The Production Process of Pendap as an Integrated Science Learning Media: Ethnoscience Study of the Lembak Tribe Bengkulu Province
(1) Science Education Study Program, Faculty of Tarbiyah and Tadris, UIN Fatmawati Sukarno, Bengkulu
(2) Educational Science Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Bengkulu
(3) Educational Science Program, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Bengkulu
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, L. A. (2021). Pemasaran digital pariwisata kuliner Indonesia. Yayasan Kita Menulis.
Agyeman, J., & Erickson, J. S. (2012). Culture, recognition, and the negotiation of difference: some thoughts on cultural competency in planning education. Journal of Planning Education And Research, 32(3), 358–366.
Ansyah, E., & Walid, A. (2021). Ethno science module: A new direction of environmental education on student problem solving. International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (Icetep 2020), 157–160.
Ardianti, S. D., & Raida, S. A. (2022). The effect of project based learning with ethnoscience approach on science conceptual understanding. Journal of Innovation in Educational and Cultural Research, 3(2), 207-214.
Astuti, I. A. D., & Bhakti, Y. B. (2021). Kajian etnofisika pada tari piring sebagai media pembelajaran fisika. Sinasis (Seminar Nasional Sains), 2(1), 477–482.
Azizah, N., & Premono, S. (2021). Identifikasi potensi budaya lokal berbasis etnokimia di Kabupaten Bantul. Journal Of Tropical Chemistry Research And Education, 3(1), 53–60.
Chairunnisa, S., & Rahman, N. (2017). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada pembelajaran kimia penyetaraan reaksi redoks melalui lesson study di kelas XII IPA SMA Negeri 2 Palu. Jurnal Akademika Kimia, 6(1), 65–71.
Dahniar, D., Rizkan, R., & Abdullah, I. (2018). Industri rumahan makanan khas Provinsi Bengkulu di Tanjung Agung Kota Bengkulu. Journal of Lifelong Learning, 1(1).
Damayanti, C., Rusilowati, A., & Linuwih, S. (2017). Pengembangan model pembelajaran IPA terintegrasi etnosains untuk meningkatkan hasil belajar dan kemampuan berpikir kreatif. Journal Of Innovative Science Education, 6(1), 116–128.
Dwiqi, G. C. S., Sudatha, I. G. W., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif mata pelajaran ipa untuk siswa SD Kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 33–48.
Fasasi, R. A. (2017). Effects of ethnoscience instruction, school location, and parental educational status on learners’ attitude towards science. International Journal of Science Education, 39(5), 548–564.
Hariri, A., Kartimi, K., & Mulyani, A. (2016). Penerapan pembelajaran berbasis sains budaya lokal ngaseup pada konsep sistem reproduksi manusia untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa kelaS XI SMAN 1 Maja. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 5(1), 1-14.
Harris, A., & De Bruin, L. R. (2018). Secondary school creativity, teacher practice and steam education: an international study. Journal of Educational Change, 19(2), 153–179.
Hidayatulloh, S., Kartimi, K., & Roviati, E. (2014). Penerapan pembelajaran berbasis sains lokal melalui budaya minum jamu untuk meningkatan hasil belajar siswa pada materi jaringan tumbuhan di kelas XI MA Darul Falah Kabupaten Indramayu. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 3(2), 71-82.
Jufrida, J., Basuki, F., & Pratiwi, D. (2018). The potential of local wisdom on traditional fishing (tangkul) gear in Lake Sipin Jambi City as a science learning source. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 7(2), 146-158. doi:http://dx.doi.org/10.24235/sc.educatia.v7i2.2858
Julita, S., & Anggoro, A. F. D. (2019). The local culture-based learning model to improve teaching abilities for pre-service teachers. Journal of Physics: Conference Series, 1179(1), 12058.
