Exploring the Students' Reading, Writing, and Numeracy Skills in Southeast Maluku Regency Coastal Elementary Schools
(1) Institut Agama Islam Negeri Ambon
(2) Institut Agama Islam Negeri Ambon
(3) Politeknik Negeri Ambon
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract
This study aims to explore students' reading, writing, and numeracy skills in ten coastal elementary schools targeted for the 2021 Elementary School Quality Improvement Program. This study used an ex-post-facto quantitative descriptive method. Â The data source is a database of the 2021 Elementary School Face-to-Face Learning Quality Improvement Program in Southeast Maluku Regency, i.e., the literacy and numeracy skills scores of 500 students. Normalized gain was used to determine the magnitude of the increase in scores from the pre-test and post-test. The results showed that eight elementary schools (80%) had a mean literacy final score of more than 60 (mean 68.23). The final score of literacy in each class is above 60, with the highest average final score achieved by Grade 3 (74.83). The increase in students' reading and writing literacy scores was still in the Low category (0.28). Two elementary schools (20%) have an average final numeracy score below 60. In general, the average final numeracy score is above 60 (63.40). The lowest numeracy score is in Grade 4 (58.31). The increase in numeracy skill scores is still in the low category (0.23). The results indicate the school's need for reflection, evaluation, follow-up plans, and program sustainability to strengthen students' skills.
Keywords: reading and writing literacy, numeracy literacy, elementary school students.
Â
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi kemampuan literasi baca tulis dan numerasi peserta didik di sepuluh Sekolah Dasar (SD) daerah pesisir yang menjadi sasaran Program Kejar Mutu Sekolah Dasar Tahun 2021. Metode deskriptif kuantitatif ex-post-facto digunakan dalam penelitian ini. Sumber data berupa database Program Kejar Mutu Pembelajaran Tatap Muka Sekolah Dasar Tahun 2021 di Kabupaten Maluku Tenggara, yakni skor kemampuan literasi baca tulis dan numerasi dari 500 peserta didik. Gain-ternormalisasi digunakan untuk mengetahui besarnya peningkatan skor dari pre-test dan post-test. Hasil penelitian menunjukkan delapan SD (80%) telah mempunyai rerata skor akhir literasi baca tulis lebih dari 60 (rerata 68,23). Skor akhir literasi baca tulis tiap kelas di atas 60, rerata skor akhir tertinggi dicapai Kelas-3 (74,83). Peningkatan skor kemampuan literasi baca tulis peserta didik masih dalam kategori Rendah (0,28). Terdapat dua SD (20%) yang memiliki rerata skor akhir numerasi di bawah 60. Secara umum rerata skor akhir numerasi berada di atas 60 (63,40). Skor numerasi terendah pada Kelas-4 (58,31). Peningkatan skor kemampuan numerasi masih dalam kategori Rendah (0,23). Hasil yang ada mengindikasikan perlunya refleksi, evaluasi dan rencana tindak lanjut serta keberlanjutan program oleh pihak sekolah untuk memperkuat kemampuan peserta didik.
Kata kunci: literasi membaca dan menulis, literasi numerasi, siswa sekolah dasar.
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Y. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Multimodal terhadap Kemampuan Literasi Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 103-116. https://doi.org/10.31949/jcp.v8il.1920.
Abidin, Y., Mulyati, T., dan Yunansah, H. (2018). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
Ahmed, F., Roy, D., Yanez-Pagans, M., and Yoshida, N. (2017). Design of a Multi-Stage Stratified Sample for Poverty and Welfare Monitoring with Multiple Objectives: A Bangladesh Case Study. Policy Research Working Paper 7989.
Altoris, I. H., Yunus, M., dan Nasiruddin, F.A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Literasi Numerasi. Edustudent: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pengembangan Pembelajaran, 1(4), 271-279. https://doi.org/10.26858/edustudent.v1i4.35911
Anggara, D. S. & Abdillah, C. (2022). Kemampuan Literasi Kuantitatif Siswa Kelas V Menggunakan Pendekatan Rasch Model. Jurnal Cakrawala Pendas, 1(8), 164-172.
