SALAT BERKUALITAS SALAT BERJIWA IHSAN

Slamet Firdaus(1*),


(1) Fakultas Syariah dan EKonomi Islam IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


Ibadah yang intinya adalah dzikir kepada Allah swt dipastikan berdampak positif bagi para pelakunya, terutama ibadah yang berdimensi dialog antara hamba dan Dhat yang wajib disembah semacam salat. Salat yang disyariatkan-Nya dapat mencegah perbuatan keji dan munkar. Pencapaiannya tidak serta merta melalui pengamalan salat semata, melainkan ditopang sepenuhnya oleh kualitas pengamalan yang memadai, yakni salat yang ditegakan dengan berjama’ah, pada awal waktu, dan dijiwai ihsan. Potret pribadi yang sukses memperolehnya merupakan model insan berkarakter dan memiliki nilai kehidupan yang berhasil mengharmonikan antara komponen lahiriah salat (syarat dan rukun) dan ruhnya (khusyu dan ikhlas) yang kemudian terejawantahkan dalam tatanan kehidupan individual dan kolegial.

Worship, the essence of which is the dhikr to Allah, certainly has a positive impact upon the worshipers. This is true especially for the worship which has dialogical dimension between the servant and God who must be worshiped as in Salat. Salat which He has mandated will prevent indecency and evil. Its achievement is not necessarily through the practice of prayer alone, but fully supported by the practice of adequate quality of performance, which is upheld by the prayers in congregation, at the beginning of time, and imbued by ihsan. A personal portrait, who could successfully obtain it, is a model of human character that has integrity and the value of life that successfully harmonize between external components of Salat (by fulfilling its conditions and pillars), and its spirit (humility and sincerity) which is then realized in the order of individual and collegial life.

Keywords


Salat, Ihsan, berjama’ah, mencegah perbuatan keji dan munkar

Full Text:

PDF

References


AbÄ« al-Hasan Ali ibn Ahmad al-WÄḥidiy al-NaysÄbÅ«riy, Al-WajÄ«z fÄ« TafsÄ«r al-KÄ«tÄb al-‘AzÄ«z, TahqÄ«q á¹¢afwÄn ‘AdnÄn DÄwÅ«diy, Beirut, DÄr al-Qalam, 1995.

AbÄ« Dawud, Sulaiman ibn al-Ash’ath al-SajastÄniy, Sunan AbÄ« Dawud, DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut, 1996.

AbÅ« ḤayyÄn, Muhammad ibn YÅ«suf al-Andalusiy, TafsÄ«r al-Baḥr al-Muḥīṭ, Beirut, DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2000.

Al-‘AsqalÄniy, Ahmad ibn Ali ibn Hajar, Fatḥ al-BÄriy Sharh Shaḥīḥ al-BukhÄriy, Beirut, Dâr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1997.

Al-AlÅ«siy, AbÄ« al-Faá¸al ShihÄb al-DÄ«n al-Sayyid Mahmud al-Baghdadiy, Rūḥ al-Ma’ÄnÄ« fÄ« TafsÄ«r al-Qur`Än al-Aẓīm wa al-Sab’ al-MathÄniy, DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut, 1994.

Al-Bayá¸Äwiy, NÄá¹£ir al-DÄ«n AbÄ« Sa’īd ‘Abd Allah ibn ‘Umar ibn Muhammad al-ShÄ«rÄziy, AnwÄr al-TanzÄ«l wa AsrÄr al-Ta’wÄ«l, TafsÄ«r al-Bayá¸ÄwÄ«y, Beirut, DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1999.

Al-HÄkim, AbÄ« ‘Abd Allah Muhammad ibn ‘Abd Allah al-Naisaburiy, Al-Mustadrak ‘alÄ al-ShahÄ«hain, DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut, 1990.

Al-Jauziy, AbÄ« al-Faraj JamÄl al-DÄ«n ‘Abd al-RahmÄn ibn ‘Ali ibn Muhammad, ZÄd al-MasÄ«r fÄ« ‘Ilm TafsÄ«r, Maktabah DÄr Ibn Hazm, Beirut, 2002.

Al-MarÄghiy, Ahmad MuṣṭafÄ, TafsÄ«r al-MarÄghiy, Beirut, DÄr IhyÄi al-TurÄth al-‘Arabiy, tt.

