Karakteristik Wacana Tulis Mahasiswa Thailand di IAIN Kediri (Characteristics of Thai Student Written Discourse in IAIN Kediri)
(1) Institut Agama Islam Negeri Kediri
(*) Corresponding Author
Abstract
This study aims to explore the characteristics of thought in written discourse which are marked by the existence of arguments that can be defended for accuracy and truth. This research uses analysis of language structure and argumentation structure. The data source for this study was a collection of writings by Thai students at IAIN Kediri. Data collection was done by reading carefully and repeatedly. The data analysis used was content analysis of text structure and argument structure and the method used was descriptive qualitative research. The study results show that the characteristics of Indonesian written discourse among Thai students at IAIN Kediri include linguistic structure and argument or reasoning structures. These two structures cannot be separated from one another because they have a binding elemental relationship between form and meaning. This research can be a guideline, especially for BIPA learning in improving writing skills.
Penelitian ini bertujuan untuk menggali karakteristik pemikiran dalam wacana tulis yang ditandai adanya argumen-argumen yang dapat dipertahankan ketepatan dan kebenarannya. Penelitian ini menggunakan penelitian analisis struktur bahasa dan struktur argumentasi. Sumber data penelitian ini adalah kumpulan tulisan mahasiswa Thailand di IAIN Kediri. Pengumpulan data dilakukan dengan cara membaca saksama dan berulang-ulang. Analisis data yang digunakan adalah analisis isi struktur teks dan struktur argumen dan metode yang digunakan adalah penelitian deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa karakteristik wacana tulis bahasa Indonesia pada mahasiswa Thailand di IAIN Kediri meliputi struktur kebahasaan dan struktur argumen atau penalaran. Kedua struktur ini tidak bisa dipisahkan satu sama lain karena memiliki hubungan unsur yang mengikat antara bentuk dan makna. Penelitian ini dapat menjadi pedoman, khususnya bagi pembelajaran BIPA dalam meningkatkan keterampilan menulis.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andayani. (2016). Improving The Language Skills and Local Cultural Understanding with Integrative Learning in Teaching Indonesian to Speakers of Other Languages (TISOL). International Journal of Language and Linguistics, 3(2), 44–53.
Ansarimoghaddam, S., Tan, B. H., & Yong, M. F. (2017). Collaboratively composing an argumentative essay: Wiki versus face-to-face interactions. GEMA Online Journal of Language Studies, 17(2), 33–53. https://doi.org/10.17576/gema-2017-1702-03
Anwaruddin, S. M. (2013). Learner Identity in Second Language Education. 3L: The Southeast Asian Journal of English Language Studies, 18(2), 13–23.
Ardianto. (2015). Struktur Argumen dalam Wacana Karya Ilmiah Mahasiswa. Litera, 14(1), 1–10.
Darlina, E., Eka, D., & Wardhana, C. (2021). Kajian Retorika Struktur Argumen Karya Tulis Ilmiah Siswa Hasil Ekstrakurikuler Karya Ilmiah Remaja SMA. Silampari Bisa, 4(1), 159–172.
Elfiana, A., & Farkhan, M. (2019). Relasi Koherensi Wacana Tulis: Studi Kasus Pada Editorial Koran The Jakarta Post. Buletin Al-Turas, 25(2), 191–208. https://doi.org/10.15408/bat.v25i2.13299
Fathurohman, I. (2023). Evaluasi Penilaian Ekspresi Keterampilan Membaca Puisi Pada Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 9(2), 515–521. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.2993
Firdaus, W., & Tamsin, A. C. (2019). Karakteristik Struktur dan Kebahasaan Teks Berita Karya Siswa Kelas VII SMP Negeri 12 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(4), 35–42. https://doi.org/10.24036/106909-019883
Gusnawaty, G., & Nurwati, A. (2019). A Learning Model of bahasa Indonesia as a Foreign Language Based on Local Intercultural Politeness. Cakrawala Pendidikan, 38(1), 141–155. https://doi.org/10.21831/cp.v38i1.23022
Hasibuan, A. (2014). Analisis Piranti Kohesi dalam Wacana Tulis Ilmiah. Visipena Journal, 5(2), 58–76. https://doi.org/10.46244/visipena.v5i2.269
Holsti, O. R. (1969). Content Analysis for the Social Sciences and Humanities. Reading, MA: Addison-Wesley.
