Keterbacaan Wacana Buku Teks BIPA "Sahabatku Indonesia" Tingkat Madya

Dwi Endah Septyani(1*), Zainal Rafli(2), Liliana Muliastuti(3),


(1) Universitas Negeri Jakarta
(2) Universitas Negeri Jakarta
(3) Universitas Negeri Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


Not many readability studies have been carried out on Indonesian language textbooks for foreign speakers (BIPA). This study analyzes BIPA Sahabatku Indonesia textbooks' readability at B1 and B2 levels through fog index. The research method used is the descriptive qualitative method. Data collection was carried out using documentation techniques on discourses in the BIPA Sahabatku Indonesia textbook published by the Ministry of Education and Culture in 2016. According to the fog index criteria, this research is used as teaching materials for reading skills, namely eight lessons in textbooks B1 and eleven lessons on B2. Data were analyzed using measurement techniques through the fog index formula developed by Gunning. Based on the fog index, level B1 textbooks had a mean score of 2.98 with elementary criteria, while B2 level textbooks had a mean score of 4.02 with easy standards. Thus, as a representation of the existing BIPA textbooks, the intermediate level Sahabatku Indonesia book, both B1 and B2, shows less ideal criteria.
Belum banyak dilakukan kajian keterbacaan terhadap buku teks Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis keterbacaan wacana buku teks BIPA Sahabatku Indonesia tingkat B1 dan B2 melalui fog index. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik dokumentasi terhadap wacana-wacana yang terdapat dalam buku teks BIPA Sahabatku Indonesia terbitan Kemendikbud tahun 2016. Sampel penelitian ini adalah wacana-wacana yang digunakan sebagai bahan ajar keterampilan membaca dan sesuai dengan kriteria fog index, yakni delapan wacana pada buku teks tingkat B1 dan sebelas wacana pada buku teks tingkat B2. Data dianalisis dengan teknik pengukuran melalui formula fog index yang dikembangkan oleh Gunning. Hasil penelitian menunjukkan bahwa berdasarkan fog index, buku teks tingkat B1 memiliki skor rerata 2,98 dengan kriteria sangat mudah, sedangkan buku teks tingkat B2 memiliki skor rerata 4,02 dengan kriteria mudah. Dengan demikian, sebagai representasi buku teks BIPA yang ada, buku Sahabatku Indonesia tingkat madya, baik tingkat B1 maupun B2 menunjukkan kriteria kurang ideal.

Keywords


BIPA; fog index; readability; textbook

Full Text:

PDF

References


Broughton, G., Brumfit, C., Flavell, R., Hill, P., & Pincas, A. (1978). Teaching English as a Foreign Language (Second Edi). Routledge Education Books.

DuBay, W. H. (2004). The Principles of Readability. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/228965813

F, F. G., Saddhono, K., & Sulistyo, E. T. (2017). Fog Index on Textbooks of Indonesian Subject for Class X of Senior High School in Standard Based Curriculum (SBC) and Curriculum 2013 (A Study of Legibility and Feasibility Textbooks). Proceeding of International Conference on Art, Language, and Culture, 511–522. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/icalc/article/view/16172/13010

Hidayati, P. P., Ahmad, A., & Inggriyani, F. (2018). Penggunaan Formula Grafik Fry untuk Menganalisis Keterbacaan Wacana Mahasiswa PGSD. Mimbar Sekolah Dasar, 5(2), 116–124. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v5i2.11496

Jazeri, M., & Maulida, S. Z. (2018). Hambatan dan Harapan Pemartabatan Bahasa Indonesia. Indonesian Language Education and Literature, 4(1), 52–61. https://doi.org/10.24235/ileal.v4i1.2493

Kusmiatun, A. (2016). Topik Pilihan Mahasiswa Tiongkok dalam Pembelajaran BIPA Program Transfer Kredit di UNY. Litera: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 15(1), 138–146.

Ma’arif, M. S. (2015). Perbandingan Kualitas Buku Teks Bahasa Arab Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 209–234. Retrieved from http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/index.php/JPI/article/view/1187

Maryansyah, Y. (2016). An Analysis on Readability of English Reading Text for Grade IX Students at MTsN 2 Kota Bengkulu. Premise: Journal of English Education, 5(1), 69–88. Retrieved from http://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/english/article/view/416

Muliastuti, L. (2017). Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing: Acuan Teori dan Pendekatan Pengajaran. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Mulyadi. (2015). Tingkat Keterbacaan Reading Materials dalam Mata Kuliah Telaah Teks Bahasa Inggris STAIN Pamekasan. Nuansa: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Keagamaan, 12(1), 121–141. Retrieved from http://ejournal.stainpamekasan.ac.id/index.php/nuansa/article/view/700/638

Nafi’, A. A. (2016). Bahasa Indonesia Bahasa Resmi ASEAN. Retrieved May 2, 2019, from http://www.tribunnews.com/tribunners/2016/05/23/bahasa-indonesia-bahasa-resmi-asean

Nisja, I. (2018). Kesesuaian Buku Teks Bahasa dan Sastra Indonesia Kelas X dengan Kurikulum 2013. Jurnal Gramatika, 4(1), 162–172. https://doi.org/10.22202/JG.2018.V4i1.734

Putra, R. M. S. (2013). Fog Index dan Keterbacaan Berita Utama (Headline) Suara Merdeka 03 Mei 2013. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 41–48. Retrieved from http://ojs.uajy.ac.id/index.php/jik/article/view/152/234

Richards, J. C., & Schmidt, R. (2010). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics (Fourth Edi). Great Britain: Pearson Education Limited.

Saputro, E. P., & Arikunto, S. (2018). Keefektifan Manajemen Program Pembelajaran BIPA (Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing) di Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(1), 123–138. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jamp/article/view/8066

Sitepu, B. P. (2015). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suladi, Astuti, W. D., & Biskoyo, K. (2000). Keterbacaan Kalimat Bahasa Indonesia dalam Buku Pelajaran SLTP. Jakarta: Pusat Bahasa.

Wahyuningtias, H. (2017). Evaluasi Buku Teks Pelajaran Bahasa Jepang Tingkat Dasar “Minna No Nihongo” (Studi Evaluasi di Universitas Darma Persada). Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 21(1), 11–20. https://doi.org/10.21831/pep.v21i1.11812

Zuraya, N. (2017). Pemerintah Merancang Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Internasional. Retrieved May 2, 2019, from https://www.republika.co.id/berita/nasional/umum/17/04/05/ony3q1383-pemerintah-sedang-menjadikan-bahasa-indonesia-sebagai-bahasa-internasional




DOI: 10.24235/ileal.v6i1.5448

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Indonesian Language Education and Literature

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ILEaL Indexed by:

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal

View MyStat

Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com