LEARNING ENGLISH FOR STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS THROUGH SOCIAL CONSTRUCTIVISM PEDAGOGY-BASED JOYFUL LEARNING
(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adams, P. (2006). Exploring Social Constructivism: Theories and Practicalities. Education 3-13; International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 34(3), 243–257. https://doi.org/10.1080/03004270600898893
Anggraeni, D., Daryono, D., & Anandha, A. (2019). Pelatihan bahasa Inggris dan Pendidikan Agama Islam Menggunakan Metode TPR (Total Physical Response) Kepada Anak Berkebutuhan Khusus. Culture, 6(1), 85–97.
Arifin, Z. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. STIT Al-Hikmah Bumi Agung Way Kanan, 1(1), 1–5.
Azzahra, F., & Hasan, Y. (2018). Meningkatkan Keterampilan membuat Piring Anyaman Lidi melalui Strategi Joyful Learning bagi Anak Tunagrahita Ringan. Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(2006), 200–205. ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu
Bhakti, C. P., Ghiffari, M. A. N., & Salsabil, K. (2018). Joyful Learning: Alternative Learning Models to Improving Student’s Happiness. Varia Pendidikan, 30(2), 30–35. https://doi.org/10.23917/varidika.v30i2.7572
Cahyaningrum, R. K. (2012). Tinjauan Psikologis Kesiapan Guru dalam Menangani Peserta Didik Berkebutuhan Khusus pada Program Inklusi (Studi Deskriptif di SD dan SMP Sekolah Alam ar-Ridho). Educational Psychology Journal, 1(1), 1–10.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. In Sage publications.
Daroni, G. A. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Anak Autis. Inklusi: Journal of Disability Studies, 5(2), 271–290. https://doi.org/10.14421/ijds.050206
Dermawan, O. (2018). Strategi Pembelajaran Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di SLB. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 886–897. https://doi.org/10.15575/psy.v6i2.2206
Dewi, K. Y. F. (2019). Pengajaran Bahasa Inggris untuk Anak Luar Biasa (ALB). Daiwi Widya Jurnal Pendidikan, 06(1), 40–48.
Hallahan, D. P., Lloyd, J. W., Kauffman, J. M., Weiss, M. P., & Martinez, E. A. (2005). Learning Disabilities: Foundations, Characteristics, and Effective Teaching. In Boston Pers Educ, 686.
Hasan, A., Othman, Z., & Mohd Majzub, R. (2015). Using Active, Creative, Effective and Joyful (ACEJ) Learning Strategies toward English Achievement and their Behavioural Changes among Primary School Students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6), 455–459. https://doi.org/10.5901/mjss.2015.v6n6p455
Huda, H., Dewi, N. M., & Widyaningrum, L. (2017). Mengemas Kelas Bahasa Inggris (EFL) melalui Joyful Learning Based Social Constructivism Pedagogy. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 17(2), 237–252. https://doi.org/10.21580/dms.2017.172.2428
Idris, N., & Fitriani, F. (2018). Analisis Keterampilan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Nalar Pendidikan, 6(2), 143–149. https://doi.org/10.26858/jnp.v6i2.7522
Karli, H., & Yuliariatiningsih, M. S. (2003). Model-Model Pembelajaran. Bandung: Bina Media Informasi.
Komalasari, K. (2011). Pembelajaran Kontekstual, Konsep dan Aplikasi, Kualitatif, dan R & D. In Bandung: Refika Aditama.
Moleong, L. J. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. In Bandung: Alfabeta.
Mulyasa, E. (2006). Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. In Bandung: Remaja Rosdakarya.
Munggaraning Westhisi, S. (2020). “Aku Istimewa, Aku Bisaâ€: Membaca Permulaan Bahasa Inggris melalui Metode Fonik bagi Anak Speech Delay. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 81–94. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2020.61-07
Mustopa, D., Wekke, I. S., & Hasyim, R. (2019). Penerapan Joyfull Learning dalam Pembelajaran Bahasa Inggris (Tinjauan Psikolinguistik). Lisan: Bahasa Dan Linguistik, 8(2), 110–118. https://doi.org/10.33506/jbl.v8i2.463
Mutia, F. (2011). Kemampuan Anak Autis Menyerap Informasi Melalui Proses Belajar di Sekolah Inklusi. Jurnal Palimpsest, 2(2), 1–10.
Ningsih, N. (2018). Aplikasi Teori Belajar Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Bahasa Asing. Fondasia, 9(1), 43–54. https://doi.org/10.21831/foundasia.v9i1.26159
Nurhidayati, E. (2017). Pedagogi Konstruktivisme dalam Praksis Pendidikan Indonesia. Indonesian Journal of Educational Counseling, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.30653/001.201711.2
Rahayu, S. M. (2013). Memenuhi Hak Anak Berkebutuhan Khusus melalui Pendidikan Inklusif. Jurmal Pendidikan Anak, 2(2), 355–363. https://doi.org/10.21831/jpa.v2i2.3048
Rofiah, N. H. (2015). Proses Identifikasi: Mengenal Anak Kesulitan Belajar Tipe Disleksia Bagi Guru Sekolah Dasar Inklusi. Inklusi, 2(1), 109–124. https://doi.org/10.14421/ijds.020110
Sufirmansyah, S., & Prameswati, L. N. (2020). Implementasi Problem Based Learning dalam Mengoptimalkan Pembelajaran di Sekolah Luar Biasa Putera Asih Kediri. Al-Murabbi: Jurnal Studi Kependi Dikan Dan Keislaman, 7(1), 90–103.
Sulaiman, S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Inggris bagi Anak Autisme. Jurnal Pedagogik, 6(2), 332–384. https://doi.org/10.33650/pjp.v6i2.703
Suparno, P. (2001). Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. In Yogyakarta: Kanisius.
Timban, C. I., Tuling, G., & Warouw, M. (2018). Implementasi Permainan-Permainan Edukatif Bagi Anak-anak Berkebutuhan Khusus: Studi Kasus di SMP-LB Finjil Kota Bitung. Jurnal Elektroonik, 3(3), 1–15.
Triyanto, T., & Permatasari, D. R. (2016). Pemenuhan Hak Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 25(2), 176–186. https://doi.org/10.17977/um009v25i22016p176
Utami, I. G. A. L. P. (2016). Teori Konstruktivisme dan Teori Sosiokultural: Aplikasi dalam Pengajaran Bahasa Inggris. Prasi, 11(01), 4–11. https://doi.org/10.23887/prasi.v11i01.10964.g7022
Wardhani, P. I., Nisa, S. K., & Ratnakannyaka, I. W. (2020). Penggunaan Gawai dalam Pembelajaran Bahasa Inggris bagi Anak Berkebutuhan Khusus di SMK Negeri 8 Surakarta. Buletin Literasi Budaya Sekolah, 2(2), 156–163. https://doi.org/10.23917/blbs.v2i2.12844
Wei, C. W., & Hung, I. (2011). A Joyful Classroom Learning System with Robot Learning Companion for Children to Learn Mathematics Multiplication. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(2), 11–23.
DOI: 10.24235/eltecho.v6i2.7993
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Â
This Journal is indexed by:
Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.