Ilmatus, S. (2022). Kesalahan Berbahasa Indonesia Tulis pada Aspek Ejaan, Morfologi, dan Sintaksis oleh Peserta Pelatihan Menulis Lembaga Pengelola Dana Pendidikan (LPDP). Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(2), 255–271. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/kembara
Iqbal, M. M., & Dawud. (2021). Argumentasi dalam Dialog Interaktif di Kanal YouTube Metro TV News (Editorial Media Indonesia). JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(7), 875–892. https://doi.org/10.17977/um064v1i72021p875-892
Isnaini, M. (2015). Struktur Kalimat Tunggal dalam Karanganbahasa Indonesia Mahasiswa Asing Tingkat Pemula di BIPA UMM. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 43–53. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/kembara.v1i1.2330
Javed, M., Juan, W. X., & Nazli, S. (2013). A Study of Students' Assessment in Writting Skills of Theenglish Language. International Journal of Instruction, 6(2), 129–144. https://eric.ed.gov/?id=ED544075
Jayanti, R., & Rosita, Y. D. (2019). Pengembangan Kompetensi Kebahasaan dalam Menulis Teks Cerpen Sejarah di MAN 7 Jombang. Kembara: Journal of Scientific Language Literature and Teaching, 5(2), 245–253. https://doi.org/10.22219/kembara.vol5.no2.245-253
Kaniah, K., & Palupi, D. (2020). Dominasi Struktur Kalimat dan Pilihan Kata dalam Esai Mahasiswa Asing pada Tes Kemampuan Berbahasa Indonesia. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 2(2), 88–99. https://doi.org/10.26499/jbipa.v2i2.2863
Kim, Y., & Yoon, H. (2014). The Use of L1 as a Writing Strategy in L2 Writing Tasks. GEMA Online Journal of Language Studies, 14(3), 33–50. https://doi.org/10.17576/GEMA-2014-1403-03
Khuzaemah, E. & Herawati, L. (2017). Pembelajaran Menulis Esai Menggunakan Model Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Berbasis Life Skills. Journal Indonesian Language Education and Literature, 2(2), 148–162. https://doi.org/10.24235/ileal.v2i2.1360
Loan, N. T. T., Qian, L., Linh, N. D., & Pramoolsook, I. (2014). TESOL Conference Abstracts: Discrepancies Between Potential Writers' Knowledge and Actual Composition. 3L: Language, Linguistics, Literature, 20(3), 161–176. https://doi.org/10.17576/3l-2014-2003-13
Mandia, I. N. (2015). Analisis Wacana Karya Tulis Praskripsi Mahasiswa Jurusan Akuntansi Politeknik Negeri Bali. Sosial Humaniora, 5(3), 205–216.
