STRATEGI OPTIMALISASI PENGHIMPUNAN DANA NASABAH BAGI PERKUATAN PERMODALAN DI BMT MAWADDAH KANTOR CABANG PANDAAN PASURUAN
(1) Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
(2) Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract
The purpose of this study was to determine the strategy for optimizibg customer fund collection at BMT Mawaddah Kantor Cabang Pandaan Pasuruan Branch Office. The method used in this reserach is qualitative method. Data collection techniques used in thid study are observation, interviews and documentation. The result of this research is BMT Mawaddah Pasuruan Branch Office in managing customer funds the strategy used is a pick-up system to pomote products owned by BMT Mawaddah to the community.
Full Text:
PDFReferences
Arifin, M. A. (2014). Pengembangan Produk-Produk Lembaga Keuangan Syariah. Equilibrium, 157–173.
Bakhri, S., Leliya., & Purnama, L., (2018). Tinjauan Etika Bisnis Islam dalam Strategi Pemasaran Home Industri Tahu Sari Rasa. Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Islam, 3(2). 284-299. http://dx.doi.org/10.24235/jm.v3i2.3686
David, F. R. (2002). Manajemen Strategi Konsep. Jakarta: Prenhalindo.
Fitri, M. (2016). Peran Dana Pihak Ketiga Dalam Kinerja Lembaga Pembiayaan Syariah Dan Faktor-Faktor Yang Memengaruhinya. Economica: Jurnal Ekonomi Islam, 7(1), 73–95. https://doi.org/10.21580/economica.2016.7.1.1033
Gatot, H., Shinta, D., & Goenawan. (2012). Sistem Penghimpunan Dan Penyaluran Dana Masyarakat Pada BRI Unit Manda. Akuntansi & Keuangan, 3(1), 107–122.
Khornelis, D., & Yusrialis. (2016). Tantangan Pengembangan Baitul Mal Wat-Tamwil Di Pekan Baru Riau. Jurnal Kajian Ekonomi Islam, 1(2).
Lara, S. Y. (2013). Pengaruh Dana Pihak Ketiga, Kecukupan Modal Dan Risiko Kredit Terhadap Profitabilitas (Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar di BEI). E-Journal.Unp.Ac.Id, 1–25.
Lupiyoadi, R., & Hamdani, A. (2006). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat.
Margono. (2005). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Muhammad, R. (2010). Akuntansi Keuangan Syariah. Yogyakarta: P3EI Press.
Nurhatati, F., & Rahmaniyah, S. (2008). Koperasi Syariah. Surakarta: PT Era Intermedia.
Nurul, B. N. O. (2016). Strategi Penghimpunan Dana Sosial Ummat Pada Lembaga-Lembaga Fillantrofi Di Indonesia (Studi Kasus Dompet Peduli Ummat Darurat Tauhid, Dompet Dhuafa Republika, BAZNAS, dan BAZIS DKI jakarta). Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, I, 22–34.
Ratna, S. Y., & Romi, S. (2016). Aktivitas Penghimpunan Dana Pada PT. Bank Pembangunan Sumatera Barat Cabang Painan. Jurnal Ekonomi, V, 1–14.
Ridwan, M. (2004). Manajemen Baitul Maal Wa Tamwil. Yogyakarta: UII Press.
Riyanto, B. (1997). Pengangguran Modal : Dasar-dasar Pembelajaran Perusahaan (3rd ed.). Yogyakarta: BPEE.
Roviana, E. (2017). Analisis Pengaruh Persepsi Harga atau Margin dan Kualitas Terhadap Minat Anggota dalam Membeli Produk Pembiayaan Murabahah di Koperasi Jasa Keuangan Syariah (Studi Kasus BMT Amal Mulia). Stain Salatiga.
Sanwani, Titiek, H., & Akhmad, J. (2017). Strategi Penghimpunan Dan Penyaluran Dana Pada Baitul Maal Wat Tamwil (Bmt) Al-Hidayah Di Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Lembaga Keuangan Dan Perbankan, 2(1). https://doi.org/10.21154/justicia.v14i1.1219
Soemitra, A. (2009). Bank Dan Lembaga Keuangan Syariah (2nd ed.). Jakarta: Kencana Predana Group.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (27th ed.). Bandung: Alfabeta.
Suharno, & Sutarso, Y. (2010). Marketing in Practice. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Suharsaputra, U. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan Tindakan. Bandung: Refika Aditama.
Supeno, W. (2017). Analisis Kinerja Penghimpunan Dana dalam Meningkatkan Penyaluran Kredit pada Bank Perkreditan Rakyat. Jurnal Moneter, IV(oktober), 121–131. Retrieved from http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/moneter/article/view/2336
Tjiptono, F. (1997). Strategi Pemasaran (2nd ed.). Yogyakarta: Andi.
Utama, S., & Handini, P. E. (2017). Inovasi Produk Penghimpunan Dana Perbankan Syariah (Studi Kasus Tabungan Arisan BPRS Madina ). In the 5th Urecol Proceeding, 4, 908–919.
Yin, R. K. (2004). Studi Kasus: Desain Dan Metode. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Ziara, W. I. (2013). Strategi Penghimpunan Dana Pihak Ketiga Pada PT. BTN (Persero) Tbk Cabang Magelang. E-Journal.Unp.Ac.Id, 1(2), 23–45.
DOI: 10.24235/jm.v5i2.7405
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Al Mustashfa Indexed by:
Reference Management Tool
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.