Aktan dalam Novel The Maze Runner Karya James Dashner: Kajian Naratologi A. J. Greimas (Actants in James Dashner's The Maze Runner Novel: A Study of Narrative A. J. Greimas)
(1) Universitas Negeri Jakarta
(2) Universitas Negeri Jakarta
(3) Universitas Negeri Jakarta
(*) Corresponding Author
Abstract
This study aims to describe the actant in The Maze Runner novel based on the scheme of the actant, and the structure of the story. Methods of data collection is done by reading notes technique. This study uses content analysis because it prioritizes the depth of appreciation of the interactions between concepts that are being studied empirically. The results of the research show that there are three acts which are divided into three chapters in this novel. The actant and functional structures in The Maze Runner novel are complex and have fulfilled all stages. This novel can be used as literature learning material, especially novels.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan aktan dalam novel The Maze Runner berdasarkan skema aktannya, dan struktur cerita. Metode pengumpulan data dilakukan dengan teknik baca catat. Penelitian ini menggunakan analisis isi karena mengutamakan kedalaman penghayatan interaksi antar-konsep yang sedang dikaji secara empiris. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat tiga aktan yang terbagi dalam tiga bab di novel ini. Struktur aktan dan fungsional dalam novel The Maze Runner sudah kompleks dan sudah memenuhi semua tahapan. Novel ini dapat digunakan sebagai materi pembelajaran sastra, khususnya novel.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abani, M. H. P. (2019). Fakta dan Fungsi Sosial Novel Trah Karya Atas S. Danusubroto. Sutasoma: Jurnal Sastra Jawa, 7(1), 7–12. https://doi.org/10.15294/sutasoma.v7i1.32779
Agustina, R. (2015). Konflik Batin Tokoh Utama dalam Novel. Jurnal Pendidikan Bahasa, 4(2), 253–263.
Alkhafaji, M. Z., & Yaroub, A. (2019). Human Lab Rats in James Dashner’s “The Maze Runner†Series (2009 – 2011): Historical References, Present Allusions, and Dystopian Future. Humanities and Social Sciences Reviews, 7(5), 1121–1129. https://doi.org/10.18510/hssr.2019.75148
Anindya, W. D., & Sutrisno, A. (2019). Accuracy and Readability on the Translations of Onomatopeia in “The Maze Runner†Novel Into Indonesia Language. ELLiC: English Language and Literature International Conference, 3, 374–379. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/ELLIC/article/view/4735
Asri, R. (2020). Membaca Film sebagai Sebuah Teks: Analisis Isi Film “Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini (NKCTHI).†Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 1(2), 74–86. https://doi.org/10.36722/jaiss.v1i2.462
Ate, C. P., & Lawa, S. T. M. N. (2022). Analisis Unsur Intrinsik Novel “Ayah†Karya Andrea Hirata. HINEF: Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 1(1), 34–41. https://cbn.ac.id/ojs3/index.php/hinef/article/view/390
Aulia, B. (2020). Trauma Kejiwaan Tokoh Utama dalam Novel Lelaki Harimau Karya Eka Kurniawan. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 29–37. https://jurnal.um-palembang.ac.id/bisastra/article/view/2322
Bachmid, G. (2019). Kitab “Burdah†Karya Sastra Lisan Arab dalam Perspektif Masyarakat Muslim di Manado Sulawesi Utara. Kajian Linguistik: Jurnal Ilmiah, 7(1), 66–84. https://doi.org/10.35796/kaling.7.1.2019.25018
Fadhilla, A. F. N. (2019). Hikayat Maharaja Rawana: Suntingan Teks dan Analisis Skema Aktan A. J. Greimas. Nuansa Indonesia: Jurnal Ilmu Bahasa, Sastra, dan Filologi, 21(1), 130–149. https://jurnal.uns.ac.id/ni/article/view/38208
Fatihah, M., Nurhasanah, E., & Triyadi, S. (2022). Analisis Strukturalisme dan Nilai-Nilai Pendidikan dalam Novel “Romansa di Bawah Langit†Karya Ervinadyp serta Relevansinya Sebagai Materi Ajar Sastra Indonesia di SMP. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 857–871. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/3012
