Reading Interest and Mastery of Foreign Absorbing Vocabulary (Minat Baca dan Penguasaan Kosakata Serapan Asing)
(1) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten
(*) Corresponding Author
Abstract
This study aimed to determine whether there is 1) the relationship between read interest with reading comprehension skill, 2) the relationship between foreign vocabulary mastery with reading comprehension skill, and 3) the relationship between read interest and foreign vocabulary mastery together with reading comprehension skill. This research was conducted at SMA Negeri 4 Kota Serang, February to June 2016. The research method used is survey method with correlation techniques. The population was tenth grade students of SMA Negeri 4 Kota Serang. The sample of 66 people taken by simple random sampling. Instruments to collect data is a test of reading comprehension skill, test of foreign vocabulary mastery, and questionnaire for reading interest. The results of research as follows: 1) there is a positive and significant relationship between read interest with reading comprehension skill; 2) there is a positive and significant relationship between foreign vocabulary mastery with reading comprehension skill; and 3) there is a positive and significant relationship between read interest and foreign vocabulary mastery together with reading comprehension skill.
Â
Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan ada tidaknya (1) hubungan antara minat baca dengan kemampuan membaca pemahaman, (2) hubungan antara penguasaan kosakata serapan asing dengan kemampuan membaca pemahaman, serta (3) hubungan antara minat baca dan penguasaan kosakata serapan asing secara bersama-sama dengan kemampuan membaca pemahaman. Penelitian dilakukan di SMA Negeri 4 Kota Serang, pada bulan Februari sampai dengan Juni 2016. Metode penelitian yang digunakan adalah metode survei dengan teknik korelasional. Populasi adalah siswa kelas X SMA Negeri 4 Kota Serang. Sampel 66 orang yang diambil secara simple random sampling. Instrumen untuk mengumpulkan data adalah tes kemampuan membaca pemahaman, tes kosakata, dan angket minat baca. Hasil penelitian: 1) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara minat baca siswa dengan kemampuan membaca pemahaman; 2) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara penguasaan kosakata serapan asing dengan kemampuan membaca pemahaman; dan 3) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara minat baca dan penguasaan kosakata serapan asing secara bersama-sama dengan kemampuan membaca pemahaman.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Charvade, M. R., Shahrokh, J., dan Khodabandehlou, M. (2012). The Imfact of Portfolio Assessment on EFL Learners’ Reading Comprehension Ability. English Language Teaching Journal, 5(7), 129-139.
Djiwandono, S. (2011). Tes Bahasa Pegangan bagi Pengajar Bahasa. Malang: PT Indeks.
Krashen, S. D. dan Terrel, T. D. (2003). The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. San Fransisco: Alemany Press.
Nurgiyantoro, B. (2014). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
Nurhadi. (2010). Membaca Cepat dan Efektif. Cetakan Kelima. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Prihatini, I., Budi, H. S., dan Warsiti. (2016). Hubungan Minat baca dan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN Se-Kecamatan Klirong. Jurnal Kalam Cendekia PGSD Kebumen 6(5), 1-5.
Rahim, F. (2005). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Samsiah, S., Andayani, dan Rohmadi, M. (2013). Hubungan antara Penguasaan Kosakata dan Motivasi Belajar dengan Kemampuan Membaca Cerita (Survei pada Siswa kelas V SD Negeri di Kecamatan Jatiroso). Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(1), 27-36.
Soedarso. (2006). Speed Reading (Sistem Membaca Cepat dan Efektif). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sudjana. (2005). Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.
Van den Broek, P. dan Espin, C. A. (2012). Connecting Cognitive Theory and Assessment: Measuring Individual Differences in Reading Comprehension. School Psychology Review Journal, 41(3), 315-325.
Zuchdi, D. (2008). Strategi Meningkatkan Kemampuan Membaca (Peningkatan Komprehensi). Yogyakarta: UNY Press.
DOI: 10.24235/ileal.v3i2.1835
Article Metrics
Abstract view : 516 timesPDF - 339 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Indonesian Language Education and Literature
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ILEaL Indexed by:
Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com
Â
Â