Development of Mathematical WorksheetsBased on Scientific Approaches for Elementary School Students

Try Laksmi Juniarti(1*), Aan Subhan Pamungkas(2), Trian Pamungkas Alamsyah(3),


(1) Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universits Sultan Ageng Tirtayasa
(2) Pendidikan Matematika Universits Sultan Ageng Tirtayasa
(3) Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universits Sultan Ageng Tirtayasa
(*) Corresponding Author

Abstract


Development of Mathematical Worksheets Based on Scientific Approaches for Elementary School Students. This study aims to develop supporting teaching materials, namely student worksheets in class IV mathematics subjects, especially about the perimeter and area of square, rectangular and triangle. The type of this research is using Research and Development (RnD) that using the 4D model (Four D Model) (define, design, develop, and disseminet). The subjects of this study were 1 teacher and 25 fourth grade students at SDN Serang 02. Data in this study were collected by tests, questionnaires, and documentation. Data analysis carried out is qualitative and quantitative. The results of the study obtained an average value of expert validation with an average score of 86.5% and included a very feasible category, the average value of teacher responses to worksheets was 86.2% with a very good category and the average response value of students was 86, 1% with a very good category and an average comprehension test score of 81.4 with a very good understanding category. Based on these data it can be concluded that the mathematical worksheet oriented scientific approach can be used in learning because it is considered feasible to be used as supporting teaching material in mathematics learning and is able to facilitate students' understanding of the material " perimeter and area of square, rectangular and triangle "


Keywords


Worksheets; Saintific; Mathematics

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, M. (2012). Pendidikan bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta :RinekaCipta

Arsyad, A. (2004). Media Pembelajaran Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.

Atmojo, S. E. (2012). Profil keterampilan proses sains dan apresiasi siswa terhadap profesi pengrajin tempe dalam pembelajaran ipa berpendekatan etnosains. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2), 86-97

Dewi, D.R. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa untuk Pembelajaran Permutasi dan Kombinasi dengan Pendekatan Kontekstual untuk Siswa SMA.Universitas Negeri Malang

Diani, R. (2016). Pengaruh pendekatan saintifikberbantukan LKS terhadap hasil belajar fisika peserta didik kelas XI SMA Perintis 1 Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 83-93.

Fadhilaturrahmi, F. (2017). Pengaruh Pendekatan Open-Ended Dan Pendekatan Scientific Terhadap Kemampuan Koneksi Matematik Siswa Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 4(2), 117-127.

Fitri, R. A., Noviana, E., &Fendrik, M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas 5 Sekolah Dasar (Penelitian Pengembangan Dengan Materi Volume Kubus dan Balok di SD IT Al-Fityah). Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 4(1), 1-12.

Hamalik, O. 2010 .Proses Belajar Mengajar. Jakarta :Bumi Aksara.

Hamruni. 2012. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: InsanMadani

Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor :Ghalia Indonesia.

Khasanah, Nur. 2016. Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Matematika Dengan Pendekatan Saintifik Untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep Siswa SMA/MA Kelas X Pada Pokok Bahasan Statistika. Skripsi tidak diterbitkan Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Lismawati. 2010. Pengoptimalan Penggunaan Lembar Kerja Siswa. Rineka Cipta: Jakarta

Majid, A. 2014. Perencanaan Pembelajaran. Bandung :Remaja Rosdakarya.

Muljono.2007. Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo

Prasetyo, T., & Fitri, A. M. (2018). The Effect of Scientific Approach Combines Learning Guided Discovery to Curiosity of Students. Didaktika tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 15-28.

Prastowo, A. 2014. Pengembangan Bahan Ajar Tematik.Yogyakarta : Diva Press.

Ridlo, H. T., Abdurakhman, O., &Pradana, Y. (2017). Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Melalui Pendekatan Saintifik.Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 1-13

Sujarwanta, A. (2012). Mengkondisikan pembelajaran ipa dengan pendekatan saintifik. Jurnal Nuansa Kependidikan, 16(1), 75-83

Susanti, S., & Kurniawati, A. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Belajar Matematika Menggunakan Metode Gambar. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 31-43

Trianto. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif dan Kontekstual. Jakarta :Kencana Prenada Media Group

Widdiharto, R. (2004). Model-Model Pembelajaran Matematika SMP. Yogyakarta: Dirjen Dikdasmen PPPG Matematik

Widjajanti, E. (2008, December). Kualitas lembar kerja siswa. In Makalah Seminar Pelatihan penyusunan LKS untuk Guru SMK/MAK pada Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat Jurusan Pendidikan FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta




DOI: 10.24235/eduma.v8i2.4174

Article Metrics

Abstract view : 18 times
PDF - 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Author (s) and Journal (Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching)

Creative Commons License

EduMa: Mathematics Education Learning and Teaching by https://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/eduma/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
View My Stats