Multicultural Students' Attitudes and Language Choices In The Era Of Industrial Revolution 4.0 (Sikap dan Pilihan Bahasa Mahasiswa Multikultural pada Era Revolusi Industri 4.0)

Elza Leyli Lisnora Saragih(1*), Tiarma Intan Marpaung(2), Mhd. Pujiono(3),


(1) Universitas Sumatera Utara, Medan Universitas HKBP Nommensen, Medan
(2) Universitas Sumatera Utara, Medan Universitas HKBP Nommensen, Medan
(3) Universitas Sumatera Utara, Medan
(*) Corresponding Author

Abstract


The aim of this study is to describe students' attitudes and language choices. Using a qualitative descriptive approach, the study was conducted on students from the University of HKBP Nommensen Medan, Indonesia. The study was conducted from January to February 2020. Questionnaires, interviews, and participatory observations are used to collect data. The data was quantitatively examined using a Likert scale. The results revealed that students have a positive attitude and make good choices of Indonesian. Other languages have not succeeded in replacing Indonesian as a national language and a symbol of national identity. The sense of pride in Indonesian is still high. English language proficiency is perceived as more self-assured, more modern, and reflective of the speaker's intelligence. Students believe that knowing a second language will help them obtain work and build international relationships. Indonesian is still widely used for professional and informal communication. 

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan sikap dan pemilihan bahasa para mahasiswa Universitas HKBP Nommensen Medan, Indonesia dengan menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif. Penelitian dilaksanakan pada bulan Januari sampai bulan Februari 2020. Alat pengumpulan data menggunakan angket, wawancara, dan pengamatan partisipatif.  Data yang diperoleh dianalisis secara kuantitatif dengan menggunakan skala Likert. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sikap dan pemilihan bahasa Indonesia dalam kategori tinggi. Posisi bahasa Indonesia sebagai bahasa nasional dan lambang identitas bangsa belum tergantikan oleh bahasa lain. Rasa kebanggaan terhadap bahasa Indonesia masih tinggi. Adapun penguasaan bahasa Inggris dipandang lebih menunjukkan kepercayaan diri, lebih modern dan menggambarkan inteligensia penuturnya. Mahasiswa berpandangan bahwa kemampuan berbahasa asing akan mempermudah dalam mencari pekerjaan dan menjalin hubungan internasional. Komunikasi formal dan nonformal masih dominan menggunakan bahasa Indonesia.


Keywords


multicultural language choices; multicultural language attitude; industrial revolution 4.0

Full Text:

PDF

References


Aron, M. M. (2010). Strategi Pemertahanan Bahasa-Bahasa Nusantara. Seminar Nasional Pemertahanan Bahasa Nusantara, 6 Mei 2010, Hotel Pandanaran Semarang, 1−11.

Aziz, E. A. (2013). Budaya Inti, Sikap Bahasa, dan Pembangunan Karakter Bangsa: Kasus Penutur Bahasa-bahasa Daerah Utama di Indonesia. Linguistik Indonesia, 31(2), 115−139.

Arifin , M. (2015). Mempertahankan Bahasa Indonesia Sebagai Jati Diri Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa 2015. FKIP Universitas Bengkulu, 82−87.

Assapari, M. M. (2014). Eksistensi bahasa Indonesia sebagai bahasa nasional dan perkembangannya di era globalisasi. Prasi: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajarannya, 9(18), 29−37.

Atmawati, D. (2016). Penggunaan Bahasa pada Media Sosial (The Use of Language in Social Media). International Seminar Prasasti III: Current Research in Linguistics, Universitas Sebelas Maret Surakarta, 212−217.

Bell, A. (1984). Language Style As Audience Design. Language in Society, 13(2), 145−204. DOI: 10.1017/S004740450001037X.

Blommaert, J. (2010). The sociolinguistics of globalization. Cambridge University Press.

Bou, M. (2016). Language attitudes and language choice in the formal communications of social movements in Catalonia. Journal of Language and Law, 66, 38−61. DOI: 10.2436/rld.i66.2016.2835.

Campbell, C. M. (1993). In Other Professional Journals. The Modern Language Journal, 77(3), 365−370.

Chaer, A., & Agustina, L. (2010). Sosiolinguistik: Pengantar Awal. Jakarta: Rineka Cipta.

Chalak, A., & Kassaian, Z. (2010). Motivation and Attitudes of Iranian Undergraduate EFL Students Towards Learning English. GEMA Online Journal of Language Studies, 10(2),37−56.

