Efektivitas Program Posyandu Dalam Meningkatkan Kesadaran Dan Partisipasi Kesehatan Masyarakat

Muhammad Haris(1*), Ahmad Maulana Anshori(2),


(1) Institut Agama Islam Diniyyah Pekaanbaru
(2) Institut Agama Islam Diniyyah Pekanbaru
(*) Corresponding Author

Abstract


This research aims to explore the effectiveness of the posyandu program in increasing public health awareness and participation. The method used is descriptive qualitative research by collecting primary data through observation and interviews, as well as secondary data from related literature. The research results show that the posyandu program has a significant positive impact. Public perception of this program is generally positive, with the assessment that the counseling and information provided really helps meet community needs. This program has succeeded in increasing health awareness through routine education about health, nutrition and child development, as well as health services such as examinations, immunizations and early detection of disease. Community participation is also good, as can be seen from participation in routine examinations and immunizations. Factors that influence this participation include service quality, increased knowledge, family support, accessibility, positive interactions with staff, availability of resources, trust in services, government policies, and positive user experiences.


Keywords


Posyandu, community perception, service effectiveness and user satisfaction

Full Text:

PDF

References


Amirin, T. M. (2000). Menyusun Rencana Penelitian. PT. Raja Grafindo Persada.

Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan validitas data melalui triangulasi pada penelitian kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10(1), 46–62.

Badan Pusat Statistik (BPS). (2021). Partisipasi Masyarakat dalam Program Posyandu.

Bagong Suyanto dan Sutinah. (2006). Metode Penelitian Sosial. Kencana Prenada Media Group.

Cahyani, F. G., & Sitohang, S. (2016). Pengaruh kualitas produk, kualitas pelayanan dan harga terhadap kepuasan konsumen. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen (JIRM), 5(3).

Chaidir, R. (2023). Analisis Kualitas Web Sebagai Strategi Pemasaran Dalam Membangun Keputusan Pasien Untuk Menggunakan Layanan Rumah Sakit Melinda 2 Bandung. Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 9(3), 161–170.

Haris, M. (2019). Problematika Pemberdayaan Masyarakat Miskin. Jurnal At-Taghyir: Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Masyarakat Desa, 2(1), 46–63.

Hera, A. G. M., Simanjorang, C., Angelina, G., Fitriani, M. A., Apriningsih, A., & Wasir, R. (2023). Efektivitas Posyandu Dalam Penanganan Dan Pencegahan Stunting: A Literature Review. Prepotif: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 7(1), 258–269.

Iskandar. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Gaung Persada.

Iskandar. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Sosial. Referensi.

Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2022). Laporan Tahunan Kementerian Kesehatan 2022.

Moleong, L. J. (2015). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Mongkaren, S. (2013). Fasilitas Dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Penguna Jasa Rumah Sakit Advent Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(4).

Novira, A., Priatna, R., & Pradesa, H. A. (2020). Pengaruh Dimensi Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Pengguna Layanan Kesehatan Puskesmas di Kabupaten Sumedang Tahun 2019. JEMAP: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, Dan Perpajakan, 3(2), 288–302.

Nurhajati, N. (2015). Perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) masyarakat Desa Samir dalam meningkatkan kesehatan masyarakat. Publiciana, 8(1), 107–126.

Permana, M. V. (2013). Peningkatan kepuasan pelanggan melalui kualitas produk dan kualitas layanan. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 4(2).

Permata, I. (2022). Analisis Efektivitas Program Posyandu dalam Meningkatkan Kesehatan Masyarakat. Jurnal Kesehatan Dan Kepedulian, 8(1), 32–81.

Santoso, B. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Pengguna Program Posyandu. Jurnal Epidemiologi Indonesia, 25(3), 78–89.

Saraswati, A. A. S. R. P., & Lubis, D. S. (2020). Partisipasi Masyarakat Dalam Upaya Kesehatan Bersumberdaya Masyarakat Untuk Meningkatkan Germas Di Desa Gunaksa. Arch. Community Heal, 7(2).

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Susanti, A. (2019). Evaluasi Persepsi Masyarakat terhadap Program Posyandu di Desa X. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 12(2), 45–56.

Susanti, A. I., Rinawan, F. R., & Amelia, I. (2019). Penggunaan Mobile Apps Kesehatan oleh Kader Pada Anjungan Mandiri Posyandu (AMP) Di Kecamatan Pasawahan, Purwakarta. Jurnal Kesehatan Vokasional, 4(1), 27.

Yefni, Y., Haris, M., & Pratiwi, R. U. (n.d.). PEMBERDAYAAN KAWASAN KUMUH MELALUI PROGRAM KOTA TANPA KUMUH (KOTAKU) KOTA PEKANBARU. Masyarakat Madani: Jurnal Kajian Islam Dan Pengembangan Masyarakat, 4(2), 61–73.




DOI: 10.24235/empower.v9i1.16626

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Empower : Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam

      

 

  

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.