MAKNA HADIS TENTANG KHITAN PEREMPUAN DAN MITOS-MITOS YANG MENYERTAINYA

Husnul Khotimah(1*), Anisatun Muthi’ah(2), Lukman Zain Muhamad Sakur(3),


(1) IAIN Syekh Nurjati
(2) IAIN Syekh Nurjati
(3) IAIN Syekh Nurjati
(*) Corresponding Author

Abstract


The custom of the Muslim community to perform female circumcision is based on the traditions of the Prophet and is supported by certain myths. Meanwhile, Islamic jurists do not agree with one opinion regarding circumcision. Imam Malik thinks that female circumcision is a sunnah. Imam Shafi’i and Ahmad declared it obligatory. Imam Abū Hanifah only said that circumcision is a good practice. This raises the question of whether the traditions about female circumcision are authentic or not and whether the accompanying myths can be trusted. This study reveals the quality of the circumcision hadith and the myths that accompany it with a qualitative approach, literature review. Research shows that the hadiths about female circumcision are da’īf al-sanad. Therefore the myths about circumcision cannot be trusted.


Keywords


Circumcision Hadith, Circumcision Myths, Female Circumcision

Full Text:

PDF

References


Afif, Muhammad dan Khasanah, Uswatun. “Urgensi Wudhu dan Relevansinya Bagi Kesehatan (Kajian Ma’anil Hadis) dalam Perspektif Imam Musbikin.â€Riwayah: Jurnal Studi Hadis Vol. 3, No. 2 (2018).

Al-‘AzÄ«mÄ« AbÄdÄ«, AbÅ« Aá¹­-á¹­ayyib Muḥammad Syam al-Ḥaq. ‘Aun al-Ma’bÅ«d. Al-Iskandariyah: DÄr al-AqÄ«dah. 2013.

Al-SijistÄni, AbÅ« DÄwud SulaimÄn ibn Al- Asy’ats, Sunan AbÄ« DÄwud, jilid 4. Beirut: DÄr al-Fikr, 1994.

Baharuddin, M. Achwan. â€Visi Misi Ma’ÄnÄ«l al-Hadis dalam Wacana Studi Hadis.†Tafaqquh Vol.2, No. 2 (Desember 2014).

Djuned, Daniel. Ilmu Hadis (Paradigma Baru dan Rekonstruksi Ilmu Hadis). Erlangga, 2010.

Elizabeth, Misbah Zulfa dan Farida Jauharotul, dkk. “Sunat Pada Anak Perempuan (Khifadz) dan Perlindungan Anak Perempuan di Indonesia.†Studi Kasus di Kabupaten Demakâ€, Sawwa Vol. 12, No. 3 (Oktober 2017).

Fadhli, Ashabul. â€Meramu Ketentuan Hukum Islam Terkait Khitan Perempuanâ€. Juris, Vol. 14, No. 1 (Juni 2015).

Fatmawati. â€Konstruksi Sosialitas Atas Praktik Khitan Perempuan Di Kelurahan Kreo Selatan Kecamatan Larangan Kota Tangerang.†Vol. 32, No. 1 (Mei 2017).

Hanbal, Ahmad ibn Muhammad, Musnad al-ImÄm Ahmad ibn Hanbal, Jilid 5. Beirut: DÄr al-Fikr, t.t.

Humaeni, Ayatullah. â€Makna Kultural Mitos dalam Budaya Masyarakat Banten.†Antropologi Indonesia Vol. 33, No. 3 (Desember 2012).

Ilham, Lailul. â€Mitos Wringin Sepuh dalam Kajian Islam.†Al-Iman Vol. 4, No. 1 (2020).

Iswidayati, Sri. â€Fungsi Mitos Dalam Kehidupan Sosial Budaya Masyarakat Pendukungnya.†Harmonia Jurnal Pengetahuan dan Pemikiran Seni Vol. 8, No. 2 (Mei-Agustus 2007).

Khon, Abdul Majid. Ulumul Hadis. Jakarta: Amzah, 2013.

M, Buchari dan Chandra, Agus Firdaus. â€Kriteria Ke-Sahih-an Hadis Menurut Al-Khathib Al-Baghdadi dalam Kitab Al-Kifayah Fi’Ilmi Al-Riwayah.†Jurnal Ushuluddin Vol. 24, No, 2, (Juli-Desember 2016).

