Utilization of Literature Based Math in Developing Didactic Designs for Students' Mathematical Understanding in the Decimal Concept
(1) Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
(2) Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
(3) Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract
This research is motivated by learning barriers and low understanding of the mathematical students of Madrasah Ibtidaiyah on the concept of decimal fraction. The purpose of this research is to determine the effective learning technique for decimal fraction by using storybook. This type of research uses didactical design research which includes the stages of prospective analysis, metapedia didactic analysis, and re-prospective analysis. The draft of the design applied to twenty-eight students' sixth grade of Madrasah Ibtidaiyah Nurul Hidayah Kadupandak Serang City. Observation sheets, interviews, and test comprehension were used as a data collection instrument for implementation execution. Didactic design using literature based math was made through one revision and it consist of eight steps. The results showed that the implementation of didactical design using literature based math can help students build their mathematical understanding of the decimal concept. It can be seen from the reduced percentage of students' errors in solving comprehension test questions from 71.6% to 11.6%. Therefore, for elementary teacher who has storybooks related to mathematical concepts are advised to try the eight learning steps developed in this study.
Keywords: literature-based math, didactic designs, students' mathematical understanding.
Abstrak
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh hambatan belajar dan pemahaman matematis siswa Madrasah Ibtidaiyah yang masih rendah pada konsep pecahan desimal. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifitas teknik pembelajaran pecahan desimal dengan menggunakan buku cerita. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian desain didaktis yang meliputi tahapan analisis prospektif, analisis metapeda didaktik, dan analisis re-prospektif. Rancangan desain didaktis diterapkan pada 28 (dua puluh delapan) siswa kelas VI (enam) Madrasah Ibtidaiyah Nurul Hidayah Kadupandak Kota Serang. Lembar observasi, wawancara, dan tes pemahaman digunakan sebagai instrumen pengumpulan data dalam penelitian. Desain didaktis dengan menggunakan matematika berbasis literatur dibuat melalui satu kali revisi dan terdiri dari delapan langkah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan desain didaktis dengan menggunakan matematika berbasis literatur dapat membantu siswa dalam membangun pemahaman matematika tentang konsep desimal. Hal tersebut terlihat dari berkurangnya persentase kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal tes pemahaman dari 71,6% menjadi 11,6%. Oleh karena itu, bagi guru sekolah dasar yang memiliki buku cerita yang berkaitan dengan konsep matematika disarankan untuk mencoba delapan langkah pembelajaran yang dikembangkan dalam penelitian ini.
Kata kunci: matematika berbasis literatur, desain didaktis, pemahaman matematika siswa.
Full Text:
PDFReferences
Anwar, N., Budiharti, B., Rudyanto, H. E., & Marsigit, M. (2018). Matematika untuk Sekolah Dasar; Sebuah Pendekatan Realistik Reflektif. Matematika.
Arifuddin, A. (2016). Pembelajaran Matematika Model Quantum Teaching dengan Pendekatan Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Peserta Didik. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(2), 186-196.
Arifuddin, A., & Arrosyid, S. R. (2017). Pengaruh metode demonstrasi dengan alat peraga jembatan garis bilangan terhadap hasil belajar matematika materi bilangan bulat. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(2), 165-178.
Bafile, C. (2001). Math and literature-a match made in the classroom. Education World, 1–3.
Busyaeri, A., & Aslamiyah, T. (2020). Korelasi antara Kesiapan Belajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran SKI Kelas III Madrasah Ibtidaiyah. IJEE: Indonesian Journal of Elementary Education, 1(1).
Chang, S. L. (2006). The systematic design of instruction. Educational Technology Research and Development, 54(4), 417–420.
Cragg, L., & Gilmore, C. (2014). Skills underlying mathematics: The role of executive function in the development of mathematics proficiency. Trends in neuroscience and education, 3(2), 63-68.
Desmet, L., Grégoire, J., & Mussolin, C. (2010). Developmental changes in the comparison of decimal fractions. Learning and Instruction, 20(6), 521–532.
Dick, W. (2013). A model for the systematic design of instruction. Instructional Design: International Perspectives I: Volume I: Theory, Research, and Models: Volume Ii: Solving Instructional Design Problems, 361.
Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2001). The systematic design of instruction (5th). New York: Longmann.
Edriati, S., Handayani, S., & Sari, N. P. (2017). Penggunaan Teka-Teki Silang Sebagai Sebagai Strategi Pengulangan Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sma Kelas Xi Ips. Jurnal Pelangi, 9(2).
Fazio, L., & Siegler, R. S. (2011). Teaching fractions (Vol. 22). International Academy of Education.
Febriyanto, B., Haryanti, Y. D., & Komalasari, O. (2018). Peningkatan pemahaman konsep matematis melalui penggunaan media kantong bergambar pada materi perkalian bilangan di Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 266424.
Hadi, S., & Kasum, M. U. (2015). Pemahaman konsep matematika siswa SMP melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe memeriksa berpasangan (Pair Checks). Edu-Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).
Hamidah, D., Putri, R. I. I., & Somakim, S. (2018). Eksplorasi Pemahaman Siswa pada Materi Perbandingan Senilai Menggunakan Konteks Cerita di SMP. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 1(1), 1–10.
Haury, D. L. (2001). Literature-Based Mathematics in Elementary School. ERIC Digest.
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard skills dan soft skills matematik siswa. Refika Aditama.
Herman, T. (2004). Mengajar dan Belajar Matematika dengan Pemahaman. Jurnal Mimbar Pendidikan, XXIII(1), 39.
Herawati, L., Saefurohman, A., & Juhji, J. (2019). Pengaruh metode eksperimen terhadap pemahaman konsep siswa MI pada materi sifat dan perubahan wujud benda. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 11(01), 69-76.
Hujaemah, E., Saefurrohman, A., & Juhji, J. (2019). Pengaruh penerapan model snowball throwing terhadap hasil belajar ipa di sekolah dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 23-32.
Hurst, M. A., & Cordes, S. (2018). Children’s understanding of fraction and decimal symbols and the notation-specific relation to pre-algebra ability. Journal of Experimental Child Psychology, 168, 32–48.
Juhji, J. (2017). Upaya mengatasi miskonsepsi siswa pada materi sistem saraf melalui penggunaan peta konsep. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1).
Juhji, J., & Nuangchalerm, P. (2020). Interaction between science process skills and scientific attitudes of students towards technological pedagogical content knowledge. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 8(1), 1-16.
Lai, M. Y., & Wong, J. P. (2017). Revisiting decimal misconceptions from a new perspective: The significance of whole number bias in the Chinese culture. The Journal of Mathematical Behavior, 47, 96–108.
Latifah, L., Alfiani, D. A., & Andini, A. (2018). Pengaruh Perkembangan Psikososial Terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas IV MIN Kota Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(2), 249–260.
Latifah, L., & Isnaini, I. (2015). Pengaruh media gambar visual terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran bahasa inggris di mi an-nur pekalipan kota cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1).
Lee, H. S., DeWolf, M., Bassok, M., & Holyoak, K. J. (2016). Conceptual and procedural distinctions between fractions and decimals: A cross-national comparison. Cognition, 147, 57–69.
Lidinillah, D. A. M., Apriliya, S., Muliyasari, D. N., Andriani, E. N., & Pratiwi, V. (2015). Buku Bacaan Anak Berbasis Karakter Sebagai Sumber Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UMS.
Lo, C. K., & Hew, K. F. (2017). Using “first principles of instruction†to design secondary school mathematics flipped classroom: The findings of two exploratory studies. Journal of Educational Technology & Society, 20(1), 222–236.
Luritawaty, I. P. (2018). Pembelajaran take and give dalam upaya mengembangkan kemampuan pemahaman konsep matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 179–188.
Martiani, E., & Rachmiati, W. (2016). Penerapan Model Problem Posing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Tentang Operasi Hitung Campuran. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 3(02), 157.
Mattuvarkuzhali, C. (2012). Remedial teaching in mathematics through multisensory strategies. IOSR Journal of Mathematics, 1(5), 1–4.
Mensah, J. K., Okyere, M., & Kuranchie, A. (2013). Student attitude towards mathematics and performance: Does the teacher attitude matter. Journal of Education and Practice, 4(3), 132–139.