Arifuddin, A., Turmudi, & Rokhmah, U.N. (2021). Alternative Assessments in Online Learning during Covid-19 Pandemic: The Strenghths and Weaknesses. International Journal of Elementary Education, 5(2), 240-247.
Baety, D. N. & Munandar, D. R. (2021). Analasis Efektifitas Pembelajaran Daring dalam Menghadapi Wabah Pandemi Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 880-889. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.476
Bagaskorowati, R. (2010). Anak Beresiko: Identifikasi, Asesmen, dan Intervensi Dini. Bogor: Ghalia Indonesia.
Banawi, A. (2015). Penanganan Siswa Sekolah Dasar yang Mengalami Myopia. Jurnal Diklat Keagaamaan Inovasi, 9(3), 279-289.
Cordero, M. J., Cristóbal, V., & SantÃn, D. (2017). Causal Inference on Education Policies: A Survey of Empirical Studies Using PISA, TIMSS and PIRLS. MPRA: Munich Personal RePEc Archive, Paper No. 76295. https://doi.org/10.1111/joes.12217
Dantes, N. & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah dan Literasi Numerasi Melalui Model Blanded Learning pada Siswa Kelas V SD Kota Singaraja. Widyalaya: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269-283.
David, R. O. (2009). Education and Literacy. Journal for the Study of Education and Development, 32(2), 141-151. DOI: 10.1174/021037009788001824
Directorate of Basic Education [Direktorat Pendidikan Dasar]. (2021a). Instrumen Kompetensi Literasi: Program Kejar Mutu Kegiatan Pendampingan Psikososial Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19 Tahun 2021. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Dasar.
Directorate of Basic Education [Direktorat Pendidikan Dasar]. (2021b). Instrumen Kompetensi Numerasi: Program Kejar Mutu Kegiatan Pendampingan Psikososial Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19 Tahun 2021. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Dasar.
Directorate of KSKK Madrasah [Direktorat KSKK Madrasah Kemenag]. (2021). Materi Pelatihan AKMI Literasi Numerasi. Jakarta: Direktorat Kurikulum Sarana Kelembagaan dan Kesiswaan Kementerian Agama.
Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerassi di SD Muhammadiyah. Elementary School Education Journal, 3(1), 93-103.
Fathani, A. H. (2016). Pengembangan Literasi Matematika Sekolah dalam Perspektif Multiple Intelligences. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 4(2), 136-150.
Guntur, M. & Riyanti. (2022). Pendampingan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas dalam Pembelajaran Sekolah Dasar Pasca Pandemi Covid-19. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah, 2(1), 9-19. https://doi.org/10.46306/jub.v2i1.55
Hadi, S. & Zaidah, A. (2021). Analisa Kemampuan Literasi Numerasi dan Self-Efficacy Siswa Madrasah dalam Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(7), 300-310. https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP.
Haryati, E., Andayani, Y. & Al Idrus, S. W. (2019). Analisis Minat Belajar Dan Kemampuan Awal Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Minyak Bumi. Jurnal Pijar Mipa, 14(3), 128–134. https://doi.org/10.29303/jpm.v14i3.1297
Hopkins, D. (1993). A Teacher’s Guide to Classroom Research. Bristol, PA, Open University Press.
Husain. (2022). Pentingnya Literasi Dalam Pendidikan NonFormal. Prosiding Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1, 97-102.
Idris, R. (2012). Mengatasi Kesulitan Belajar. Jurnal: Lentera Pendidikan, 12(2), 152-172.
Imran, M. E., Sopandi, W., Mustafa, B., & Riyana, C. (2021a). Improving primary school teachers’ competence in teaching multi-literacy through RADEC-based training programs. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(6), 3033–3047. https://doi.org/10.18844/cjes.v16i6.6494
Imran, M. E., Sopandi, W., Musthafa, B., Riyana, C., & Sartono. (2021b). Kompetensi Guru dalam Mengajarkan Multiliterasi di Sekolah Dasar. Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 5(2), 249-263.
