The Role of Teachers in Internalizing the Values of Local Wisdom in Madrasah Ibtidaiyah

Nuryana Nuryana(1*), Dede Cahyati Sahrir(2),


(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract

The roles of the teacher in internalizing the values of local wisdom can be seen from the extent of the efforts made by the teacher in developing the values of local wisdom in the learning process. This study aims to describe the roles of teachers and the factors that influence them in internalizing the values of the local wisdom of Cirebon in learning at the Madrasah Ibtidaiyah (Islamic elementary school). A qualitative descriptive study with an ethnographic approach was combined with a quantitative descriptive survey method in this research. Questionnaires, observation, and interviews were utilized to collect data for this study. The findings revealed that instructors' roles in instilling local wisdom values in Islamic elementary school children in Cirebon City had not been fully utilized in the classroom. This can be seen in how the abilities and competencies of teachers who are considered still inadequate to be able to internalize the values of local wisdom in madrasah learning. Local wisdom has so far only been used in the classroom to invite students to tour historical sites, make traditional arts an extracurricular activity, and convey stories about Cirebon's history. Government regulations stating that local wisdom is crucial to its survival and preservation are examples of supporting elements. Teachers, family support, curriculum load, and the cost of visiting cultural sites were discovered to be the most constraining factors.

Keywords: teachers’ roles; local wisdom; cirebon city; madrasa.

 

Abstrak

Peran guru dalam menginternalisasikan nilai-nilai kearifan lokal dapat dilihat dari sejauh mana upaya yang dilakukan guru dalam mengembangkan nilai-nilai kearifan lokal dalam proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peran guru dan faktor yang mempengaruhinya dalam menginternalisasikan nilai-nilai kearifan lokal Cirebon dalam pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah. Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif pendekatan etnografi dikolaborasikan dengan deskriptif kuantitatif metode survei. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket, observasi dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran guru dalam menginternalisasikan nilai-nilai kearifan lokal kepada siswa Madrasah Ibtidaiyah di Kota Cirebon belum maksimal diterapkan dalam pembelajaran. Hal tersebut terlihat pada bagaimana kemampuan dan kompetensi guru yang dinilai masih belum mumpuni untuk dapat menginternalisasikan nilai-nilai kearifan lokal pada pembelajaran di madrasah ibtidaiyah. Selama ini penerapan kearifan lokal dalam pembelajaran hanya sebatas mengajak siswa kunjungan ke tempat bersejarah, menjadikan kesenian tradisional sebagai salah satu ekstrakulikuler dan bercerita mengenai sejarah cirebon saat pembelajaran. Faktor yang mendukung diantaranya adanya kebijakan pemerintah yang menyatakan bahwa kearifan lokal penting untuk dijaga eksisitensi dan kelestariannya. Adapun faktor yang menghambat ditemukan berasal dari guru, dukungan orangtua, beban kurikulum dan juga biaya kunjungan situs budaya.

Kata kunci: peran guru; kearifan lokal; Cirebon; madrasah.


Full Text:

PDF

References


Alexon, A., & Sukmadinata, N. S. (2010). Pengembangan Model Pembelajaran Terpadu Berbasis Budaya Untuk Meningkatkan Apresiasi Siswa Terhadap Budaya Lokal. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2(2), 189–203. https://doi.org/10.21831/cp.v2i2.339

Amsyari, F. (2016). Masa Depan Umat Islam Indonesia Peluang dan Tantangan. Mizan.

Arovah, E., Lubis, N., Dienaputra, R., & Nugrahanto, W. (2017). Wèwèkas dan Ipat-ipat Sunan Gunung Jati beserta Kesesuaiannya dengan Al-Quran. Patanjala, 9(3), 375–390.

Bishop, P. A., Downes, J. M., Netcoh, S., Farber, K., Demink-Carthew, J., Brown, T., & Mark, R. (2020). Teacher roles in personalized learning environments. Elementary School Journal, 121(2). https://doi.org/10.1086/711079

Darmawan, O. (2016). Penanaman Budaya Anti Kekerasan Sejak Dini pada Pendidikan Anak Melalui Kearifan Lokal Permainan Tradisional (Instill Anti-Violence Culture At Early Stage of children Education Through Local Wisdom Of Traditional Games). Jurnal HAM, 7(2), 111. https://doi.org/10.30641/ham.2016.7.175

Desfandi, M. (2016). Urgensi Kurikulum Pendidikan Kebencanaan Berbasis Kearifan Lokal Di Indonesia. SOSIO DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 1(2). https://doi.org/10.15408/sd.v1i2.1261

Fatro, M. Z., Sulistyo, E. T., & Nugroho, S. (2019). Internalization of Local Wisdom Value through I-Spring Technology-Based Art and Culture Learning. Lekesan: Interdisciplinary Journal of Asia Pacific Arts, 2(1), 8–11. https://doi.org/10.31091/lekesan.v2i1.748

