Developing Interactive Multimedia Through Ispring on Indonesian Language Learning with The Insights of Islamic Values in Madrasah Ibtidaiyah
(1) IAIN Pekalongan
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract
This research was motivated by the Indonesian learning which contains very little of moral and character messages and the lack of learning resources, resulting in less interesting and unpleasant learning which lead the development of four aspects of language skills as learning objectives to be unachieved. Therefore, this research aimed to find out (1) the eligibility of interactive multimedia on Indonesian learning with Islamic insight based on the assessment of media experts and material experts, and (2) the quality of interactive multimedia on Indonesian learning with Islamic insight based on the assessment of students and teachers. This research and development are using ADDIE model. The procedures of this research include the stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subjects of this study were fourth grade students of Madrasah Ibtidaiyah (MI) Pringlangu 02 Pekalongan City. The results of this study are: (1) interactive multimedia products for Indonesian learning with Islamic insight was assessed by material experts with a score of 21.5 in the very eligible category and assessed by media experts with a score of 49.5 in the eligible category; (2) the quality of interactive multimedia for Indonesian learning with Islamic insight is very good based on the assessment of students and teachers. Thus, the use of multimedia for Indonesian learning is needed because it is a source of learning that can improve learning performance, as well as seeding the value of Islamic characters in students.
Keywords: interactive multimedia, indonesian learning, Islamic values.
Abstrak
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pembelajaran bahasa Indonesia yang kering dari pesan-pesan moral dan karakter serta minimnya sumber belajar yang mengakibatkan pembelajarannya kurang menarik dan tidak menyenangkan yang pada gilirannya pengembangan empat aspek keterampilan berbahasa sebagai tujuan pembelajaran tidak tercapai. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan (1) kelayakan multimedia interaktif pada pembelajaran bahasa Indonesia berwawasan nilai-nilai Islami berdasarkan penilaian ahli guru dan siswa, dan (2) kualitas multimedia interaktif pada pembelajaran bahasa Indonesia berwawasan nilai-nilai Islami berdasarkan penilaian siswa dan guru. Penelitian pengembangan ini (Research and Development) menggunakan model ADDIE. Prosedur penelitian ini meliputi: tahap analisis, desain, pengembangan, implementasi, dan evaluasi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV Madrasah Ibtidaiyah (MI) Pringlangu 02 Kota Pekalongan. Hasil penelitian ini adalah: (1) produk multimedia interaktif untuk pembelajaran bahasa Indonesia berwawasan nilai-nilai Islami dinilai oleh ahli materi dengan skor 21,5 berada pada kategori sangat layak dan dinilai oleh ahli media dengan skor 49,5 berada pada kategori layak; (2) kualitas multimedia interaktif untuk pembelajaran bahasa Indonesia berwawasan nilai-nilai Islami adalah sangat baik berdasarkan penilaian siswa dan guru. Dengan demikian, penggunaan multimedia pada pembelajaran bahasa Indonesia diperlukan karena menjadi sumber belajar yang mampu meningkatkan kinerja pembelajaran, sekaligus penyemai nilai-nilai karakter Islami pada siswa.
Kata kunci: multimedia interaktif, pembelajaran bahasa Indonesia, nlai-nilai Islam.
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Y. (2013). Pembelajaran Bahasa Berwawasan Pendidikan Karakter. Bandung: Aditama.
Ahmadi, F., Sutaryono, Wiranto, Y., & Ratnaningrum, I. (2017). “Pengembangan Media Edukasi ‘ Multimedia Indonesian Culture ’ (MIC) Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar.†Penelitian Pendidikan, 34(2), 127–136.
Anshori, D. S. (n.d.). Ruh Islam dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Retrieved July 27, 2017, fromhttp://file.upi.edu/Direktori/FPBS/JUR._PEND._BHS._DAN_SASTRA_INDONESIA/197204031999031-DADANG/maka_bahasa.pdf.
Arindiono, R. J., & Ramadhani, N. (2013). “Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika untuk Siswa Kelas 5 SD.†Jurnal Sains Dan Seni ITS, 2(1), F28-F32.
Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pres.
Asad, K., Tibi, M., & Raiyn, J. (2016). Primary School Pupils’ Attitudes toward Learning Programming through Visual Interactive Environments. World Journal of Education, 6(5), 20–26.
Buchori, A., & Setyawati, R. D. (2015). “Development Model of Character Education through E-comic in Elementary School.†International Journal of Education and Research, 3(9), 369–386.
Chuntala, A. D. W. (2019). International Journal of Active Learning Saintific Approach in 21 st Century Learning in Indonesian Language Learning Vocational School of Pharmacy. International Journal of Active Learning, 4(2).
