Tandur Berkemas In Learning Mathematics

Winarno Winarno(1), Hendri Handoko(2*),


(1) SMAN 1 Tanjung 1, Jawa Tengah
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


Research objectives for increasing (1) independence; (2) problem solving skills; and (3) students' problem solving abilities in learning mathematics through the TandurBerkemas model of three dimensional material. The results showed an increase in all three aspects of learning outcomes, namely independence, skills, and student learning achievement. Independence increased from 58.82% to 100%, skills 47.06% to 100%, and learning achievement 64.71% to 97.06%.

Keywords


Tandur berkemas; Independence; Learning skills; Achievement

Full Text:

PDF

References


DePorter, B., Reardon, M., & Singer-Nourie, S. (2010). Quantum teaching: mempraktikkan quantum learning di ruang-ruang kelas. Kaifa.

Elfindri, L. H., Wello, M. B., Hendmaidi, E. E., & Indra, R. (2012). Pendidikan Karakter Kerangka, Metode dan Aplikasi Untuk Pendidikan dan Profesional. Jakarta: Baduose Media Jakarta.

Handoko, H. (2017). Pembentukan Keterampilan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran Matematika Model Savi Berbasis Discovery Strategy Materi Dimensi Tiga Kelas X. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 6(1), 85-95. http://dx.doi.org/10.24235/eduma.v6i1.1711

Khodijah, I., Sahrodi, J., & Handoko, H. (2018). Penerapan Model Paikem Melalui Pendekatan Index Card Match untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Integral: Pendidikan Matematika, 9(2), 25-36. https://doi.org/10.32534/jnr.v9i2.777

Lestari, D., Munawaroh, M., & Handoko, H. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Bamboo Dancing Berbantuan Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Integral: Pendidikan Matematika, 10(1), 28-39. https://doi.org/10.32534/jnr.v10i1.638

Sumahamijaya, S., Yasben, D., & Dana, D. A. (2003). Pendidikan karakter mandiri dan kewiraswastaan: suatu upaya bagi keberhasilan program pendidikan berbasis luas/broad based education dan life skills. Bandung: Angkasa Bandung.

Sumliyah, S. (2017). Efektivitas Pendekatan Value Clarification Technique Berbasis Karakter Kemandirian pada Keterampilan. EduMa, 6(1), 23–31. https://doi.org/10.24235/eduma.v6i1.1560

Sumliyah, S. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Cabri 3D pada Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika SMK Materi Bangun Ruang. Integral: Pendidikan Matematika, 10(1), 16-27. https://doi.org/10.32534/jnr.v10i1.637

Syahputra, D. (2017). Pengaruh Kemandirian Belajar dan Bimbingan Belajar terhadap Kemampuan Memahami Jurnal Penyesuaian pada Siswa SMA Melati Perbaungan. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, 2(2), 368-388. http://dx.doi.org/10.30821/ajei.v2i2.1227

Toheri ., Hendri, R., & Hendri, H. (2018). Perlu Tapi Tidak Pernah: Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Geogebra. Retrieved from http://repository.syekhnurjati.ac.id/3119/

Wena, M. (2009). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer suatu tinjauan konseptual operasional. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: 10.24235/eduma.v9i1.5612

Article Metrics

Abstract view : 33 times
PDF - 16 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020

View My Stats