Haniva, U., & Hayati, Y. (2020). Cerita Rakyat Jawa Tengah “Tujuh Bidadari dari Kayangan†dengan “The Swan Maidens dari London†(Analisis Unsur Intrinsik Sastra Bandingan). Diglosia: Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, Dan Kesusastraan Indonesia, 4(1), 81–93. https://jurnal.unma.ac.id/index.php/dl/article/view/1692
Hawa, M. (2020). Analisis Tokoh dan Aspek Spiritual Quotient Novel “Hati Suhita†Karya Khilma Anis. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 629–634. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.592
Hermawan, D., & Shandi. (2019). Pemanfaatan Hasil Analisis Novel Seruni Karya Almas Sufeeya sebagai Bahan Ajar Sastra di SMA. Metamorfosis: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 12(1), 11–20. http://ejournal.unibba.ac.id/index.php/metamorfosis
Heryanti, D., & Harini, Y. N. A. (2018). Representasi Pendidikan pada Film “Jembatan Pensil.†FON: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 13(2), 42–51. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v13i2.1541
Irawan, R., & Andriani, D. (2018). An Analysis of Educational Values of Novel “Maze Runner†by James Dashner. Channing: English Language Education and Literature, 3(1), 38–50. http://journal.unha.ac.id/index.php/Channing/article/view/256#
Karnanta, K. Y. (2015). Perempuan yang Mengundang Maut: Analisa Struktur Naratif A. J. Greimas pada Film “Air Terjun Pengantin.†Parafrase: Jurnal Kajian Kebahasaan Dan Kesastraan, 15(1), 17–26. http://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/parafrase/article/view/434
Kharisma, N., & Fahrudin. (2021). Penggunaan Bahasa Prokem dalam Novel IPA dan IPS Karya Putri Azzahra Haryanto. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 5(2), 215–224. https://doi.org/10.31537/ej.v5i2.505
Khasanah, K. (2019). Hegemoni Kekuasaan dan Ideologi dalam Novel Pulang Karya Tere Liye (Sebuah Kajian Sosiologi Sastra). Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 2(1), 35–48. https://doi.org/10.30998/diskursus.v2i01.6661
Megawati, E. (2018). Model Aktan Greimas dalam Novel “Mencari Perempuan yang Hilang†Karya Imad Zaki. SEMIOTIKA: Jurnal Ilmu Sastra Dan Linguistik, 19(2), 67–75. https://doi.org/10.19184/semiotika.v19i2.11257
Melati, I. K. (2019). Kritik Sosial dalam Novel “Orang-Orang Biasa†Karya Andrea Hirata. SENASBASA: Seminar Nasional Bahasa dan Sastra, 3(2), 474–483. http://research-report.umm.ac.id/index.php/SENASBASA/article/view/3201
Mujarod, S. S. (2022). Analisis Nilai Moral dalam Novel Temukan Aku dalam Istikharahmu Karya E. Sabila El Raihany. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 9(1), 59–63. https://doi.org/10.30595/mtf.v9i1.12972
Nafarozah, H., Akmaliyah, A., Nurhasan, M., & Karman, K. (2022). Nasihat Syeikh Muhammad Syakir dalam Kitab Washoya Al-Aba’ Lil Abna. Az-Zahra: Journal of Gender and Family Studies, 2(2), 111–128. https://doi.org/10.15575/azzahra.v2i2.9527
Nisya, R. K. (2018). Prosa Fiksi Realistik dalam Menumbuhkan Karakter Siswa. FON: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 13(2), 52–58. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v13i2.1542
Prawira, S. D. (2018). Karakter Tokoh Utama pada Novel “Entrok†Karya Okky Madasari (Kajian Psikologi Sastra). Jurnal Ilmiah FONEMA : Jurnal Edukasi Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.25139/fn.v1i1.1092
Putri, A., & Nurhadi, M. (2019). Dramatic Elements in Dashner’s “Maze Runner†Novel and Film Adaptation. Anaphora: Journal of Language, Literary, and Cultural Studies, 2(2), 80–88. https://doi.org/10.30996/anaphora.v2i2.3368
