Integrating Local Wisdom of Pesantren into Physics Education: A Torque-Based Analysis of Daily Activities

Nurul Aulia(1), Agus Budiyono(2*), Herman Jufri Andi(3), Arin Wildani(4),


(1) Universitas Islam Madura
(2) Universitas Islam Madura
(3) Universitas Islam Madura
(4) Universitas Islam Madura
(*) Corresponding Author

Abstract


This study explored the integration of torque concepts into the local wisdom of Islamic boarding schools (pesantren), emphasizing the application of these principles in everyday activities. The research aimed to connect abstract physics concepts with culturally relevant practices to enhance physics education. Using a descriptive qualitative method, field observations were conducted on 17 pesantren activities, with data collected from 10 students in Pamekasan. Direct observation and photography documented movements related to torque, such as during prayer, ablution, and other daily tasks. The findings identified 29 torque-related movements, including actions like performing ablution and making adzan. These traditional practices were analyzed for their application of force, pivot points, and lever arms, demonstrating their alignment with the concept of torque in physics. The study concluded that integrating these cultural activities into physics education not only aids in understanding theoretical concepts but also enriches the learning experience by incorporating students' cultural backgrounds. This approach promotes a more meaningful and engaging physics education while respecting the cultural values of pesantren students.


Keywords


Inventory; Torque; Pesantren; local wisdom

References


Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Sage Publications.

Fatahillah, A. (2023). Integrasi Pondok Pesantren, Kearifan Lokal, Dan Nilai-Nilai Islam Auntentik: Penguatan Identitas Dalam Konteks Global. Journal Pendidikan Agama Islam, 1(1).

Harefa, A. R. (2017). Pembelajaran fisika di sekolah melalui pengembangan etnosains. Jurnal Warta, 53, 1–18.

Husin, V.L., & Billik, A.H., (2019). Identifikasi Konsep Fisika Pada Kearifan Lokal Anyaman Di Kabupaten Timor Tengah Selatan. Jurnal Fisika Sains dan Aplikasinya, 4(2).

Kahar, Syadidul, and Dkk. (2019). “Peran Pesantren Dalam Membentuk Karakter Santri.†Antropologi Sosial dan Budaya, 4(2),170–178.

Kusnadi. (2022). Merdeka Belajar Untuk Menumbuhkan Kearifan Lokal: suatu proses pembelajaran memperkuat pilar pendidikan.

Laos, L. E., & Tefu., M. O. F. I. (2019). Identifikasi Konsep Fisika Pada Kearifan Lokal Pengolahan Sagu (Putak) Kabupaten Timor Tengah Selatan. Jurnal Fisika Sains dan Aplikasinya, 4(2).

Lathifah, Z. K. (2022). Pendampingan Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Baerorientasi Pelajar Pancasila. Jurnal Warta LPM, 25(2), 164-174.

Lestari, S. A., Admoko, S., & Suprapto, N. (2022). Identifikasi Konsep Fisika Pada Kearifan Lokal Kayangan Api Di Kabupaten Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Fisika.

Mabruroh, F., & Oviyanti, F. (2023). Analisis Vektor Mengikuti Pola Gerakan Shalat Ketika Sujud. In International Education Conference (IEC) FITK, 2(1), 29-33.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Nauri, K. A. & Fatmawati, N. (2022). Implementasi Kearifan Lokal Gusgijang Dalam Perspektif Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Pada Pesantren Al-Mawadah Kudus. ASANKA: Journal Of Social Science and Education, 3(2), 222-239.

Oktaviana, D., Hartini, S., & Misbah, M. (2017). Pengembangan Modul Fisika Berintegrasi Kearifan Lokal Membuat Minyak Lala Untuk Melatih Karakter Sanggam. Jurnal Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(3), 272-285.

Rachmat, A., Pakpahan, F,P., & Rafida, U. (2020). Linguistik Kultural Sebagai Pengungkap Kearifan Lokal Dalam Peningkatan Literasi di Pesantren Manba’ul Ulum Tasikmalaya. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 484-491.

Risdiany, H., & Dewi, D. A. (2021). Penguatan Karakter Bangsa Sebagai Implementasi Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Indonesia.

Rosadi, P. R. E., Rapi, N. K., & Yasa, P. (2019). Penerapan Bahan Ajar Sains Berbasis Kearifan Budaya Lokal Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas X Mipa 7 di SMA Negeri. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 9(2).

Safitri, A. N., & Salma, V. M. (2023). Analisis Konsep Fisika pada Kearifan Lokal Petik Laut Situbondo sebagai Sumber Belajar Fisika di SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains dan Terapan, 2(1).

Selvia, M., Arifuddin, M., & Mahardika, A. I. (2017). Pengembangan Bahan ajar fisika SMA topik fluida berorientasi masalah lahan basah melalui pendekatan contextual teaching and learning (CTL). Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(2), 213–222.

Setiadi, K. (2019). Pengaruh Kearifan Lokal dan Kecerdasan Spiritual terhadap Perilaku Peserta Didik. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari, 4(1), 126-151.

Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. Inopendas Jurnal Ilmiyah Kependidikan, 1(1), 48-53.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suhadi, & Jannah, M. (2020). Analisis Torsi Mengikuti Pola Gerakan Shalat Ketika Takbiratul Ihram dan Setelah Takbiratul Ihram. Jurnal Penelitian Fisika dan Terapannya (Jupiter), 1 (2).

Sukmawati, S. S., Nursulistyo, E., & Oktaviyanti, D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Booklet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pokok Bahasan Momentum Untuk Siswa Kelas X Semester 2 SMAN 4 Yogyakarta. Seminar Nasional Quantum.

Syarif, Z. & Hannan, A. (2020). Kearifan Lokal Pesantren Sebagai Bangunan Ideal Moderasi Islam Masyarakat Madura. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 14(2), 220-240.

Utsman, H. (2020). Basis Etika Lingkungan Hidup Masyarakat Tradisional Madura. Jurnal Pemikiran Islam dan Filsafat, 15(1).

Wulansari, N. I. & Admoko, S. (2020). Eksplorasi Konsep Fisika Pada Tari Dhadak Merak Reog Ponorogo. Webinar Pendidikan Fisika. 5(1).




DOI: 10.24235/sc.educatia.v13i2.18509

Article Metrics

Abstract view : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains indexed by:

       

Creative Commons License
This work is licensed under a 
Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Stat Counter (Link)

Â