An-Nazahriyyah as-Sulukiyyah wa Istikhdamuha fi Ta'lim al-Lughah

Mabruroh Mabruroh(1*),


(1) Universitas Darussalam Gontor
(*) Corresponding Author

Abstract


Teori belajar behavioristik merupakan teori belajar yang  menekankan pada perubahan tingkah laku, dimana perubahan tersebut dilahirkan dari proses karena adanya stimulus, respons dan pengkodisian. Teori belajar behavioristik merupakan teori belajar yang mengutamakan perubahan tingkah laku siswa sebagai akibat adanya stimulus dan respon. Dengan kata lain, belajar merupakan bentuk perubahan yang dialami siswa dalam hal kemampuannya yang bertujuan merubah tingkah laku dengan cara berinteraksi antara stimulus dan respon. Dengan demikian, teori belajar behavioristik lebih memfokuskan untuk mengembangkan tingkah laku siswa ke arah yang lebih baik.

Kata Kunci: Behavioristik, Respon, Stimulus, Pembelajaran Bahasa Arab

Abstact

Behavioristic learning theory is a learning theory that emphasizes behavioral change, where the change is born from the process because of the stimulus, response, and coding. Behavioristic learning theory is a learning theory that prioritizes changes in student behavior as a result of the stimulus and response. In other words, learning is a form of change experienced by students in terms of their abilities aimed at changing behavior by interacting between stimulus and response. Thus, the behavioristic learning theory focuses more on developing student behavior in a better direction.

Keywords: Behavioristic, Response, Stimulus, Arabic Learning


Keywords


Behavioristic, Response, Stimulus, Arabic Learning

Full Text:

PDF

References


Atkinson, Rita L. 1999. Pengantar Psikologi Jilid 1.Jakarta: Erlangga.

Budiningsih, Asri. 2008. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, Abdul. 2015. Psikolinguistik Kajian Teoritik. Jakarta: Rineka Cipta.

Hill, Winfred F. 2009. Theories of Learning (Teori-Teori Belajar). Jakarta: Nusa Media.

Mudlofir, Ali dan Evi Fatimatur Rusydiyah. 2016. Desain Pembelajaran Inovatif dari Teori ke Praktik. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Omrod and Jeanne Allis. 2003. Educational Psychology: Developing Learners. New Jersey: Prentice Hall.

Pranowo. 2017. Teori Belajar Bahasa. Yogyakarta: Pustak Pelajar.

Santrock, JW. 2001. Educational Psychology. New York: McGraw-Hill.

Sobur, Alex. 2009. Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia.




DOI: 10.24235/ibtikar.v9i1.6207

Article Metrics

Abstract view : 34 times
PDF - 12 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Mabruroh Mabruroh

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 Daftar Indeks:

    

  

Â