Ratna, R., & Intan, T. (2021). Skema Aktan dan Skema Fungsional dalam Cerita Rakyat “Ciung Wanara†Karya Bambang Aryana Sambas. Jurnal Edukasi Khatulistiwa: Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 120–130. https://doi.org/10.26418/ekha.v4i2.46120
Roki, R., Effendy, C., & Wartiningsih, A. (2018). Aktansial dan Struktur Fungsional dalam Novel “Surga Sungsang†Karya Triyanto Triwikromo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(9), 1–13. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/28156
Rozak, R. W. A. (2016). Pendekatan Struktural A. J. Greimas dalam Analisis Hikayat “Iskandar Dzulkarnain.†DEIKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 65–80. http://www.fkip-unswagati.ac.id/ejournal/index.php/deiksis/article/view/234
Salam, D., & Fadhillah, D. (2017). Aspek psikologi pada Novel Berjudul “Assalamualaikum Beijing†Karya Asma Nadia (Tinjauan Psikologi Sastra). Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Program Studi Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 15–22. https://doi.org/10.31000/lgrm.v6i2.1613
Santoso, B., & Soelistyowati, D. (2020). Analisis Skema Aktansial dan Model Fungsional Greimas pada Cerita Pendek “Tsuru no Ongaeshi.†Japanese Research on Linguistics, Literature, and Culture, 2(2), 215–231. https://doi.org/10.33633/jr.v2i2.3543
Setiadi, G., & Yuwita, N. (2019). Hypogram Sastra Teks dan Interteks dalam Karya Sastra Mahabharata dan Bharatayuda. Akademika: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 176–194. https://ejournal.iaiskjmalang.ac.id/index.php/akad/article/view/164
Siswanto, & Sukatman. (2022). Mitos Rokat Aeng Manes Masyarakat Maritim Situbondo: Analisis Skema Aktansial dan Struktur Fungsional. Kandai, 18(1), 126–141. https://ojs.badanbahasa.kemdikbud.go.id/jurnal/index.php/kandai/article/view/3040
Sum, T. M. (2018). Unsur Ekstrinsik dalam Cerpen “Asran†Karya Trisni Sumardjo. Jurnal Ilmu Budaya, 15(1), 37–47. https://doi.org/10.31849/jib.v15i1.2031
Tahira, K. A. H., Haerussaleh, & Huda, N. (2022). Analisis Kumpulan Puisi Karya Sitor Simurang (Pendekatan Hermeneutik). Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 10(1), 37–44. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/jpbsi/article/view/20831
Tarigan, H., Murtadlo, A., & Dahlan, D. (2021). Teknik Penceritaan dalam Kumpulan Cerpen “Harga Diri†Karya Syafruddin Pernyata Tinjauan Formalisme Rusia. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(3), 474–480. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/JBSSB/article/view/3947
Tazkiyah, D., Thohir, M., & Herliana, M. (2021). Mitos Jaka Tarub dan Niúláng Zhinü: Kajian Bandingan. ALAYASASTRA: Jurnal Ilmiah Kesusastraan, 17(1), 157–173. https://doi.org/10.36567/aly.v17i1.792
Widyastuti, T., & Utami, A. S. N. (2021). Ideologi Gender dalam Film Soviet Двенадцать МеÑÑцев “Dua Belas Bulan.†SASDAYA: Gadjah Mada Journal of Humanities, 5(1), 21–36. https://doi.org/10.22146/sasdayajournal.73286
Wulandari, S., Sanjaya, D., Anggraini, R. D., & Khairunnisa. (2020). Skema Aktan dan Struktur Fungsional A.J. Greimas dalam Cerita “Asal Mulo Jambi Tulo dan Jambi Kecik.†PENA LITERASI: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 50–61. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/penaliterasi/article/view/5898
Yuniasti, H. (2019). Analisis Struktur Naratif A.J. Greimas dalam Novel “Lelaki Harimau†Karya Eka Kurniawan. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(2), 195–207. https://doi.org/10.22219/kembara.vol5.no2.195-207
Yusanto, Y. (2019). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of Scientific Communication, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764
DOI: 10.24235/ileal.v8i1.7028
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Indonesian Language Education and Literature
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ILEaL Indexed by:
Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com
Â
Â