Gunawan, I., & Sulistyoningrum, R. T. (2017). Menggali Nilai-Nilai Keunggulan Lokal Kesenian Reog Ponorogo Guna Mengembangkan Materi Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Iv Sekolah Dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 3(01), 50–87. https://doi.org/10.25273/pe.v3i01.59

Halim, E. N., Stefanni, C., & Dwiputra, K. (2018). Urup Lamp : Wood Table Lamp Berbahan Dasar Kayu Limbah Produksi dengan Falsafah Hidup Orang Jawa. Seminar Nasional Seni Dan Desain: “Konvergensi Keilmuan Seni Rupa Dan Desain Era 4.0” FBS Unesa, 25 Oktober 2018, 1, 91–97. https://proceedings.sendesunesa.net/media/266853-urup-lamp-wood-table-lamp-berbahan-dasar-b0e95c8d.pdf

Hutama, F. S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Ips Berbasis Nilai Budaya Using Untuk Siswa Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(2), 817. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8359

Jumriani, J., Mutiani, M., Putra, M. A. H., Syaharuddin, S., & Abbas, E. W. (2021). The Urgency of Local Wisdom Content in Social Studies Learning: Literature Review. The Innovation of Social Studies Journal, 2(2), 103. https://doi.org/10.20527/iis.v2i2.3076

Komariah, S. (2011). Kearifan Lokal pada Masyarakat Cirebon. SOSIETAS Jurnal Pendidikan Sosiologi, 1(1). https://doi.org/10.17509/sosietas.v1i1.1112

Leming, J. (2008). Research and practice in moral and character education: Loosely Coupled Phenomena (In L. P. N). Routledge.

Miles, M. ., Huberman, A., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook. SAGE Publication.

Miller, T. W., Kraus, R. F. ., & Veltkamp, L. J. (2005). Character education as a prevention strategy in school-related violence. Journal of Primary Prevention, 26, 455–466.

Moleong, L. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Remaja Rosdakarya.

Mubarok, I., & Rahmatulloh, I. N. (2020). The Urgency of Strengthening Character Education in Elementary Schools Through Local Wisdom in the Industrial Revolution Era 4.0. International Consortium of Education and Culture Research Studies (ICECRS). https://doi.org/https://doi.org/10.21070/icecrs2020448

Nadlir, M. (2016). Urgensi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 2299–2300. https://doi.org/https://doi.org/10.15642/jpai.2014.2.2.299-330

Naryatmojo, D. L. (2019). Internalization of the Concept of Local Wisdom for Students in the Listening Class. Arab World English Journal (AWEJ), 10(1), 382–394. https://doi.org/10.24093/awej/vol10no1.31

Oktaviant., I., Zuliana, E., & Ratnasari, Y. (2017). Menggagas Kajian Kearifan Budaya Lokal di Sekolah Dasar Melalui Gerakan Literasi Sekolah. Seminar Nasional: Aktualisasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar Melalui Gerakan Literasi Sekolah Untuk Menyiapkan Generasi Unggul Dan Berbudi Pekerti, 35–42. https://doi.org/10.1016/j.jff.2008.09.012

Purwanto, M. N. (2000). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Remaja Rosdakarya.

Puspitasari, R. (2012). Pengembangan Nilai-Nilai IPS dalam pendidikan alternatif bagi anak nelayan di kota Cirebon. Jurnal Edueksos, I(2), 33–48.

Relin, R., W., R. I., & S, B. W. (2018). Local Wisdom Values in Balinese Folktales That Are Relevant to Character Education for the First Grade at Primary School. Journal of Language Teaching and Research, 9(1), 155. https://doi.org/10.17507/jltr.0901.20

Rokhamana, S., & Yuliati. (2014). Character Education For Golden Generation 2045 (National Character Building for Indonesian Golden Years). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1161–1165.

Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar : Sebuah Kerangka Konseptual. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 48–53.

Sukmadinata, N. S. (2005). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Utari, U., Degeng, I. N. S., & Akbar, S. (2016). Di Sekolah Dasar Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean ( Mea ). Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 39–44.

Wagiran. (2012). Pengembangan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Hamemayu Hayuning Bawana. Pendidikan Karakter, 2(3), 329–339. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i3.1249

Wijayanthi, A. . S. O. V., Lasmawan, I. W., & Natajaya, I. N. (2014). No TitlePengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Tanggung Jawab dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Gugus I Gusti Ngurah Rai Denpasar Selatan. Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, 4(1), 1–12.




DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v8i1.8104

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

AL IBTIDA Journal Indexed By:

        

 

  

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats

 

Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.

Editorial Office:

FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon.  Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com