Cheong, S. M., Ling, M-T., Ling, J. W. K., & Mahali, S. N. H. (2018). Rasch Analysis of Attitude and Motivation Towards Language Choice and Use of the Sabah Malay Dialect Instrument (AMCUSM) for Chinese Students in Sabah, Malaysia. Pacific Rim Objective Measurement Symposium (PROMS) 2016 Conference Proceedings, 141−151. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8138-5_11.

Dewantara, I. P. M., Suandi, I. N., Putrayasa, I. B., & Rasna, I. W. (2019). Membangun Sikap Bahasa Positif terhadap Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Sains dan Humaniora, 2(2), 73−78. https://doi.org/10.23887/jppsh.v2i2.15974.

Hakim, F., & Chiani, S. H. (2019). Pengaruh Mempelajari Bahasa Asing Terhadap Perkembangan Otak Anak. Ganec Swara, 13(2), 332−337. https://doi.org/10.35327/gara.v13i2.100.

Jaspaert, K., & Kroon, S. (2011). The Relationship between Language Attitudes and Language Choice. Language Attitudes in the Dutch Language Area. https://doi.org/10.1515/9783110857856.157.

Kusuma, I. P. I., & Adnyani, L. D. S. (2016). Motivasi Dan Sikap Bahasa Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris Undiksha. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(1), 12−26. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i1.8290.

Ladegaard, H. J. (2000). Language attitudes and sociolinguistic behaviour: Exploring attitudeâ€behaviour relations in language. Journal of Sociolinguistics, 4(2), 214−233. https://doi.org/10.1111/1467-9481.00112.

Mansyur, U. (2019). Sikap Bahasa Mahasiswa dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Geram: Jurnal Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 7(2), 71−77. DOI: https://doi.org/10.25299/geram.2019.vol7(2).4026

Marshid, N. A. B. M. (2018). Pemilihan Bahasa dalam Masyarakat Multilingual: Minoriti Siam Peranakan di Alor Setar, Kedah. Jurnal Wacana Sarjana, 2(2), 1−14. http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/146.

Marsudi, M. (2008). Eksistensi Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Persatuan. Jurnal Sosial Humaniora, 1(2), 172−184. https://doi.org/10.12962/j24433527.v1i2.674

Mulyaningsih, I. (2017). Sikap Mahasiswa Terhadap Bahasa Indonesia. Indonesian Language Education and Literature. 3(1), 79−87. https://doi.org/10.24235/ileal.v3i1.1525

Murti, S. (2015). Eksistensi Penggunaan Bahasa Indonesia di Era Globalisasi. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa 2015, FKIP Universitas Bengkulu, 177−184.

Oller, J. W., Hudson, A. J., & Liu, P. F. (1977). Attitudes And Attained Proficiency In Esl: A Sociolinguistic Study Of Native Speakers Of Chinese In The United States. Language Learning, 27(1), 1−23. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1977.tb00289.x

Putri, N. P. (2017). Eksistensi bahasa indonesia pada generasi millennial. Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 45−49.

Prayoga, R. A., & Khatimah, H. (2019). Pola Pikir Penggunaan Bahasa Inggris Pada Masyarakat Perkotaan di Jabodetabek. Simulacra: Jurnal Sosiologi, 2(1). 39−52. https://doi.org/10.21107/sml.v2i1.5520

Preston, D. R. (2013). Language with an Attitude. The Handbook of Language Variation and Change. https://doi.org/10.1002/9781118335598.ch7

Saragih, E. L. L. (2018). Sikap dan Pemilihan Bahasa Siswa Multikultural. Jurnal Suluh Pendidikan FKIP-UHN, 6(2), 54−64.

Siregar, B. U., Isa, D. S., & Husni, C. (1998). Pemertahanan Bahasa dan Sikap Bahasa: Kasus Masyarakat Bilingual di Kota Medan. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.

Sugiono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Tahaineh, Y., & Daana, H. (2013). Jordanian Undergraduates’ Motivations and Attitudes towards Learning English in EFL Context. International Review of Social Sciences and Humanities, 4(2), 159−180.

Wardani, K. D. K. A., Gosong, M., & Artawan, G. (2013). Sikap Bahasa Siswa Terhadap Bahasa Indonesia: Studi Kasus di SMA Negeri 1 Singaraja. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 2, 1-10.




DOI: 10.24235/ileal.v6i2.6701

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks



Copyright (c) 2022 Indonesian Language Education and Literature

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ILEaL Indexed by:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal

View MyStat

Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com

 

Â