MEDIA PEMBELAJARAN DENGAN MACROMEDIA FLASH UNTUK MAHASISWA TINGKAT I PADA MATA KULIAH KAPITA SELEKTA MATEMATIKA DASAR
(1) FKIP Uswagati Cirebon
(2) 
(*) Corresponding Author
Abstract
This study aims to develop learning media with macromedia flash on the subject of kapita selekta matematika dasar. The stage of learning media development is ADD (Analysis, Design, Development). Activities at the analysis stage include needs analysis and needs identification. The design phase of the researcher carried out four activities, namely collecting references, composing text, selecting media and media design. Whereas for the development stage, namely realizing the design into a product and then being assessed by two validators with 1 media expert and 1 material expert. Data collection was carried out through learning media validation sheets and data analysis techniques were carried out in a qualitative way with descriptive methods. Through the research development process, mathematics learning tools obtained in the form of valid media were 91.5%..
Keywords: ADDIE, Kapita Selekta Matematika Dasar, Relasi, Fungsi
Â
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdillah. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Kimia Pokok Bahasan Sistem Periodik Unsur Kelas X Program IPA Di SMAN 1 Slawi. Skripsi. Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang
Abdurrahman, M. (2010). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Aldoobie, Nada. (2015). Adiie Model. American International Journal of Contemporary Research, 5 (6), 68-72
Allan Leslie White. (2010). Numeracy, Literacy and Newman’s Error Analysis . Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia 2010, Vol. 33 No. 2, 129 .
Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja GRAFINDO Persada.
Chandra. (2012). Action Script Flash CS5 untuk Orang Awam. Palembang: Maxikom.
Jamaris, M. (2015). Kesulitan Belajar: Perspektif, Asesmen, dan Penanggulangannya. Bogor: Ghalia Indonesia.
Kirana, Kartika Candra. (2009). Pengembangan Bahan Ajar Online Basis Data Kelas X SMK-RPL Berbasis Karakter. Laporan Penelitian Hibah PTJJ Seamolec. Diakses tanggal 10 Juni 2016. Tersedia di https://www.academia.edu/attachments/31950429/
Munir. (2013). Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Pranowo. G. (2011). Kreasi Animasi Interaktif dengan Action Script 3.0 pada Flash CS 5. Yogyakarta: Andi.
Resian, Ni Kadek, dkk. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII Semester Genap di SMP N 7 Singaraja Tahun Ajaran 2014/2015. e-Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan. Vol. 3 No. 1. Diakses tanggal 10 Juni 2016. Tersedia di http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJTP/article/viewFile/5929/4267
Silaban, Bajongga. (2006). Implikasi konstruktivis terhadap Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Darma Agung Vol IX No.01/Januarai/2016. Universitas Darma Agung.
Suherman, E., Herman, T., Turmudi, Suryadi, D., Suhendra, dkk. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA-UPI.
Sulthon. (2013). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Pendekatan Konstruktivis dalan Pendidikan Bagi anak Usia Dini. Jurnal Vol.1 No.1 juli-desember 2013. STAIN Kudus.
Septia&Susanti. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif pada Matei Pajak Penghasilan Pasal 21 di SMKN 10 Surabaya. JPAK Universitas Negeri Surabaya Jurusan Pendidikan ekonomi. Vol. 3 No. 1, ISSN: 2337-6457. Diakses tanggal 19 Juni 2016. Tersedia di http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/10822/baca-artikel
Sarwiko, Dwi. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif menggunakan Macromedia Director Mx (Studi Kasus Mata Kuliah Pengolahan Citra Pada Jurusan S1 Sistem Informasi). E-journal Komputer Universitas Gunadarma. Diakses tanggal 19 Juni 2016. Tersedia di http://publication.gunadarma.ac.id/bitstream/123456789/2921/1/Artikel_10105507.pdf
DOI: 10.24235/eduma.v7i2.3666
Article Metrics
Abstract view : 293 timesPDF - 187 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching