Development of Android-based "Pete" Educational Game to Improve Elementary School Student Learning Outcomes in Social Science Learning
(1) Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
(2) Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
(3) Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
(4) Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
(5) Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract
Social science has an essential role in training students' abilities to interact and participate in society. However, social science learning has complex material, so many students have difficulty in learning social science material. This research aims to answer these problems, namely by developing an Android-based educational game to improve social studies learning outcomes. This research is a development research using the ADDIE model, i.e. Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Collecting data using observation, interviews, questionnaires, and tests. Qualitative data were analyzed using descriptive analysis techniques, while quantitative data were analyzed using percentage analysis techniques. Based on the validation and trial results, it is stated that this android-based educational game is valid and feasible to use. Android-based educational games are proven to be able to improve student learning outcomes, especially in social science learning. However, some improvements are still being made in accordance with the suggestions and input from the validators and students.
Keywords: educational games, android based, social science learning outcomes.
Abstrak
Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) memiliki peran penting untuk melatih kemampuan peserta didik dalam berinteraksi dan berpartisipasi di masyarakat. Akan tetapi pembelajaran IPS memiliki materi yang kompleks sehingga banyak peserta didik yang mengalami kesulitan dalam mempelajari materi IPS. Penelitan ini bertujuan untuk menjawab permasalahan tersebut, yakni dengan mengembangkan game edukasi berbasis android untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPS. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan model ADDIE, yaitu Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, angket, dan tes. Data kualiatatif dianalisis dengan menggunakan teknik analisis deskriptif, sedangkan data kuantitatif dianalisis dengan teknis analisis persentase. Berdasarkan hasil validasi dan uji coba produk yang telah dilakukan, dinyatakan bahwa game edukasi berbasis android ini valid dan layak digunakan. Game edukasi berbasis android terbukti dapat meningkatkan hasil belajar siswa, khususnya pada pelajaran IPS. Namun demikian, beberapa perbaikan masih dilakukan sesuai dengan saran dan masukan dari para validator dan siswa.
Kata kunci: game edukasi, berbasis android, hasil belajar IPS.Full Text:
PDFReferences
Ahmar, A. S., & Rahman, A. (2017). Development of teaching material using an Android. Global Journal of Engineering Education, 19(1), 72–76. https://doi.org/10.26858/gjeev19i1y2017p7376
Asri, D., & Yermiandhoko, Y. (2018). Pengembangan Game Edukasi Si Galang Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Ips Materi Pakaian Adat Untuk Kelas Iv Sd. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(3), 254964.
Binanto, I. (n.d.). Multimedia Digital - Dasar Teori dan Pengembangannya. Penerbit Andi. https://books.google.co.id/books?id=UqWLna0oaUYC
Damanik, R., Silitonga, P. D. P., Ginting, W., Simarmata, J., & Limbong, T. (2020). Membangun Aplikasi Android dengan Database SQLite. Yayasan Kita Menulis. https://books.google.co.id/books?id=Kf32DwAAQBAJ
Danuri, M. (2019). Development and transformation of digital technology. Infokam, XV(II), 116–123.
Darodjat, Harahap Tuti Khairani, T., & Milawati., H. M. (2021). Media Pembelajaran. CV tahta media group.
Darsih, T. K., & Lubis, E. L. S. (2021). The Development of Android-Based Learning Media for Basic Accounting Subjects for Class X AKL at Al Ikhlas Vocational High School, Pangkalan Susu, Langkat Regency. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(3), 6219–6230. http://www.bircu-journal.com/index.php/birci/article/view/2430
Gitnika, S. (2016). Analisis Validitas Praktikalitas Dan Efektifitas Pengembangan Bahan Ajar Terintegrasi Konten Kecerdasan Spiritual Pada Materi Fisika.
Hafni, R. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Pendidikan Online. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan Humaniora, 1(1), 601–611.
Hamid, M. A., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., Jamaludin, J., Simarmata, J., & Limbong, T. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis. https://books.google.co.id/books?id=npLzDwAAQBAJ
Jannah, M., Prasojo, L. D., & Jerusalem, M. A. (2020). Elementary School Teachers’ Perceptions of Digital Technology Based Learning in the 21st Century: Promoting Digital Technology as the Proponent Learning Tools. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 7(1), 1. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v7i1.6088
Jumriani, Syaharuddin, Hadi, N., Mutiani, & Abbas, E. (2021). Komponen kurikulum IPS di sekolah dasar pada kurikulum 2013. Jurnal Basicedu, 5(3), 1120–1129. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/896
Karman, J., Mulyono, H., & Martadinata, A. T. (2019). Sistem Informasi Geografis Berbasis Android Studi Kasus Aplikasi SIG Pariwisata. Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=5XTRDwAAQBAJ
Khotimah, K., Setyaman, K. G., & Andriyanto. (2022). Perencanaan Pembelajaran IPS. Penerbit Lakeisha. https://books.google.co.id/books?id=tyRtEAAAQBAJ
Kidi, N., Kanigoro, B., Salman, A. G., Prasetio, Y. L., Lokaadinugroho, I., & Sukmandhani, A. A. (2017). Android Based Indonesian Information Culture Education Game. Procedia Computer Science, 116, 99–106. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.10.015
Lilik, K., & Andayani, E. (2016). Bahan Ajar Mata Kuliah Wawasan IPS Sebagai Kajian dalam Pembentukan Sikap dan Nilai. Media Nusa Creative.
Maryanto, R., Harjendro, T., & Prasetyo, I. (2014). Pengantar Open Source dan Aplikasi. Rusmanto Self-publishing. https://books.google.co.id/books?id=88RmDwAAQBAJ
Nugraha, M. F., Hendrawan, B., Pratiwi, A. S., Permana, R., Saleh, Y. T., Nurfitri, M., Nurkamilah, M., Trilesatri, A., Husen, W. R., & Khomaeny, E. F. F. (2020). Pengantar Pendidikan dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. EDU PUBLISHER. https://books.google.co.id/books?id=NtruDwAAQBAJ
Nurisa, K., & Ghofur, M. A. (2019). Pengembanagan Media Pembelajaran Game Edukasi Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS SMAN 1 Bangkalan. Jupe, 7, 38–43.
Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Buku ajar dasar-dasar statistik penelitian.
Rayanto, Y. H., & Sugianti. (2020). Sugianti Penelitian Pengembangan Model ADDIE dan R2D2: Teori dan Praktek. Lemabaga Academic & Reserch Institute.
Ridoi, M. (2018). Cara Mudah Membuat Game Edukasi dengan Construct 2: Tutorial sederhana Construct 2. Maskha. https://books.google.co.id/books?id=k2VSDwAAQBAJ
Rosardi, R. G. (2021). Perencanaan Pembelajaran IPS Integratif. Insan Cendekia Mandiri. https://books.google.co.id/books?id=ekUqEAAAQBAJ
Rozi, F., & Kristari, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Fisika Untuk Siswa Kelas Xi Di Sman 1 Tulungagung. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 5(1), 35. https://doi.org/10.29100/jipi.v5i1.1561
Rusli, M., Hermawan, D., Supuwiningsih, N. N., & Bali, S. (n.d.). Multimedia Pembelajaran yang Inovatif: Prinsip Dasar dan Model Pengembangan. Penerbit Andi. https://books.google.co.id/books?id=8exDDwAAQBAJ
Saidah, K., & Damariswara, R. (2021). Development of Interactive Folklore Based on Android Oriented to Local Wisdom to Improve Reading Comprehension of Elementary School Students. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 8(2), 276. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v8i2.7035
Salma, P. D. (2015). Prinsip Desain Pembelajaran. Kencana. https://books.google.co.id/books?id=a9xDDwAAQBAJ
Siska, Y. (2016). Konsep Dasar IPS untuk SD/MI. Garudhawaca. https://books.google.co.id/books?id=9-klDAAAQBAJ
Sugiono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D.
Suhartati, O. (2021). Flipped Classroom Learning Based on Android Smart Apps Creator (SAC) in Elementary Schools. Journal of Physics: Conference Series, 1823(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1823/1/012070
Syaharuddin, & Mutiani. (2020). Strategi Pembelajaran IPS : Konsep dan Aplikasi. In Pendidikan. http://eprints.ulm.ac.id/8545/2/MUTIANI 2020-IPS-100 X (1).pdf
Wibawanto, W. (2020). Game Edukasi RPG (Role Playing Game). Wandah Wibawanto. https://books.google.co.id/books?id=fofwDwAAQBAJ
Wijayanto, Y. Y. A. (2018). Mudah Membuat dan Berbisnis Aplikasi Android dengan Android Studio. Elex Media Komputindo. https://books.google.co.id/books?id=98phDwAAQBAJ
Yahya, W., Bhawiyuga, A., & Pramukantoro, E. S. (2019). Administrasi Sistem Server Berbasis Linux: Konsep dan Praktik. Universitas Brawijaya Press. https://books.google.co.id/books?id=FxGQDwAAQBAJ
Yufrinaslis, M., Natalia, S. S. N., & Dkk, M. . (2021). Pendidikan Profesi Keguruan dan Teknologi Pendidikan. CV Media Sains.
Ziraluo, Y. P. B. (2020). Pembelajaran Biologi: Implementasi dan Pengembangan. Forum Pemuda Aswaja. https://books.google.co.id/books?id=tl9QEAAAQBAJ
DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v9i2.11467
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
AL IBTIDA Journal Indexed By:
Â
 Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Â
Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.
Editorial Office:
FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com