Model Kepemimpinan Guru dalam Proses Pembelajaran Di Kelas pada Jenjang SD/MI

Azamul Fadhly Noor Muhammad(1*),


(1) STKIP MAJENANG
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstrak

Hakekat kepemimpinan di kelas adalah kemampuan untuk mempengaruhi dan menggerakkan siswa untuk mencapai tujuan pembelajaran di kelas. Guru juga dapat menjadi seorang pemimpin pada saat pelaksanaan pembelajaran  berlangsung, baik di dalam kelas maupun di luar kelas. Tujuannya diharapkan guru dapat memimpin siswa sesuai dengan fungsi kepemimpinan yang berkaitan dengan tujuan pembelajaran yang ingin dicapai. Seorang guru juga harus memahami model-model kepemimpinan yang baik, hal ini dikarenakan proses pembelajaran yang baik sal ah satunya ditentukan oleh gaya kepemimpinan yang identik dengan model kepemimpinan guru dalam proses pembelajaran di kelas. Pada proses pembelajaran di kelas tingkat sekolah dasar sangat berbeda dengan tingkat menengah, terutama dalam hal menyampaikan materi pembelajaran kepada siswa. Otomatis gaya kepememimpinan guru juga harus disesuaikan dengan keadaan siswa di tingkat sekolah dasar.

Kata Kunci: kepemimpinan di kelas, model kepemimpinan, guru

 

Abstract

The nature of classroom leadership is the ability of influencing and motivating students to achieve learning goal at school. Teachers can also be a leader during the learning process, either inside or outside the classroom. The expected goal is the teacher role in leading students should be in line with the leadership function which is related to the learning goal. A teacher should also understand good models of leadership, because good teaching and learning process is determined by the leadership style which relects the teachers’ leadership model in in-class teaching-learning process. The learning system of primary level is very different from that of secondary level, especially in the way of delivering the teaching material to students. Therefore, teachers’ leadership style should be adjusted to the condition of students at primary school.

Keywords: classroom leadership, leadership style, teacher

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Ali, Siti Nurbaya ,M., Cut Zahri Harun, Djailani AR. 2015. Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada SD Negeri Lambaro Angan. Jurnal Administrasi Pendidikan V. 3 No. 2 Mei. Universitas Syiah Kuala.

Beals, Alan R. 1990. Culture In Process. USA: Rhinehart And Wiston Inc.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2010. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif: Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis. Jakarta: Rineka Cipta.

Harvey dan Bowin. 1996. Human Resource Management: An Experience Approach. Precentice Hall.

Jassin, H. B. 1992. Demokrasi dan Kepemimpinan: Kebangkitan Gerakan Taman Siswa. Jakarta: Balai Pustaka.

Jennings, Eugene E. 1926. An Anatomy of Leadership: Princes, Heroes, And Supermen. New York: Harper Inc. (Online Books).

(http://onlinebooks.library.upenn.edu/webbing/book/lookupname?key=Jennings)

Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kedua. 1996. Jakarta: Balai Pustaka 3685.

Linda dan Hammond. 2009. Teacher Leadership Skills Framework. JP Morgan Chase.

Pusbangtendik. 2014. Manajemen Dan Kepemimpinan Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Stoner, Freeman, dan Gilbert. 1995. Manajemen Jilid II. New Jersey: A Simon dan Schuster Company.




DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v4i1.1443

Article Metrics

Abstract view : 858 times
PDF - 97 times

Refbacks





Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

AL IBTIDA Journal Indexed By:

        

 

  

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats

 

Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.

Editorial Office:

FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon.  Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com

Â