The Nature of Prophetic Genes in Tafsir Perspective: Relation of Primary School Children's Character Education
(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract
Discussing education, especially Islamic education, humans are debatable regarding their nature. It is closely related to the prophetic gene that causes humans to be positioned as animals who are good at saying, thinking creatures, and educated creations. The method used in this article uses textual exegesis. Education has urgency as fitrah mukammilah (perfect nature) in developing fitrah majbūlah (instilled nature) by referring to fitrah munazzalah (inherited nature), which is the guide in achieving perfection as a person who has self-pity. Educational and pedagogical efforts that are integrated with the belief in the will of Allah SWT are factors that cannot be ignored. In addition to integrating educators' purity, skills, and intellect with their spiritual actualization.
Keywords: Islamic education, prophetic genes, the urgency of education, intellectual piety.
Â
Abstrak
Membahas mengenai pendidikan, khususnya pendidikan Islam, manusia menjadi ajang perdebatan, termasuk menyangkut fiá¹rah-nya yang berhubungan erat dengan gen kenabian yang menyebabkan manusia didudukkan menjadi hewan yang pandai berujar, makhluk berfikir, dan ciptaan berpendidikan. Metode yang digunakan dalam dalam artikel ini menggunakan textual exegesis. Pendidikan mempunyai urgensi sebagai fiá¹rah mukammilah (fitrah penyempurna) dalam menumbuhkembangkan fiá¹rah majbÅ«lah (fitrah yang ditanamkan) dengan mereferensi kepada fiá¹rah munazzalah (fitrah yang diturunkan) yang menjadi petunjuknya untuk mencapai kesempurnaan sebagai insan yang memiliki kesalehan diri. Upaya edukatif dan pedagogis yang terintegrasi dengan keyakinan akan kehendak Allah swt sebagai Maha Penentu merupakan faktor yang tidak bisa diabaikan, di samping unsur integrasi kesalehan ketrampilan dan intelektual para pendidik dengan aktualisasi spiritualnya.
Kata kunci: pendidikan islam, gen kenabian, urgensi pendidikan, kesalehan intelektual.Full Text:
PDFReferences
Abdul, M., & Andayani, D. (2012). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
AbÅ« DÄwud, S. (1996). Sunan AbÄ« DÄwud. Beirut: DÄr Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah.
Aerin, W. (2020). Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini Berdasarkan Hadis Nabi SAW. Jurnal Penelitian Agama, 21(2), 228-241. DOI: https://doi.org/10.24090/jpa.v21i2.2020.pp228-241
Ainissyifa, H. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 1-26. DOI: http://dx.doi.org/10.52434/jp.v8i1.68
Al-Andalusiy, A. A. A. M. (n.d.). Al-JÄmi’ Li AḥkÄm Al-Qur`Än (TafsÄ«r
Al-Qurá¹ubiy). Kairo: Maktabah RiyÄḠAl-HadÄ«thah,
Al-Damshiqiy, T. A. A. A. A. (2002). Al-TafsÄ«r Al-KÄmil. Beirut: DÄr al-Fikr.
Al-Dimashqiy, A. Z. Y. (2004). Al-AdzkÄr. Baerut: Al-RisÄlah DÄr al-Mu`ayyad,.
Al-Qazwainiy, A. A. A. M. (n.d.) Sunan Ibn MÄjah. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyah.
Al-ShÄfi’iy, M. A. M.. TanwÄ«r Al-MiqyÄs FÄ« TafsÄ«r Ibn ‘AbbÅ«s. (2002). Beirut: DÄr IḥyÄ` Al-TurÄth Al-‘Arabiy.
Al-ShanqÄ«á¹iy, M. A. (2005). Aá¸wÄ` Al-BayÄn FÄ« Iá¸Äḥ Al-Qur’Än Bi Al-Qur’Än. MadÄ«nah Munawwarah: Maktabat Al-‘UlÅ«m wa Al-ḤkÄm.
Al-ShÄ«rÄziy, N. A. A. S. A.. (1999). AnwÄr Al-TanzÄ«l Wa AsrÄr Al-Ta’wÄ«l, TafsÄ«r Al-
Aneess, B. Q. (2010). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an. Bandung: Simbiosa Rakatama
Atkinson, E. R. H.., and Alih Bahasa oleh Nurdjannah Taufiq. (1983). Introduction To Psychology, Edisi Dalam Bahasa Indonesia, Bertajuk Pengantar Psikologi. Edited by Agus Dharma. Ed, 8 th. Sandiego, Jakarta: Harcourt Brace Jovanovich Internasion, Erlangga.
