Evaluasi Kualitas Guru Bimbingan dan Konseling dalam Membantu Perkembangan Siswa di Sekolah
(1) Universitas Kuningan
(2) Universitas Kuningan
(3) Universitas Kuningan
(*) Corresponding Author
Abstract
Improving the quality of guidance and counseling services in schools can be enhanced through the implementation of accountability principles as well as continuous training for counselors to improve their competencies in this field. Continuous training for counselors to improve their competence in this area. In addition, involving parents, students, and the psychological team in the evaluation process can help gather diverse perspectives and improve the effectiveness of services. It is also important to consider the qualifications and experience of school guidance counselors, as well as their level of participation in supervision and professional organizations. In addition, recognizing and highlighting the contributions of school guidance counselors to student well-being and academic achievement can provide a clearer understanding of their role and impact. Active collaboration in a community of support, both among fellow counselors and with other stakeholders, can also enhance therapeutic benefits and learning opportunities during counseling sessions. This study is to determine the quality of Guidance and Counseling teachers in improving student learning success at Vocational High Schools.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraini, C., Ritonga, D. H., Lina, K., Syam, M., & Kustiwan, W. (2022). Komunikasi Interpersonal. Multi Disiplin Dehasen (Mude), I(3), 337-342.
Baharuddin. (2019). Pengaruh Komunikasi Orang Tua terhadap Perilaku Anak pada MIN I Lamno Desa Pante Keutapang Aceh Jaya. Al-Ijtimayyah: Media Kajian Pengembangan Masyarakat Islam, V(1), 105-123.
Fauzia, W., Meiliawati, F., & Ramanda, P. (2020). Mengenali dan Menangani Speech Delay pada Anak. Al-Shifa, I(2), 102-110.
Hasibuan, E., Marsidin, S., & Yahya. (2021). Pola Komunikasi Orang Tua dalam Perkembangan Kepribadian Anak. Journal of Counseling Education and Society, II(2), 69-73.
Junaidin, & Hartono, R. (2020). Pola Komunika Interpersonal Orang Tua terhadap Perkembangan Kognitig Anak. RAP (Riset Aktual Psikologi), XI(1), 46-55.
Lubis, S. (2022). Pandemi dan Era Digital: Peran Ayah terhadap Kebutuhan Pendidikan dan Psikologis Anak. Alhamra, III(1), 1-9.
Martha, L. P., & Permanasari, M. A. (2022). Komunikasi Interpersonal Orang Tua dan Anak pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi. Media Bahasa, Sastra, dan Budaya Wahana.
Martha, L. P., & Permanasari, M. A. (2022). Komunikasi Interpersonal Orang Tua dan Anak pada Pembelajaran daring di Masa Pandemi (Kasus SD N Cipayung 01 Kecamatan Cibinong Bogor). Media Bahasa, Sastra, dan Budaya Wahana, XXVIII(1).
Maudytha, D., Aslamiah, & Wahdini, E. (2023). Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Perhatian Orang Tua pada Pola Komunikasi terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, VII(2), 1302-1311.
Oktary, D., Arien, W., Syafitra, V., & Ayu, P. D. (2023). Keterampilan Bicara (Speed Delay) pada Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 117-122.
Sary, Y. N., & Indah, N. H. (2023). Peran Literasi dan Read Aloud dalam Meningkatkan Keterampila Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi, VII(3), 3558-3566.
Sulistyawati, R., & Amelia, Z. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Melalui Media Big Book. Jurnal Audhi, II(2), 1-15.
Suryameng. (2019). Pendampingan Dialogis Orang Tua dalam Penggunaan Gaddget pada Anak Usia Dini. Jurnal Dunia Anak, II(2).
Suteja, J., Setiawan, B., Muzakki, & Muna, R. N. (2023). The Use of Structural Family Counseling in Improving Family Functioning. Jurnal Konseling Religi, XIV(1), 1-24.
Syafiqoh, I., & Pranoto, Y. K. (2022). Peran Keterlibatan Ayah terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional UNNES, (pp. 518-523). Semarang.
Tanjung, P. S., Izzati, & Hartati, S. (2020). Pengaruh Pola Komunikasi Verbal terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, IV(3), 3380-3386.
Tanjung, S. P., Izzati, & Hartati, S. (2020). Pengaruh Pola Komunikasi Verbal Orang Tua terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3380-3386.
Wardani, E., & Syamsiah, A. A. (2022). Penerapan Metode Read Aloud pada Perkembangan Literasi Anak Usia Dini di Kober Miftahul Hidayah Bayongbong Garut. Anaking, I(1).
Widianti, N., Padiatra, A. M., Susanto, H., & Mukhlis, A. (2021). Alih Wahana Cerita Legenda Buaya Putih Cirebon ke dalam Bentuk Buku Anak. Cakrawala Linguista, 126-137.
Wuryani, W., & Nugraha, V. (2021). Pendidikan Keluarga dalam Penguatan Literasi Dasar pada Anak. Semantik, X(1).
Zacharias, Y., Mas’amah, & Aslam, M. (2023). Pola Komunikasi Interpersonal Antara Orang Tua dan Anak dalam Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 pada Sekolah Dasar Lentara Harapan Rote NDAO. Jurnal Mahasiswa Komunikasi, III(1), 136-146.
DOI: 10.24235/prophetic.v6i2.16659
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Prophetic Indexed By:Â Â
Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Â
View My Stats Prophetic : Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal Published by Department Islamic Guidance Counseling, Faculty of Ushuluddin, Adab and Da'wah, IAIN Syekh Nurjati Cirebon.
Editorial Office:
FUAD Building, 2nd Floor, Department Islamic Guidance Counseling, Faculty of Ushuluddin, Adab and Da'wah, IAIN Sheikh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: prophetic.bki@syekhnurjati.ac.id / Email: prophetic.jurnal@gmail.com