Karnia, N., Kartimi, K., & Mulyani, A. (2013). Penerapan pembelajaran biologi berbasis sains lokal melalui budaya paraji terhadap hasil belajar siswa pada pokok bahasan sistem reproduksi kelas XI di SMA Negeri 1 Jatiwangi. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 2(2), 53-72.
Machin, A. (2014). Implementasi pendekatan saintifik, penanaman karakter dan konservasi pada pembelajaran materi pertumbuhan. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1), 28–35.
Mulyati, D., Kartimi, K., & Mulyani, A. (2016). Penerapan pembelajaran berbasis sains keunggulan lokal penyemaian biji mangga (Mangifera Indica) di Salagedang terhadap keterampilan berpikir kritis siswa pada materi ekosistem kelas X SMA Negeri 1 Sukahaji Kabupaten Majalengka. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 4(1), 1-10.
Qolbi, F., Kartimi, K., & Roviati, E. (2016). Penerapan pembelajaran berbasis sains budaya lokal ngarot untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa pada konsep plantae (studi eksperimen kelas X di SMA N 1 Lohbener). Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 5(2), 105-121
Ramdhani, R. (2019). dakwah berbasis budaya lokal pada Masyarakat Suku Lembak Kota Bengkulu. Proceedings Of International Conference on Da’wa And Communication, 1(1), 204–223.
Riyanta, T. (2016). Mengembangkan budaya mutu sekolah melalui kepemimpinan transformasional. Jurnal Manajemen Pendidikan UNY, 12(2), 114-301.
Sapri, J., Novitasari, N., Saregar, A., Topano, A., Walid, A., & Kusumah, R. G. T. (2021). Construction ethnoscience-based learning environment material in scientific knowledge. Journal of Physics: Conference Series, 1796(1), 12034.
Sari, N. P., Suhirman, S., & Walid, A. (2020). Pengembangan modul pembelajaran IPA berbasis etnosains materi interaksi makhluk hidup dengan lingkungannya untuk menanamkan jiwa konservasi siswa kelas VII SMP. Bio-Edu: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(2), 62–73.
Shidiq, A. S. (2016). Pembelajaran sains kimia berbasis etnosains untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa. Seminar Nasional Kimia dan Pendidikan Kimia (Snkpk) Viii, 227–236.
Suastra, I. W. (2010). Model pembelajaran sains berbasis budaya lokal untuk mengembangkan potensi dasar sains dan nilai kearifan lokal di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 43(1), 8-16.
Subali, B., & Aminah, N. S. (2018). Developing a scientific learning continuum of natural science subjects at grades 1-4. Journal of Turkish Science Education (Tused), 15(2), 66-81.
Sudarmin, E., Pujiastuti, R. S. E., & Skm, M. (2015). Scientific knowledge based culture and local wisdom in karimunjawa for groeing soft skills conservation. International Journal of Science And Research (IJSR), 4(9), 38–45.
Sudarmin, S., Mursiti, S., & Asih, A. G. (2018). The use of scientific direct instruction model with video learning of ethnoscience to improve students’ critical thinking skills. Journal of Physics: Conference Series, 1006(1), 12011.
Sumarni, I. (2018). Kontribusi kube rakat sepakat sebagai alternatif sumber pendapatan masyarakat melalui usaha pembuatan gula habang di Desa Teratau Kecamatan Jaro Kabupaten Tabalong. Jurnal PubBis, 2(1), 69–83.
Vikagustanti, D. A., Sudarmin, S., & Pamelasari, S. D. (2014). Pengembangan media pembelajaran monopoli ipa tema organisasi kehidupan sebagai sumber belajar untuk siswa smp. Unnes Science Education Journal, 3(2), 468-475.
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., Nyoto, A., & Malang, U. N. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 26, pp. 263-278).
Zidny, R., & Eilks, I. (2022). Learning about pesticide use adapted from ethnoscience as a contribution to green and sustainable chemistry education. Education Sciences, 12(4), 1-16.
DOI: 10.24235/sc.educatia.v11i1.9772
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Stat Counter (Link)