Maulana, A., Mulyaningsih, I., & Itaristanti, I. (2022). Pengembangan media pembelajaran BIPA tingkat dasar berbasis web. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 4(2), 134-156. DOI: https://doi.org/10.26499/jbipa.v4i2.4738
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Mulyaningsih, I., Rahmat, W., Maknun, D., & Firdaus, W. (2022). How Competence of Production, Attention, Retention, Motivation, and Innovation Can Improve Students' Scientific Writing Skills. International Journal of Language Education, 6(4), 368-385. https://doi.org/10.26858/ijole.v6i4.34360
Nesi, A. & Iku, P. F. (2021). Struktur Argumen Paragraf Argumentatif: Studi Kasus Lima Jurnal Terindeks Sinta Rumpun Pendidikan Noneksata di LLDIKTI VIII. JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 31–38. https://journal.stkipsingkawang.ac.id/index.php/JP-BSI/article/view/2036
Ningrum, V. (2020). Penggunaan Kata Baku dan Tidak Baku di Kalangan Mahasiswa Universitas Pembangunan Nasional “Veteran†Yogyakarta. Jurnal Skripta, 5(2), 22–27. https://doi.org/10.31316/skripta.v5i2.398
Nirmalasari, Y. (2018). Pola Kalimat Bahasa Indonesia Tulis Pembelajar BIPA Tingkat Pemula Asal Tiongkok di Universitas Ma Chung Tahun 2018. KLAUSA (Kajian Linguistik, Pembelajaran Bahasa, dan Sastra), 2(1), 41–50. https://doi.org/10.33479/klausa.v2i01.142
Ramadhani, A. A. (2018). Representasi Budaya pada Wacana Tulis Pelajar Critical Language Schoolarship. Alfabeta, 1(1), 38–48. https://doi.org/10.33503/alfabeta.v1i1.200
Ratnawati, R. (2015). Penggunaan Konjungsi Pada Bahasa Tulis Pemelajar Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (The Conjunction Usage of Written Language For Foreign Learners). Sawerigading, 21(3), 367–379. https://doi.org/10.26499/sawer.v21i3.96
Rofiuddin, A., Susanto, G., Widyartono, D., Sultan, S., Muzaki, H., & Panich, P. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Daring Tingkat Pemula Rendah. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 10(1), 153–169. https://doi.org/10.26499/rnh.v10i1.3376
Rusiyono, R., & Nurhadi, N. (2018). The Spelling Mistakes, Syntax, and Perception to Indonesia Manuscript of Chinese Mini Project. Lingtera, 5(1), 49–60.
Setiawan, A., Slamet, S. Y., & Setiawan, B. (2017). Keterampilan Menulis Ikhtisar Buku dalam Kaitannya dengan Penguasaan Piranti Kohesi Koherensi. Kembara: Journal of Scientific Language Literature and Teaching, 3(1), 13–22. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/kembara.v3i1.4373
Setyaningsih, Y. (2016). Pola Argumen Paragraf Argumentatif pada Artikel Jurnal Terakreditasi Bidang Ekonomi (Perspektif Stephen Toulmin). Adabiyyat, 15(2), 136–156.
Siregar, J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle terhadap Kemampuan Menulis Teks Berita oleh Siswa Kelas X SMA Kampus FKIP Pematangsiantar. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 238–290.
Stubbs, M. (1984). Discourse Analysis: The Sociolinguistics Analysis of Natural Language. Oxford: Basil Blackwell Publisher Limited.
Tarigan, N. B., & Ansari, K. (2019). Hubungan Pemahaman Pola Penalaran dengan Kemampuan Menulis Paragraf Persuasi pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Percut Sei Tuan Tahun Pembelajaran 2015/2016. Kode: Jurnal Bahasa, 8(2), 54–63. https://doi.org/10.24114/kjb.v8i2.13954
Trismanto. (2017). Keterampilan Menulis dan Permasalahannya. Bangun Rekaprima, 3(1), 62–67.
Turistiani, T. D. (2014). Fitur Kesalahan Penggunaan Ejaan yang Disempurnakan dalam Makalah Mahasiswa. Paramasastra, 1(1), 61–72. https://doi.org/10.26740/parama.v1i1.1470
Tussolekha, R. (2019). Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia (EBI) Pada Karya Ilmiah Mahasiswa. Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra, 20(1), 35–43. https://doi.org/10.31943/bi.v5i1.58
Umar, A., Didin, B., & Hutagalung, T. (2018). Analisis Kekohesifan Berbagai Genre Wacana Pada Buku Bahasa Indonesia Siswa SMA Kelas X. Bahasa, 28(4), 312–332. https://doi.org/10.24114/bhs.v28i4.10081
Walton, D. (2013). Method of Argumentation. Cambridge University Press.
Zulaeha, I. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia Berkonteks Multikultural. Litera, 12(1), 97–105. https://doi.org/10.21831/ltr.v12i01.1331
DOI: 10.24235/ileal.v9i1.11681
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Indonesian Language Education and Literature
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ILEaL Indexed by:
Â
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com
Â
Â