Febryan, I., Santyasa, I. W., & Tegeh, I. M. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Self Regulated Learning dengan Model Addie untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Seni Budaya Bagi Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Mendoyo. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 6(1).
Fajri, R. (2018). Multimedia Pembelajaran Interaktif Kesenian Untuk Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sains, Teknologi, Ekonomi, Sosial dan Budaya, 2(1), 24–32.
Hanifah, N. H., Arifuddin, A., Walid, M., Padil, M., Bashith, A., & Busro, B. (2019, March). Developing autoplay media based mathematics teaching materials for elementary school. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1175, No. 1, p. 012265). IOP Publishing.
Hernaningtyas, I. S., Susetyarini, R. E., & Widodo, R. (2014). “Pengembangan Multimedia Interaktif Ceria (MIC) Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar.†Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 1(4), 256–266.
Illahi, T. A. R., Sukartiningsih, W., & Subroto, W. T. (2018). “Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Materi Jenis-Jenis Pekerjaan untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis’’,4(3).
Kim, S., & Lee, Y. G. (2016). “iStoryBook: An Interactive Media Supporting Dialogic Reading for Children’s Reading Comprehension.†International Journal of Multimedia and Ubiquitous Engineering, 11, 383–392.
Kusmaryono, I., & Maharani, H. R. (2017). “Penerapan Pembelajaran Berkarakter Islami Pada Program PPL Mahasiswa Pendidikan Matematika Unissula Semarang.†Suska Journal of Mathematics Education, Vol. 3(No. 2), 119–129.
Lee, W. W., Owens, D. L., & Benson, A. D. (2002). Design considerations for web-based learning systems. Advances in Developing Human Resources, 4(4), 405-423.
Muin, A. (2017). “Keterampilan Berbasis Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Seni Budaya Di Sekolah Dasar.†Jppi, 20(2007), 133–135.
Mukmin, B. A., & Zunaidah, F. N. (2018). Pengembangan Bahan Ajar DELIKAN Tematik Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Siswa Sekolah Dasar di Kota Kediri. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(2), 145.
Nugraha, D. A., Binadja, A., & Supartono. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Reaksi Redoks Bervisi Sets, Berorientasi Konstruktivistik. Journal of Innovative Science Education, 2(1).
Nugraha, R. G. A. (2017). ''Pengembangan Media Interaktif Berbasis Adobe Flash Cs4 Professional Pada Pembelajaran Tematik Untuk Siswakelas 2 SD"’. Scholaria, Vol 7(No 2), 94–105.
Nurjaman, A. I., Hamdu2, G., & Elan. (2018). “Pengembangan Multimedia Interaktif Pelaksanaan Pembelajaran Outdoor Permainan Tradisional Berbasis STEM di SD.†Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 85–99.
Palilonis, J., & Watt, T. (2019). “Professor Garfield’s 21st Century Digital Literacy Project: Supporting K-5 Teachers in their Digital Literacy Instructional Efforts.†International Journal on E-Learning, 18(4).
Paseleng, M. C., & Arfiyani, R. (2015). “Pengimplementasian Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar.†Scholaria, 5(2), 131–149.
Prawiro, S. A., & Irawan, A. (2012). “Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Siswa Kelas 4 SD Dengan Metode Learning the Actual Objectâ€. Jurnal Sains dan Seni ITS, 1(1), F28-F33. Jurnal Sains dan Seni ITS, 1(1), F28-F33.
Ramansyah, W. (2014). “Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash CS3 pada Kelas 1 SDN Bancaran 3 Bangkalan.†Edutic-Scientific Journal of Informatics Education, 1(1), 1–11.
Rosita, F. Y. (2015). “Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Pembelajaran Berbicara Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.†JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 25–37.
Suparno dan Mohamad Yunus. (2007). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.
Syamsiah. (2017). “Pengembangan Aplikasi Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.†Jurnal SAP, 2(1), 53–63.
Umi Nopiarti. (2015). “Internalisasi Nilai-Nilai Islam Untuk Pembentukan Akhlak dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sd Muhammadiyah 16 Karangasem, Laweyan, Surakarta.†1–23. Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/38449/10/Naskah Publikasi.pdf
Yasri. (2013). “Strategi Pembelajaran Matematika Bernuansa Islami.†Retrieved July 27, 2017, from http://bdkpadang.kemenag.go.id/
DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v6i2.4173
Article Metrics
Abstract view : 201 timesPDF - 64 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AL IBTIDA Journal Indexed By:
Â
 Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Â
Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.
Editorial Office:
FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com