Isnawati, J. N. & Risfendra. (2020). Analisis Kemampuan Pedagogi Guru SMK yang sedang Mengambil Pendidikan Profesi Guru dengan Metode Deskriptif Kuantatif dan Metode Kualitatif. Invotek: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 20(1), 37-44. DOI: 10.24036/invotek.v20i1.652
Jusuf, R., Sopandi, W., Wulan, A. R. & Sa’ud, U.S. (2019). Strengthening Teacher Competency through ICARE Approach to Improve Literacy Assessment of Science Creative Thinking. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(7), 70-83. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.7.5
Kharizmi, M. (2021). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. Ragam: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(3), 103-108.
Khotimah, S. H., Budi, A. S., & Sumantri, M. S. (2019). Improving Mathematical Literacy Ability of Elementary School Students through A Field Trip Learning. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(2), 219-230. DOI: http://dx.doi.org/ 10.24235/al.ibtida.snj.v6i2.5014
Lenters, K. (2016). Riding the Lines and Overwriting in the Margins: Affect and Multimodal Literacy Practices. Journal of Literacy Research, 8(3), 280-316. https://doi.org/10.1177/1086296X16658982
LP Ma’arif NU Maluku. (2021). Laporan Akhir Program Kejar Mutu Pembelajaran Tatap Muka Sekolah Dasar Tahun 2021 di Kabupaten Maluku Tenggara. Ambon: Lembaga Pendidikan Ma’arif Nahdlatul Ulama Wilayah Maluku.
Mahmud, M. R. & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69-88. https://doi.org/10.22236/KALAMATIKA.vol4no1.2019pp69-88
Manten, A., le Roux, M., Geertsema, S., & Graham, M. (2020). An investigation into the early literacy skills of English second language learners in South Africa. Australasian Journal of Early Childhood, 45(2), 142-154.
Marwa, M., Munirah, M., Angriani, A. D., Suharti, S., Sriyanti, A., & Rosdiana, R. (2020). Peran guru dalam meningkatkan minat belajar peserta didik kelas IV pada masa pandemi covid-19. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 215-227. DOI: https://doi.org/10.24252/auladuna.v7i2a10.2020
Maxwell, M. J. (1972). Skimming and Scanning Improvement: The Needs, Assumptions and Knowledge Base. Journal of Reading Behavior, 5(1), 47-59. https://doi.org/10.1080/10862967209547021
Meltzer, D. E. (2002). The Relationship between Mathematics Preparation and Conceptual Learning Gains in Physics: A Possible Hidden Variable: in Diagnostic Pretest Scores. American Association of Physics Teachers, 70(12), 1259-1268.
Ministry of Education and Culture [Kementerian P, K, Riset dan Teknologi]. (2021). Modul Literasi Sains di Sekolah Dasar. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan. Riset, dan Teknologi Direktorat Jenderal Paud, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Dasar.
Musthafa, B. (2014). Literasi Dini dan Remaja: Teori, Konsep dan Praktik. Bandung: CREST.
Mustofa. (2015). Pentingnya Literasi Informasi bagi Anak. Siter: Saluran Informasi Tercetak, 3(3), 5-24.
Nazir, M. (2003). Metode Penelitian. Cetakan Kelima. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nurjanah, M. Dewi, D. T., Al Fathan, K. M. dan Mawardini, I. D. (2022). Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas 3 SD/MI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 87-98.
Ojose, B. (2011). Mathematics Literacy: Are We Able To Put The Mathematics We Learn Into Everyday Use?. Journal of Mathematics Education, 4(1), 88-100.
Okada, A. (2014). Science Literacy in The Digital Age: Tools, Environment and Resources for Co-Inquiry. European Scientific Journal, ESJ, 9(10). https://doi.org/10.19044/esj.2013.v9n10p%p
Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9-15. https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1385
Permanasari, P., Panuntun, I. A., & Hayati, R. (2021). Improving Literacy Skills of Students with Different Learning Styles Using E-6ts learning. Jurnal Ilmiah Lingua Idea, 12(2), 225-239.
Pertiwi, D. U., Atanti, R. D., & Ismawati, R. (2018). Pentingnya Literasi Sains pada Pembelajaran IPA SMP Abad 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(1), 24-29. https://doi.org/10.31002/nse.v1i1.17
Preston, J. (2009). Rescaled Bootstrap for Stratified Multistage Sampling. Survey Methodology, 35(2), 227-234.
