Kesesuaian Isi Buku Ajar BIPA “Sahabatku Indonesia†untuk Penutur Bahasa Inggris Level 1 (Conformity of BIPA Textbook Contents “Sahabatku Indonesia†for Level 1 English Speakers)

Kurniawan Kurniawan(1), Royan Nur Fahmi(2), Indrya Mulyaningsih(3*),


(1) Badan Riset dan Inovasi Nasional
(2) Badan Riset dan Inovasi Nasional
(3) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


Through the Indonesian Language for Foreign Speakers (BIPA) program, various people in the world are interested in learning Indonesian. This study aims to describe the suitability of the BIPA textbook entitled "Friends of Indonesia" to the achievement of learning objectives according to the specified Graduate Competency Standards (SKL). The method used in this research is the qualitative method. This research was conducted in three research steps, namely (1) providing or collecting data, (2) classifying and analyzing data, and (3) presenting the results of data analysis. BIPA teaching materials are devoted to the beginner/basic level (beginner). The results of the study indicate that the book needs to be re-examined regarding the material of the form and meaning of affixes, cultural aspects, and grammatical explanations. Cultural aspects need to be highlighted because language learning is basically a means of diplomacy for the Indonesian people.

Melalui program Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA), berbagai masyarakat di dunia mulai berminat dan mempelajari bahasa Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kesesuaian buku ajar BIPA berjudul “Sahabatku Indonesia†terhadap ketercapaian tujuan pembelajaran sesuai Standar Kompetensi Lulusan (SKL) yang ditetapkan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif. Penelitian ini dilakukan dalam tiga langkah penelitian, yaitu (1) penyediaan atau pengumpulan data, (2) pengklasifikasian dan penganalisisan data, dan (3) penyajian hasil analisis data. bahan ajar BIPA yang dikhususkan untuk tingkat pemula/dasar (beginner). Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku perlu dikaji ulang terkait: materi bentuk dan makna imbuhan, aspek kebudayaan, dan penjelasan tata bahasa. Aspek budaya perlu ditonjolkan karena pembelajaran BIPA pada dasarnya adalah sarana diplomasi bagi bangsa Indonesia.


Keywords


syllabus of BIPA; suitability of BIPA; textbook BIPA

Full Text:

PDF

References


Altay, M., Curle, S., Yuksel, D., & Soruç, A. (2020). Studies In Second Language Learning and Teaching Department of English Studies, Faculty of Pedagogy and Fine Arts, Adam Mickiewicz University, Kalisz. SSLLT, 12(1), 117–141. http://dx.doi.org/10.14746/Ssllt.2022.12.1.6

Asteria, P. V. (2017). Pengenalan Permainan Tradisional Indonesia di Kelas BIPA. Paramasastravol, 4(1), 146–159. https://doi.org/10.26740/Paramasastra.V4n1

Bukoye, R. O. (2018). Utilization of Instruction Materials as Tools for Effective Academic Performance of Students: Implications for Counselling. Presented At The 2nd Innovative and Creative Education and Teaching International Conference (Icetic2018), Badajoz, Spain, 20–22 June 2018.

Chabibah, S. & Kisyani (2018). Perkembangan Kosakata dan Fonotaktik pada Buku Ajar BIPA Tingkat A1—C2 Terbitan Kemendikbud. Bapala, 5(2), 1–9.

Defina, D. (2018). Model Penelitian dan Pengembangan Materi Ajar BIPA (Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing). Indonesian Language Education and Literature, 4(1), 36–51. https://doi.org/10.24235/Ileal.V4i1.3012.

Faiza, F. S. & Erowati, R. (2021). Tingkat Kemampuan Berbicara Pemelajar BIPA (Bahasa Indonesia Penutur Asing) Tingkat Pemula Menggunakan Tes Teks Deskripsi. Tabasa: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 2(2), 19–38. https://doi.org/10.22515/tabasa.v2i2.3883

Fitrian. (2015). Teaching Material. Itqan, VI(2), 41–49.

Frimpong, S. O. (2021). The Role of Teaching and Learning Materials and Interaction as A Tool to Quality Early Childhood Education In Agona East District of The Central Region of Ghana. African Educational Research Journal, 9(1), 168–178. https://doi.org/10.30918/Aerj.91.20.112

Gunantar, D. A. (2017). Textbooks Analysis: Analyzing English as A Foreign Language (EFL) Textbooks from The Perspective of Indonesian Culture. Language Circle: Journal Of Language And Literature, XI(2), 173–182. https://doi.org/10.15294/lc.v11i2.9590

Handayani, L. & Isnaniah, S. (2020). Analisis Kelayakan Isi Buku Ajar Sahabatku Indonesia Dalam Pembelajaran BIPA. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 25–35. https://doi.org/10.30659/J.8.1.25-35.

