

Basri, H. (2018). Kemampuan kognitif dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran ilmu sosial bagi siswa sekolah dasar. Jurnal penelitian pendidikan, 18(1), 1-9.

Isnawati. (2019). Darah Istihadhah. Jakarta: Rumah Fiqih Publishing.

Kemenag. (2023, Maret). Haid Saya Tidak Lancar, Bagaimana Jadwal Salat Dan Puasanya?. Kementrian Agama RI. Diakses dari https://kemenag.go.id/tanya-jawab-fiqih/haid-saya-tidak-lancar-bagaimana-jadwal-salat-dan-puasanya-K29IM tanggal 15 Mei 2024.

Mokalu, V. R., Panjaitan, J. K., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. (2022). Hubungan teori belajar dengan teknologi pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1475-1486.

Mubin, M. N., Ikhasan, B. M. N., & Putro, K. Z. (2021). Pendekatan Kognitif Sosial Perspektif Albert Bandura Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Edureligia, 5(01), 92-103.

Muhaemin, Z. (2019). Dampak Ibu Bekerja Sebagai Tenaga Kerja Wanita Terhadap Perilaku Siswa Di Sekolah (Studi Kasus Di MI Wathoniyah Gintung Lor). OASIS: Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 3(2), 39-59.

MUI (2016). Haid dan Kesehatan Menurut Ajaran Islam. Jakarta: Sekolah Pascasarjana Universitas Nasional.

MUI. (2023, September). Nifas Sesudah Melahirkan, Ini Ketentuan Waktu Dan Cara Mengenalinya. Majelis Ulama Indonesia. Diakses dari https://mirror.mui.or.id/uncategorized/67359/nifas-sesudah-melahirkan-ini-ketentuan-waktu-dan-cara-mengenalinya/#:~:text=Jika%20sebelum%20dan%20selama%20melahirkan,yang%20keluar%20disebut%20darah%20nifas tanggal 15 Mei 2024.

Prayuni, E. D., Imandiri, A., & Adianti, M. (2019). Therapy for Irregular Menstruation With Acupunture and Herbal Pegagan (Centella Asiatica (L.)). Journal Of Vocational Health Studies, 2(2), 86-91.

Prodjokusumo, H. S., Shiddiqie, J. A., Sanuha, H. I., Anshari, H. M. I., Hasbie, H. M. S., Prabowo, H. S., Huda, M., dan Trimaya, L (2015). Air, Kebersihan, Sanitasi dan Kesehatan Lingkungan menurut Agama Islam. Jakarta: Sekolah Pascasarjana Universitas Nasional.

Sa'adah, N., dan Zafi, AA (2020). Hukum Seputar Darah Prempuan Dalam Islam. Jurnal Perempuan dan anak, 4(1): 155-174.

Saksono, H., Khoiri, A., Dewi Surani, S. S., Rando, A. R., Setiawati, N. A., Umalihayati, S., ... & Aryuni, M. (2023). Teori Belajar dalam Pembelajaran. Cendikia Mulia Mandiri.

Siregar, HS (2023). Fikih Ibadah. Bogor: Arabasta Media.

Tohirin, T., & Zamahsari, Z. (2021). Peran Sosial Laki-Laki Dan Perempuan Perspektif Al-Qur’an. Profetika: Jurnal Studi Islam, 22(1), 91-108.

Yanuardianto, E. (2019). Teori Kognitif Sosial Albert Bandura (Studi Kritis Dalam Menjawab Problem Pembelajaran di Mi). Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 94-111.




DOI: 10.24235/oasis.v9i1.17158

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Oasis : Jurnal Ilmiah Kajian Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saat ini e-journal OASIS telah terindeks pada :

                               

                                                                                                                            
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  
OASIS by http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/oasis/is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)

Â