Pusat Penilaian Pendidikan Badan Penelitian dan Pengembangan. (2016). 45-Indonesia National Assesment Programme (INAP). Jakarta: Pusat Penilaian Pendidikan Badan Penelitian dan Pengembangan
Rachman, B. A, Fidaus, F. S., Mufidah, N. L., Sadiyah, H., dan Sari, I. N. (2021). Tingkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa dengan Paket Kurikulum Sarjana 2. DINAMISIA: Jurnal Pengabdian Kepaada Masyarakat, 5(6), 1535-1541. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i6.8589
Rahman, R., Sopandi, W., Widya, R.N., & Yugafiat, R. (2019). Literacy in The Context of Communication Skills for the 21st Century Teacher Education in Primary School Student. International Journal of Science and Applied Science: Conference Series, 3(1), 101-108. doi: 10.20961/ijsascs.v3i1.32462
Rahmawati, A. N. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika dan Nilai-Nilai Islami), 4(1), 59-65. Retrieved from http://conferences.uin-malang.ac.id/index.php/SIMANIS/article/view/1502
Ridwan, A. (2013). Teori Belajar dan Motivasi. Pekerti-Pelatihan Keterampilan Dasar Teknik Instruksional. Jakarta: P3AI UNJ.
Rohim, D. C., Rahmawati, S., dan Ganestri, I. D. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Varidika, 33(1), 54-62. DOI: 10.23917/varidika.v33i1.14993
Rusdiana, H. A. (2017). Manajemen Evaluasi Program Pendidikan: Konsep, Prinsip, dan Aplikasinya di Sekolah/Madrasah. Bandung: Pustaka Setia.
Sagita, L. N., Bahari, Y., & Rustiyarso. (2022). Kesulitan Guru dalam Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 di SDN 02 Simpang Hulu. JPKK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11(9), 1866-1874. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v11i9.58584
Sahronih, S. & Pujiastuti, E. (2022). Pendampingan Blended Learning Berorientasi Pada Kemampuan Literasi dan Numerasi Pasca Pandemi Covid-19 di SDN 2 Tanjungpura. SOROT: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 21-28.
Sappaile, B. I. (2010). Konsep Penelitian Ex-Post-Facto. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 105-113.
Schult, J., Mahler, N., Fauth, B., & Lindner, M. A. (2021). Did Students Learn Less During the COVID-19 Pandemic? Reading and Mathematics Competencies Before and After the First Pandemic Wave. PsyArXiv, 11. https://doi.org/10.1080/09243453.2022.2061014
Sholeh, A., Supena, A., & Arifuddin, A. (2021). The Behaviorally Based Intervention Approach to Improve Self Efficacy of Students' with Attention Deficit Hyperactive Disorder in Elementary School. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 8(2), 263-275. DOI: http://dx.doi.org/ 10.24235/al.ibtida.snj.v8i2.8606
Subaidah, T., Muharrami, L. K., Rosidi, I., & Ahied, M. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Sains pada Aspek Konteks dan Knowledge Menggunakan Cooperative Problem Solving (CPS) dengan Strategi Heuristik. Natural Science Education Research, 2(2), 113-122. https://doi.org/10.21107/nser.v2i2.6238
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryaman, M. (2015). Analisis Hasil Belajar Peserta Didik dalam Literasi Membaca Melalui Studi Internasional (PIRLS) 2011. LITERA: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 14(1), 170-186. https://doi.org/10.21831/ltr.v14i1.4416
Susanti, E. & Syam, S. S. (2017). Peran Guru dalam Meningkatkan kemampuan Literasi Matematika Siswa Indonesia. Makalah disampaikan dalam Seminar Matematika dan Pendidikan Matematika UNY 2017 (hlm. 30-35). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Yuebo, Li, Halili, S. H., & Razak, R. A. (2022). Online teaching in China during the COVID-19 pandemic. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 11(3), 1464~1472. http://doi.org/10.11591/ijere.v11i3.23205
DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v9i2.10189
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AL IBTIDA Journal Indexed By:
Â
 Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Â
Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.
Editorial Office:
FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com