Kepimimpinan KH. Muhammad Sanusi Dalam Membangun Karakter Disiplin Santri

Muhammad Jalal Assayuti(1*),


(1) The State Institute Of Islamic Studies Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze the leadership of KH. Muhammad Sanusi in building the disciplinary character of students in pesantren, focusing on the application of Islamic values and exemplary behaviors that influence student conduct. This research employs a qualitative method with a descriptive approach, utilizing observations, interviews, and documentation studies with students, pesantren administrators, and other related parties. The results show that the charismatic and authoritative leadership of KH. Muhammad Sanusi effectively instilled a strong sense of discipline in students. He implemented discipline through direct example, firm rules regarding worship, dress code, and daily behavior. Although KH. Muhammad Sanusi has passed away, the values he taught remain alive and continue to guide students in their daily lives within the pesantren. Thus, this study highlights that consistent, charismatic leadership can have a lasting impact in shaping the disciplinary character of students


Keywords


Leadership, Kiai, santri, Discipline Character

Full Text:

PDF

References


Alfiyah, S., & Hariyadi, B. (2022). Internalisasi Pendidikan Akhlak dalam Menguatkan Karakter Islami Santri MI Perwanida Blitar. Management of Education: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 110-133.

Amadin, A. (2021). Pola Pendidikan Berbasis Pondok Pesantren Dalam Upaya Mencapai Keunggulan Kompetitif. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan dan Keguruan, 3(1), 41-50.

Anonim. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika, 2003.

Bayu, B. T., Ulfani, S. M., Sari, R. K., Majah, I., & Wismanto, W. (2024). Pengembangan Kemampuan Manusia Dalam Sudut Pandang Pendidikan Islam. Journal of Creative Student Research, 2(2), 56-68.

E.B. Surbakti, Manajemen Dan Kepemimpinan Hati Nurani. (Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2012).

Fakhrurozi, muhammad. Pola Komunikasi Dan Model Kepemimpinan Islam, (Bandung: Mimbar Pustaka), 2019.

Kompri. Manajemen & Kepemimpinan Pondok Pesantren. Jakarta: Prenadamedia Drup, 2018.

Lexy, Moeleong J. Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2002.

Marlani, Leny. “Tipr-tipe kepemimpinan dalam Manajemen Pendidikan .†TA'BID Vol. 18, No. 02, Edisi November, 2013: hal. 215.

Musoleh, S. (2022). Kepemimpinan Karismatik Kyai Dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia Di Pondok Pesantren Asrama Perguruan Islam (API) Assalaf Kecamatan Belik Kabupaten Pemalang (Doctoral dissertation, IAINU Kebumen).

Nurhayana,. Tesis. Kepemimpinan Kiai Dalam Memberdayakan Kewirausahaan Santri (Studi Multi-Situs Pondok Pesantren Riyadlul Jannah Pacet Dan Pondok Pesantren Sidogiri Pasuruan), (Malang: UIN Malang, 2008), hal. 21Purnomo, Hadi. Manajemen Pendidikan Pondok Pesantren .Bandung: CV Bildung Nusantara, 2017.

Nurhayati, R. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Undang–Undang No, 20 Tahun 2003 Dan Sistem Pendidikan Islam. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 57-87.

Remiswal, R. (2022). Model Kepemimpinan Di Pondok Pesantren. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1).

Rohman, F. (2018). Peran pendidik dalam pembinaan disiplin santri di sekolah/madrasah. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1).

Rohman, H. N., Rokhman, F., Prihatin, T., & Pramono, S. E. (2023). Model kepemimpinan kolektif dalam pencapaian visi bersama pada sekolah berbasis pesantren. UNISNU PRESS.

Wahid, Abdurrahman. Arti Pesantren . Yogyakarta: LKis, 2001.

Wirayanti, W., Erna, E., Cherawati, C., & Khaerani, S. (2024). Metode Pendidikan Tradisional Pesantren dalam Membina Akhlak Santri (Studi Pesantren Nahdlatul Ulum Kabupaten Maros). Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 424-437.

Yanto, M. (2020). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 8(3), 176-183.




DOI: 10.24235/oasis.v8i2.10079

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Oasis : Jurnal Ilmiah Kajian Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saat ini e-journal OASIS telah terindeks pada :

                               

                                                                                                                            
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  
OASIS by http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/oasis/is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)

Â