Al-Nawawiy, Muḥyi al-DÄ«n Yahya ibn Sharaf AbÄ« ZakariyÄ al-Damshiqiy al-ShÄfi’iy, á¹¢aḥīḥ Muslim bi Sharḥ al-Nawawiy (Al-MinhÄj), Beirut, DÄr al-IḥyÄ` al-TurÄth al-‘Arabiy, 2000.

Al-Qushairiy, ‘Abd al-KarÄ«m ibn ḤawÄzin ibn ‘Abd al-MÄlik ibn Ṭalḥaḥ ibn Muhammad al-NaisÄbÅ«riy AbÅ« al-QÄsim, Laá¹­Ä`if al-IshÄrÄt, TahqÄ«q SaÄ«d Qaá¹­Ä«fat, (Mesir, al-Maktabah al-TaufÄ«qiyyah, tt.

Al-á¹¢ÄbÅ«ny, Muhammad Ali, á¹¢afwat al-TafÄsÄ«r, DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut, Tanpa Tahun.

Al-TurmÅ«dziy, AbÄ« ‘ĪshÄ Muhammad ibn ‘ĪshÄ ibn Saurat, Sunan al-TurmÅ«dziy, DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyah, Beirut, 2000.

Al-WÄhidiy, AbÄ« al-Hasan Ali ibn Ahmad al-NaisÄbÅ«riy, AsbÄb al-NuzÅ«l, DÄr Ibn KathÄ«r, Beirut, 1997.

Al-Zamakhshariy, AbÄ« al-QÄá¹£im JÄr Allah Mahmud ibn Umar al-KhawÄrizmiy, Al-KashshÄf ‘an ḤaqÄ`iq al-TanzÄ«l wa ‘UyÅ«n al-AqÄwil fÄ« WujÅ«h al-Ta`wÄ«l, Maktabat al-MuṣṭafÄ al-BÄb al-Ḥalabiy, Mesir, 1972.

Crapps, Robert W, An Introduction to

Psychology of Religion, Terjemahan AM. Harjana, Dialog Psikologi dan Agama,Yogyakarta, Kanisius, 1993.

Gazali, Muhammad, Al-JÄnib al-‘Āṭifiy min al-IslÄm, Baḥth fÄ« al-Khuluq wa al-SulÅ«k wa TahdhÄ«b al-Nafs, DÄr Al-Qalam, Damsyiq, 2005.

Goble, Frank G, The Third Force, The Pshchology of Abraham Maslow, New York, N.Y, Washington Square Press, 1971. Edisi Bahasa Indonesia, Alih Bahasa Drs. A. Supratiknya, berjudul Mazhab Ketiga Psikologi Humanistik Abraham Maslow, Yogyakarta, Penerbit Kanisius, 1991.

Ibn ‘Aá¹­iyyah, AbÄ« Muhammad ‘Abd al-Ḥaqq al-Andalusiy, Al-Muḥarrar al-WajÄ«z fÄ« TafsÄ«r al-KitÄb al-‘AzÄ«z, DÄr Ibn Hazm, Beirut, 2002.

Ibn KathÄ«r, AbÄ« Al-FidÄ IsmÄ’īl Al-Quraishiy Al-Dimasyqiy. TafsÄ«r Al-Qur’Än Al-Aẓīm (TafsÄ«r ibn KathÄ«r), al-Maktabah al-TijÄriyyah, Makkah al-Mukarramah, 1987.

Ibn MÄjah, AbÄ« ‘Abd Allah ibn YazÄ«d al-Qazwainiy, Sunan Ibn MÄjah, Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut, tt.

Maslow, Abraham Harold, Motivation and Personality, Revised by Robert Froger, James Fadiman, Cynthia McReynolds, Ruth Cox, Third Edition, Longman, New York, 1987.

Nasution, Harun, Filsafat dan Mistisisme dalam Islam, Bulan Bintang, Jakarta, 2010.

Riá¸Ä, Muhammad Rashid, TafsÄ«r al-ManÄr, DÄr al-Fikr, Beirut, tt.

Shihab, M. Quraish, Tafsir al-Mishbah, Pesan, Kesan dan Keserasian al-Qur`an, Lentera Hati, Jakarta, 2000.

Shihab, M. Quraish, Tafsir al-Qur’an al-Karim, Tafsir Atas Surat-surat Pendek Berdasarkan Urutan Turunnya Wahyu, Pustaka Hidayah, Bandung, 1997.




DOI: 10.24235/mahkamah.v9i1.424

Article Metrics

Abstract view : 651 times
PDF - 470 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.