MH, Khamimudin. Fiqh Kesehatan. Yogyakarta: Pustaka Pesantren, 2013.

Muhammad, Nurudin. â€Aktualisasi Pemahaman Hadis Hukum Dalam Kehidupan Global.’’ Riwayah Vol. 1, No. 1 (Maret 2015).

Mustaqim, Muhammad. â€Kontruksi Dan Reproduksi Budaya Khitan Perempuan: Pergaulatan Antara Tradisi, Keberagaman dan Kekerasan Seksual di Jawa.†Palastren Vol. 6, No. 1 (Juni 2013).

Purwosusanto, Hery. â€Khitan, Perempuan Dan Kekerasan Seksualâ€. Jurnal Studi Gender dan Anak Vol. 3, No. 2 (Juli-Desember 2016).

Ratnawati, Siti Rohmaturrosyidah dan Yasmanto, Ali. “Studi Kritik Matan Hadis: Kajian Teoritis dan Aplikatif Untuk Menguji Kesahihan Matan Hadis“. Al-BukhÄri: Jurnal Ilmu Hadis Vol. 2, No. 2 (Desember 2019).

Sa’dan, Masthuriyah. “Khitan Anak Perempuan, Tradisi, dan Paham Keagamaan Islam: Analisa Teks Hermeneutika Fazlur Rahman.â€Buana Gender Vol. 1, No. 2 (Juli-Desember 2016).

Sahrani, Sohari.Ulumul Hadis. Bogor: Ghalia Indonesia, 2010.

Salabi, Amalia. https://islambergerak.com/2019/12/perempuan-dalambudaya-patriarki-menengok-kembalipemikiran-nawal-el-saadawi/, diakses pada tanggal 06 Februari 2020.

Salam, Nor. Hadis Ahwal Syakhsiyah (Konsep, Metodologi Kajian dan Identifikasinya dalam Kutub al-Sitah. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi, 2019.

Sarbanun. “Macam-Macam Hadis dari Segi Kualitasnya.†Vol. 2, No. 2 (2018).

Sauki, Muhammad. “Khitan Perempuan Perspektif Hadis dan Sirkumsisi Perempuan Menurut WHO†Skripsi, IAIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2010.

Siraj, Fuad Mahbub. “Nawal Al-Sa’adawi dalam Perempuan dan Seks; Persoalan Khitan Bagi Perempuan Ditinjau dari Kesehatan dan Seks. â€Jurnal Universitas Paramadina Vol. 11, No. 2 (Agustus 2014).

Solahudin, Agus. Ulumul Hadis. Bandung: Pustaka Setia, 2009.

Sumbulah,Umi. Kajian Kritis Ilmu Hadis. Malang: UIN Maliki Press, 2010.

Suryadilaga, M. Alfatih. Aplikasi Penelitian Hadis dari Teks ke Konteks.Yogyakarta: Kalimedia, 2016.

Wensinck, A.J,Mu’jam al-Mufahras li alfÄz al-Hadis al-Nabawi>, jilid 2. E.J. Brill: Leiden, 1943.

Yuliati, Ana. “Mitos dan Realita Dalam Saudara Sehati Karya Chitra Banerjee Divakaruni.†Jurnal Pendidikan Vol. 4, No. 2 (September-Desember 2012).

Zamzani, Mukhammad. Perempuan dan Narasi Kekerasan: Analisis Hukum dan Medis Sirkumsisi Perempuan.†Asy-Syir’ah: Jurnal Ilmu Syari;ah dan Hukum Vol. 51, No. 1 (Juni 2017).




DOI: 10.24235/jshn.v3i1.9011

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


   
   
    

Web Analytics

View My Stats


This work is licensed under CC BY 4.0

Jurnal Studi Hadis Nusantara (JSHN)

Department of Hadith Studies | Faculty of Ushuluddin and Adab | Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati Cirebon
Jl. Perjuangan By Pass Sunyaragi, Kesambi, Karyamulya, Kota Cirebon, Jawa Barat 45132
E-mail: jurnalstudihadisnusantara@uinssc.ac.id