Program Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) di Universitas Fatoni, Thailand

Ku-Ares Tawandorloh(1*), Islahuddin Islahuddin(2), Devita Cahyani Nugraheny(3),


(1) Fatoni University, Pattani
(2) Fatoni University, Pattani
(3) STKIP Kusuma Negara, Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to provide an overview of Indonesian for Foreign Speakers (BIPA) learning in the Indonesian Language Concentration, Malay Language Department, Fatoni University. This study uses a qualitative descriptive method. Data were obtained from BIPA lecturers, managers of the Indonesian Language Concentration at Fatoni University, documents, and various events in this program. Data analysis uses include data collection, data reduction, data presentation, and concluding. The study results show that BIPA learning has been growing in Thailand, and there have been BIPA lessons at the university level, one of which is Fatoni University. BIPA learning at Fatoni University has been managed with good education management, including institutions, curriculum, teachers, teaching materials, learning methods, and students.

Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) di Konsentrasi Bahasa Indonesia, Jurusan Bahasa Melayu, Universitas Fatoni. Data penelitian deskriptif kualitatif inidiperoleh dari pengajar BIPA, pengelola Konsentrasi Bahasa Indonesia di Universitas Fatoni, dokumen, dan berbagai peristiwa di program ini. Analisis data meliputi: pengumpulan, reduksi, dan penyajian data, serta penarikan simpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran BIPA sudah semakin berkembang di Thailand dan sudah ada pembelajaran BIPA di tingkat perguruan tinggi, salah satunya di Universitas Fatoni. Pembelajaran BIPA di Universitas Fatoni sudah dikelola dengan manajemen pendidikan yang baik, meliputi kelembagaan, kurikulum, pengajar, materi ajar, metode pembelajaran, dan mahasiswa.


Keywords


education management; BIPA; Fatoni University

Full Text:

PDF

References


Alfansyur, A., & Mariyani. (2020). Seni Mengelola Data: Penerapan Triangulasi Teknik, Sumber dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146–150.

Almasri, M. N. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia: Imlementasi Dalam Pendidikan Islam. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 19(2), 133–151.

Andayani. (2012). Inovasi Model Pembelajaran untuk Mengakselerasi Peran Bahasa Indonesia di Ranah Internasionalâ€. Pidato Pengukuhan Guru Besar. 4 Desember 2012.

Aprinta, G. (2013). Fungsi Media Online sebagai Media Literasi Budaya Bagi Generasi Muda. Jurnal The Messenger, 5(1), 16-30.

Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Technology Education Journal, 10(1), 46–62.

Basyit, A. (2018). Implementasi Manajemen Mutu Pendidikan Islam. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 17(1), 187–210.

Cintamulya, I. (2019). Analysis of students’ critical thinking skills with reflective and impulsive cognitive styles on conservation and environmental knowledge learning. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 20(1), 1–14.

Defina, D. (2018). Model Penelitian dan Pengembangan Materi Ajar BIPA (Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing). Indonesian Language Education and Literature, 4(1), 36-51.

Doyin, M. (2014). Pengembangan Materi Ajar Puisi di SD. Lingua, 10(1), 69–79.

Fitriani, R., Natsir, M., & Lubis, I. S. (2019). The Moral Development of thhe Main Character Sebastian Wilder Portrayed in La La Land Movie (2016). Ilmu Budaya, 3(1), 92–98.

Hakim, A., & Herlina, N. H. (2018). Manajemen Kurikulum Terpadu di Pondok Pesantren Modern Daarul Huda Banjar. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 111-132.

Isnaniah, S., & Islahuddin. (2020). Management of Indonesian Language Learning for Foreign Speakers (BIPA) at Islamic Religious Higher Education Institutions (PTKI) in Indonesia and Thailand. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 1–28.

Kasiyan. (2015). Kesalahan Implementasi Teknik Triangulasi Pada Uji Validitas Data Skripsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Seni Rupa FBS UNY. Imaji, 13(1), 1-13.

Kusmiatun, A. (2016). Mengenal BIPA dan Pembelajarannya. Yogyakarta: K- Media.

Leksono, R. P. (2015). Indonesian as a Foreign Language Teaching in Thailand. Makalah Dalam Konferensi Internasional Pengajar BIPA (KIPBIPA IX) 2015.

Muhaimin, S., & Prabowo, S. L. (2009). Manajemen Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nasir, M. (2009). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nastiti, A. D., Datil, L. L., & Sukma, B. P. (2019). Hambatan dalam Upaya Pengembangan BIPA di Luar Negeri. Jurnal Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (JBIPA), 1(1), 01-10.

Ningrum, R. K., Waluyo, H. J., & Winarni, R. (2017). BIPA (Bahasa Indonesia Penutur Asing) sebagai Upaya Internasionalisasi Universitas di Indonesia. The 1st Education and Language International Conference Proceedings, 726–732.

Nugraheni, A. S. (2015). Pengembangan Program Profesionalisme Dosen Pengajar Bahasa Indonesia untuk Penutur Asing (BIPA) di ASEAN. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(1), 89–101.

Pantu, A. (2014). Pengaruh Bahasa Arab Terhadap Perkembangan Bahasa Indonesia. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 14(3), 97–115.

Romlah. (2016). Manajemen Pendidikan Islam. Bandar Lampung: Harakindo Publishing.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujana, I. M. (2012). Program Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Penutur Asing (BIPA): Peluang, Tantangan dan Solusi. Seminar Internasional “Menimang Bahasa Membangun Bangsaâ€, 5-6 September 2012, Sahid Legi Mataram Lombok Indonesia.

Sumarni, A., Entang, M., & Patras, Y. E. (2021). Peningkatan Kreativitas Guru Melalui Motivasi Berprestasi dan Budaya Organisasi. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 123-128.

Suparta, S. (2017). Implementasi Manajemen Mutu Pendidikan Islam di Madrasah Aliyah Negeri I Tanjung Pandan Kabupaten Belitung. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(1), 38–48.

Tawandorloh, K.-A. dkk. (2018). “The Urgency of Teaching BIPA in the Melayu Department in Fatoni University.†Abstact Book of LATU International Conference, 13–14.

Tawandorloh, M., & Islahuddin, I. (2019). The Effectiveness of BIPA Learning at Students of Indonesian Concentration Department, Fatoni University, Thailand. Prosiding Seminar Internasional Konferensi BIPA Tahunan (Ke-BIPA-an) II Tahun 2019.

Tiawati, R. L., Rahmat, W., Kemal, E., & Chen, W. (2022). The Importance Of Guidance In Understanding Cultural Discourse In Thinking And Speaking For Foreign Students In Bipa Program. Journal of Pragmatics and Discourse Research, 2(1), 39-47.

Yingxuan, L., & Damaianti, V. S. (2019). Analisis Kebutuhan Literasi Budaya Indonesia bagi Pembelajar Tiongkok. Seminar Internasional Riksa Bahasa XIII, 89–96.

Zamili, M. (2015). Menghindar Dari Bias: Praktik Triangulasi dan Kesahihan Riset Kualitif. Jurnal Lisan Al Hal, 7(2), 283–304.




DOI: 10.24235/ileal.v7i1.8603

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Indonesian Language Education and Literature

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ILEaL Indexed by:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal

View MyStat

Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com

 

Â