Muafikoh, M., Mustofa, M., Hasbullah, H., & Juhji, J. (2019, December). The Influence of Reciprocal Learning Model for Student Learning Activities in Madrasah Tsanawiyah Pipitan Walantaka Serang City. In Proceeding 1st Annual International Conference on Islamic Education and Language: The Education and 4.0 Industrial Era in Islamic Perspective (pp. 449-452).
Novitasari, L., & Leonard, L. (2017). Pengaruh kemampuan pemahaman konsep matematika terhadap hasil belajar matematika. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika. Fakultas Teknik, Matematika, Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Indraprasta PGRI, 758–766.
Palpialy, J. J., & Nurlaelah, E. (2015). Pengembangan desain didaktis materi pecahan pada Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal Matematika Integratif, 6184.
Pamungkas, Y., & Afriansyah, E. A. (2017). Aptitude Treatment Interaction terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 3(1), 122–130.
Patimah, P., & Abdullah, F. (2018). Pengaruh Penerapan Gaya Belajar Terhadap Kemampuan Membaca Intensif pada Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa SD Negeri Sunyaragi 1 Kota Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(1), 133–144.
Planinic, M., Milin-Sipus, Z., Katic, H., Susac, A., & Ivanjek, L. (2012). Comparison of student understanding of line graph slope in physics and mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(6), 1393–1414.
Prawiradilaga, D. S. (2015). Prinsip desain pembelajaran. Kencana.
Priyambodo, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa dengan Metode Pembelajaran Personalized System of Instruction. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 10–17.
Purpura, D. J., Hume, L. E., Sims, D. M., & Lonigan, C. J. (2011). Early literacy and early numeracy: The value of including early literacy skills in the prediction of numeracy development. Journal of experimental child psychology, 110(4), 647-658.
Purwanti, R. D., Pratiwi, D. D., & Rinaldi, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbatuan Geogebra terhadap Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 115–122.
Putri, N. E., Nirwana, H., & Syahniar, S. (2019). Hubungan kondisi lingkungan keluarga dengan hasil belajar siswa sekolah menengah atas. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 3(2), 98–102.
Reys, R., Lindquist, M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2014). Helping children learn mathematics. John Wiley & Sons.
Sari, E. F. P. (2017). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa Melalui Metode Pembelajaran Learning Starts With A Question. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 25–34.
Stylianou, D. A. (2011). An examination of middle school students’ representation practices in mathematical problem solving through the lens of expert work: Towards an organizing scheme. Educational Studies in Mathematics, 76(3), 265-280.
Supardi, S. U., Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati, R. (2015). Pengaruh media pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(1).
Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa smp pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9–16.
Suryadi, D. (2013). Didactical design research (DDR) to improve the teaching of mathematics. Far East Journal of Mathematical Education, 10(1), 91–107.
Suryadi, D., & Suratno, T. (2016). Monofgraf Didactical Design Research. Bandung: Rizqi Press.
Susmayati, S., & Rachmiati, W. (2019). Pengembangan Media Sirkuit Lingkaran untuk Memudahkan Siswa dalam Memahami Konsep Volume Kubus dan Balok. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 11(01), 1-16.
Syaepudin, S., & Juhji, J. (2020). The Effect of Using Powerpoint Media on Student Learning Outcomes in the Material Adaptation of Living Things. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1).
Warries, E. (1990). Theory and the systematic design of instruction. Research on Instruction: Design and Effects, 1–19.
Wulandari, D. P. (2015). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SD Melalui Pembelajaran Dengan Pendekatan Problem Posing. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 7(2), 131–139.
Yanti, R., Laswadi, L., Ningsih, F., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Penerapan pendekatan saintifik berbantuan geogebra dalam upaya meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(2), 180–194.
Yıldız, C., Taşkın, D., Köğce, D., & Aydın, M. (2011). The effect of instructional materials developed in relation to decimal fractions on success. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 859–863.
Yun-fang, J. I. A. (2012). Application of Systematic Design of Instruction in Methods of Mathematical Physics Teaching in Higher Education. Higher Education Forum, 1, 17.
DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v7i2.4935
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AL IBTIDA Journal Indexed By:
Â
 Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Â
Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.
Editorial Office:
FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com