Azis, A. (2020). Pendidikan Islam Humanis dan Inklusif. Al-MUNZIR, 9(1), 1-12. DOI: http://dx.doi.org/10.31332/am.v9i1.773
Aziz, A. (2017). Komunikasi pendidik dan peserta didik dalam pendidikan islam. Jurnal Mediakita: Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 1(2). DOI: https://doi.org/10.30762/mediakita.v1i2.365
Bafadhol, I. (2017). Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(02), 19. DOI: http://dx.doi.org/10.30868/ei.v6i12.178
Baharun, M. B., Mustofa, M. Z., & Maghfiroh, K. L. (2018). Materi Pendidikan Islam dalam Hadis Nabi dan Relevansinya dengan Konsep dan Sistem Pendidikan Modern. Dirasat: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 4(2), 207-221. DOI: https://doi.org/10.26594/dirasat.v4i2.1736
BiqÄ’iy, B. A. A. A. I. (2003). Naẓm Al-Durar FÄ« TanÄsub Al-Ä€yÄt Wa Al-Suwar. Beirut: DÄr Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah.
Boeree, C. G. Penerjemah Inyiak Ridwan Muzir. (2009). Personality Theories, Melacak Kepribadian Anda Bersama Psikolog Dunia. Jogjakarta: Prismasophie.
Daud, W. M. N. W., et. al. (n.d.). The Educational Philosopy and Practice Of Syed M. Naquib Al-Attas, Terjemahan , Filsafat Dan Praktik Pendidikan Islam Syed M. Naquib Al-Aá¹á¹Äs. Malaysia/Bandung: International Institute Of Islamic Thought And Civilization (ISTAC)/Mizan.
Fu'ad'Abd al-Baqi, M. (2001). al-Mu'jam al-mufahras li-alfaz al-Qur'an al-karim. Matba'at Dar al-Kutub al-Misriyah..
Hafiddin, H. (2015). Pendidikan Islam pada Masa Rasulullah. TARBIYA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(1), 17-30. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/jurnal-tarbiya/article/view/135
Hasan, Z. (2017). Nilai-nilai pendidikan islam pada kisah nabi ibrahim. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 14(2), 423-450. https://doi.org/10.19105/nuansa.v14i2.1642
Huda, F., Yuliharti, Y., & Yanti, Y. (2020). Pemikiran Pendidikan Islam Pada Masa Nabi & Khulafaurrasyidin. Kutubkhanah, 20(2),137-151. DOI: http://dx.doi.org/10.24014/kutubkhanah.v20i2.13348
Ibn‘Ashur, M. A. T. (1984). Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir. Tunisia: Dar al-Tunisiyyat li al-Nasyar.
Lickona, T. (2009). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. Bantam.
Marcuzzo, M. C. (2008). Is history of economic thought a" serious" subject?. Erasmus Journal for Philosophy and Economics, 1(1), 107-123.
Ma'ruf, M. (2015). Konsep Manajemen Pendidikan Islam Dalam Al-Quran Dan hadis. Didaktika Religia, 3(2), 19-36. DOI: https://doi.org/10.30762/didaktika.v3i2.160
Muḥammad, B. A. (2001). Al-BurhÄn FÄ« ‘UlÅ«m Al-Qur`Än,. Beirut: DÄr al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Muhammad, M.A (2002). TanwÄ«r Al-MiqyÄs FÄ« TafsÄ«r Ibn ‘AbbÅ«s. Beirut: DÄr IḥyÄ` Al-TurÄth Al-‘Arabiy.
Muhammad. (1981). Shahih al-Bukhari. Beirut: Dar al-Fikr.
Mustofa, A. (2019). Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 23-42. DOI: https://doi.org/10.37348/cendekia.v5i1.63
Mustofa, M. K. (2015). Strategi Pendidikan Islam Nabi Muhammad Saw. Jurnal Studi Islam, 10(2), 88. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/pwahana/article/view/2695
Nasukah, B., Harsoyo, R., & Winarti, E. (2020). Internalisasi nilai-nilai kepemimpinan profetik di lembaga pendidikan Islam. Dirasat: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 6(1), 52-68. DOI: https://doi.org/10.26594/dirasat.v6i1.1966
Nata, A. (1996). Akhlak Tasawwuf. Jakarta: Grafindo.
Putra, P. H. (2019). Tantangan pendidikan islam dalam menghadapi society 5.0. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(02), 99-110. DOI: https://doi.org/10.32939/islamika.v19i02.458
Ramayulis. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Rizal, A. S. (2014). Filsafat Pendidikan Islam Sebagai Landasan Membangun Sistem Pendidikan Islami. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 12(1), 1-18. http://jurnal.upi.edu/file/01_-_Landasan_Filosofis_Pendidikan_Islam_-_Rizal.pdf
Sajadi, D. (2019). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Jurnal Penelitian Agama, 21(2), 228-241. DOI: https://doi.org/10.24090/jpa.v21i2.2020.pp228-241
Sarwono, S. W. (2000). Berkenalan Dengan Aliran-Aliran Dan Tokoh-Tokoh Psikologi. Jakarta: Bulan Bintang.
DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v9i1.11589
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AL IBTIDA Journal Indexed By:
Â
 Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Â
Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.
Editorial Office:
FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com