Keefektifan Metode Practice Rehearsal Pairs dan Media Animasi Powtoon Pada Keterampilan Bercerita (The Effectiveness of the Practice Rehearsal Pairs Method and Powtoon Animation Media on Storytelling Skills)

Arya Aqshal Prasetya(1*), Rusnilawati Rusnilawati(2),


(1) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(2) Universitas Muhammadiyah Surakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to examine the effectiveness of the practice rehearsal pairs method and Powtoon animation on storytelling skills. This quasi-experimental research has control and experimental classes. The experimental group received treatment in the form of a practice rehearsal pairs method with Powtoon media and the control group received treatment with a storytelling model with picture media. Both get pretest and posttest for. The prerequisite test uses SPSS 26. The result is a Sig. (2-tailed) 0.0000 <0.005 indicates that Ho is rejected. Storytelling skills in learning Indonesian for the two classes are slightly different. The experimental class pretest mean was 59.75 while the posttest was 82.25. The mean of the control class pretest was 57.50 while the posttest was 75.00. There are differences in the results of the experimental and control classes. The class that was given the treatment had higher results compared to the class that was not given the treatment.

Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan metode practice rehearsal pairs dan animasi Powtoon pada keterampilan bercerita. Penelitian quasi experiment ini memiliki kelas kontrol dan eksperimen. Kelompok eksperimen mendapatkan perlakuan berupa metode practice rehearsal pairs dengan media Powtoon dan kelompok kontrol mendapatkan perlakuan dengan model story telling dengan media gambar. Keduanya mendapatkan pretes dan postes untuk. Uji prasyarat menggunakan SPSS 26. Hasilnya Diperoleh nilai Sig. (2-tailed) 0,0000 < 0,005 menunjukkan bahwa Ho ditolak. Keterampilan bercerita dalam pembelajaran Bahasa Indonesia terhadap kedua kelas sedikit berbeda. Rerata pretes kelas eksperimen adalah 59,75 sedangkan postes 82,25. Rerata pretes kelas kontrol 57,50 sedangkan postes 75,00. Ada perbedaan hasil dari kelas eksperimen dan kontrol. Kelas yang diberi perlakuan, hasilnya lebih tinggi dibandingkan dengan kelas yang tidak diberi perlakuan.



Keywords


animasi Powtoon; practice rehearsal pairs; storytelling ability

Full Text:

PDF

References


Anggita, Z. (2021). Penggunaan Powtoon Sebagai Solusi Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Konfiks: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(2), 44–52. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i2.4538

Astuti, P. P., Rosmaini, Marbun, J., & Lestari, M. A. (2020). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Powtoon Pada Materi Unsur Pembangun Puisi Kelas X SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III, 297–306.

Cahyani, I. & H. (2007). Kemampuan Berbahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Deliviana, E. (2017). Aplikasi Powtoon Sebagai Media Pembelajaran : Manfaat dan Problematikanya. Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis ke 56 Universitas Negeri Makassar. Badan Penerbit UNM, Makassar, 1-6. ISBN 978 602 6883 76 6.

Fitriani, A., Adjie, N., Dewi, F., & Risty Justicia, R. (2019). Studi Kasus Perkembangan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini Melalui Penerapan Metode Bercerita. Jurnal Pelita PAUD, 4(1), 29–37. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v4i1.825

Gu, L. (2014). Language ability of young English language learners: Definition, configuration, and implications. Language Testing, 32(1), 21–38. https://doi.org/10.1177/0265532214542670

Hamruni. (2009). Strategi dan Model-Model Pembelajaran Aktif, Menyenangkan. (1st ed.). Yogyakarta : Fakultas UIN Sunan Kalijaga.

Hidayah, N. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 190–204. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/article/view/1291

Islamy, R. M. (2018). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Penyesuaian Sosial Pada Peserta Didik Kelas VII di SMP Negeri 3 Bandar Lampung. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Nuraini, I., Sutama, S., & Narimo, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Power Point Ispring Suite 8 di Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 31(2), 62–71. https://doi.org/10.23917/varidika.v31i2.10220

Nurhabibi, R. (2020). Media Pembelajaran Powtoon Berbasis Teknologi Informasi Sebagai Upaya Dalam Menciptakan Pembelajaran Yang Menarik dan Kreatif. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1–5.

Pambudi, A. P., & Budiman, A. (2019). Keefektifan Metode Practice Rehearsal Pairs Terhadap Kemampuan Bercerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1), 25–34. https://doi.org/10.23887/JISD.V3I1.17176

Rahmah, R. (2021). Efektivitas Strategi Practice Rehearsal Pairs Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas IV MIN 8 Hulu Sungai Tengah. Skripsi. UIN Antasari Banjarmasin.

Ramadhani, R. (2018). The enhancement of mathematical problem solving ability and self-confidence of students through problem based learning. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 181–192. https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i1.13269

Siregar, S. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta : Kencana.

Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sujiyanto, R., Susiani, T. S., & Budi, H. S. (2015). Penerapan Strategi Practice Rehearsal Pairs Dalam Peningkatan Pembelajaran IPA Kelas V SDN Kalijaran 01 Maos Cilacap. Jurnal Kalam Cendekia, 3(2), 1–6. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/viewFile/2124/6180

Sukmanasa, E., Novita, L., & Maesya, A. (2020). Pendampingan pembuatan media pembelajaran Powtoon bagi guru Sekolah Dasar Gugus 1 Kota Bogor. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1), 95–105. https://doi.org/10.20414/transformasi.v16i1.2140

Sulisworo, D. (2016). The Contribution of the Education System Quality to Improve the Nation’s Competitiveness of Indonesia. Journal of Education and Learning, 10(2), 127–138. https://doi.org/10.11591/edulearn.v10i2.3468

Suryani, O. I., & Gunawan, I. M. (2018). Hubungan Pemahaman Diri dengan Sikap Percaya Diri Pada Siswa Kelas VIII SMPN 7 Woja. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 188–191. https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1128

Susanto, A. (2013). Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sutoyo, A. (2014). Pemahaman Individu: Observasi, Cheklist, interviuw, kuesioner, sosimetri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rahayu, A. Y. (2013). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Melalui Kegiatan Bercerita (B. Sarwiji (ed.); 1st ed.). Jakarta: PT INDEKS.

Yulia, D., & Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa IIS Kelas X di SMS Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 2(1), 15–24. https://doi.org/10.33373/his.v2i1.1583




DOI: 10.24235/ileal.v8i1.10959

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Indonesian Language Education and Literature

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ILEaL Indexed by:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal

View MyStat

Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com

 

Â