Istiyani, E. (2014). Second Language Learners’ Attitudes and Strategies in Learning English As A Foreign Language. Jurnal Penelitian Humaniora, 15(2), 99–110. https://doi.org/10.23917/Humaniora.V15i2.671

Kurniasih, D. & Isnaniah, S. (2019). Analisis Bahan Ajar Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA) Sahabatku Indonesia Tingkat Dasar dan Penerapannya di IAIN Surakarta. Jurnal Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (JBIPA), 1(2), 62–71. https://doi.org/10.26499/jbipa.v1i2.1793

Kusmiatun, A. (2018). Cerita Rakyat Indonesia Sebagai Materi Pembelajaran BIPA: Mengusung Masa Lalu Untuk Pembelajaran BIPA Masa Depan. Diksi, 26(1), 24–28. https://doi.org/10.21831/diksi.v26i1.25439

Maharany, E. R., Laksono, P. T., & Basori, B. (2021). Teaching BIPA: Conditions, Opportunities, and Challenges During The Pandemic. Sebasa,4(2), 58–72. https://doi.org/10.29408/Sbs.V4i2.3856

Mulyaningsih, I., Zahidin, M. A., & Nurfiana, N. (2017). Pembelajaran Berbasis Riset. Cirebon: Nurjati Press.

Muzaki, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Tingkat 3 Berbasis Budaya Lokal Malang. Jurnal Ilmiah Semantika, 2(02), 1–9. https://doi.org/10.46772/Semantika.V2i02.379

Ningsih, S. A. & Muliastuti, L. (2019). Developing Syllabus and Reading Teaching Materials for BIPA A1 Based on Deductive Approach. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.21009/Aksis.030101

Nugroho, H. (2016). Pemertahanan Bahasa Sebagai Strategi Komunikasi Pada Kegiatan Tutorial (Pembelajar BIPA Kelas Pemula). Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran, 1(1), 23–31. https://doi.org/10.29407/jbsp.v1i1.464

Primantasri, A. N. (2018). Laporan Kajian Keberterimaan Bahan Ajar BIPA Sahabatku Indonesia dan Sahabatku Indonesia untuk Anak Sekolah. Pusat Pengembangan Strategi dan Diplomasi Kebahasaan.

Rahman, K. (2020). Belajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Secara Informal: Sebuah Inkuiri Naratif. Cordova Journal: Jurnal Kajian Bahasa dan Budaya, 10(2), 147–184. https://doi.org/10.20414/cordova.v10i2.2365

Ramadhani, R. P., Widodo, H. S., & Harsiati, T. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing Tingkat Pemula. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 326–337. http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i3.6155

Rejeki, S. & Asari, C. (2019). Peluang Pengajaran BIPA di Tingkat Pendidikan Tinggi di Timor Leste. Bahastra, 39(10), 55–60. http://dx.doi.org/10.26555/Bahastra.V39i1.11309

Rismaningtyas, A., Slamet, A., & Pranoto, Y. K. S. (2020). Implementation of Contextual Based Teaching Materials on Various Work Themes of Primary School Students. Journal Of Primary Education, 9(1), 110–119. https://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Jpe/Article/View/29113

Rosiyana, R. (2020). Pengajaran Bahasa dan Pemerolehan Bahasa Kedua dalam Pembelajaran BIPA (Bahasa Indonesia Penutur Asing). Jurnal Ilmiah Korpus, 4(3), 374–382. https://doi.org/10.33369/Jik.V4i3.13839

Sari, N. P. A. W., Sutama, I. M., & Utama, I. D. G. B. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA) di Sekolah Cinta Bahasa, Ubud, Bali. E-Journal Prodi Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(3), 1–11. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v5i3.8635

Septyani, D. E., Rafli, Z., & Muliastuti, L. (2020). Keterbacaan Wacana Buku Teks BIPA "Sahabatku Indonesia" Tingkat Madya. Indonesian Language Education and Literature, 6(1), 13–23. https://doi.org/10.24235/ileal.v6i1.5448

Setyaningsih, N., Nugroho, R. A., & Suryaningtyas, V. W. (2016). Pengembangan Materi BIPA Berbasis Multimedia dan Berkonten Budaya Lokal. Culture, 3(1), 42–63.

Suyitno, I. (2017). Deskripsi Empiris dan Model Pembelajaran BIPA. Bandung: Refika Aditama.

Setyaningrum, L. W., Andayani, A., & Saddhono, K. (2018). Pembelajaran Afiks Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) di Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Imajeri, 01(1), 49–61. https://doi.org/10.22236/imajeri.v1i2.5067

Tiawati, R. L. (2018). Indonesian Language Learning Planning for Foreigners (BIPA) for Beginners Level (Perencanaan Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA) Untuk Tingkat Pemula). Gramatika, 4(2), 393–402. https://doi.org/10.22202/Jg.2018.V4i2.2732

Utami, D. A. & Rahmawati, L. E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Modul Interaktif bagi Pemelajar BIPA Tingkat A1. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 3(2), 277–294. DOI: https://doi.org/10.24176/Kredo.V3i2.4747

Yamat, H. (2012). Developing Identity in Diversity: A Second Language Acquisition Experience. Gema Online™ Journal of Language Studies, 12(2), 495–504.

Zaenuri, M. & Yuniawan, T. (2018). Pengembangan Laman Media Audiovisual Bermuatan Materi Kebudayaan Indonesia Sebagai Media Pembelajaran BIPA. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 60–65.




DOI: 10.24235/ileal.v7i2.10052

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Indonesian Language Education and Literature

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ILEaL Indexed by:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal

View MyStat

Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com

 

Â