DAMPAK PEMBELAJARAN LURING DI MASA PANDEMI TRHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS
(1) SMP Negeri 01 Entikong
(2) STKIP MELAWI
(*) Corresponding Author
Abstract
ABSTRACT
Goal of this study is to see whether offline learning by giving assignments has an impact on cognitive learning outcomes in social studies subjects. Quantitative method with one group pretest-posttest design. Seventh grade students of SMP Negeri 01 Entikong are the population of this study. the sample in this study amounted to 34 students. The instrument of this research consisted of a short description of 5 questions consisting of 2 questions c1, 2 questions c2 and 1 question c3. Data normality was tested using the Kolmogorov-Smirnov statistic test. Hypothesis testing was carried out using the Wilcoxon statistical test because the pretest and posttest data were not normally distributed. The results of the Wilcoxon statistical test showed that there was no difference in the average student learning outcomes before and after taking offline learning by giving assignments
Keywords: Offline Learning, Learning Outcomes, Pandemic Period.
Full Text:
PDF 284-293References
DAFTAR PUSTAKA
Aisyah, A., Jaenudin, R., & Koryati, D. (2017). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Negeri 15 Palembang. PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 4(1), 11.
Amin Mustajab, Syamsijulyanto, T., Zaky Tatsar, M., & Rian Priyadi. (2021). Pemanfaatan Radio untuk Mengatasi Keterbatasan Jaringan Pada Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3). https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i3.4608
Ekantini, A. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran IPA di Masa Pandemi Covid-19: Studi Komparasi Pembelajaran Luring dan Daring pada Mata Pelajaran IPA SMP. Jurnal Pendidikan Madrasah, 5, 7.
Handarini, O. I. (2020). Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH)Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 8.
Harahap, S. A., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Problematika Pembelajaran Daring dan Luring Anak Usia Dini bagi Guru dan Orang tua di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1825–1836. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1013
Jannah, M. (2021). Pengaruh Pembelajaran Online Berbantuan Google Classroom Terhadap Hasil Belajar Siswa Sma Pada Materi Sistem Peredaraan Darah Pada Manusia. JRIP: Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 1(1), 10.
Kurniasari, A., Pribowo, F. S. P., & Putra, D. A. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (Bdr) Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 8.
Kusuma, D. A. (2020). Dampak Penerapan Pembelajaran Daring Terhadap Kemandirian Belajar (Self-Regulated Learning) Mahasiswa Pada Mata Kuliah Geometri Selama Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid-19. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), 169. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3504
Magdalena, I., & Yestiani, D. K. (2020). Rendahnya Perkembangan Mutu Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Dengan Adanya Pembelajaran Online. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 2, 14.
Makur, A. P., Jehadus, E., Fedi, S., Jelatu, S., Murni, V., & Raga, P. (2021). Kemandirian Belajar Mahasiswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh Selama Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Matematika, 10, 12.
Medida, V. A., Safitri, Y. A., & Normala, P. O. (2020). Dampak Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Dinamika Pembelajaran Guru Ips Pada Siswa Smp. In Seminar Nasional Pendidikan IPS, 1(1), 8.
Muamar Al Qadri, S. W. (2021). Pengaruh Home Visit Method Terhadap Hasil Belajar Luring di Masa Pandemi COVID-19 Pada Mata Pelajaran Al Qur’an Hadits (Studi Kasus Siswa Kelas VIII MTS Jam’iyah Mahmudiyah Tanjung Pura Langkat). Continuous Education: Journal of Science and Research, 2(1), 61–71. https://doi.org/10.51178/ce.v2i1.187
Munarti, I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Di Smpn 3 Cepu Melalui Aplikasi Quipper School. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8, 10.
Mustakim, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al asma : Journal of Islamic Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.24252/asma.v2i1.13646
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 5.
Pratama, R. E., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran Daring dan Luring pada Masa Pandemi Covid-19. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 49. https://doi.org/10.30870/gpi.v1i2.9405
Putri, A. P., Rahhayu, R. S., Suswandari, M., & Ningsih, P. A. R. (2021). Strategi Pembelajaran Melalui Daring Dan Luring Selama Pandemi Covid-19 Di Sd Negeri Sugihan 03 Bendosari. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.728
Rahmawati, N. R., Rosida, F. E., & Kholidin, F. I. (2020). Analisis Pembelajaran Daring Saat Pandemi Di Madrasah Ibtidaiyah. SITTAH: Journal of Primary Education, 1(2), 139–148. https://doi.org/10.30762/sittah.v1i2.2487
Rani, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Mata Pelajaran Akidah Akhlak Pada Peserta Didik Kelas IX Semester Ganjil Mtsn 2 Tanah Laut Tahun Pelajaran 2020-2021. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 1(1), 11.
Sari, R. P., Tusyantari, N. B., & Suswandari, M. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Bagi Siswa Sekolah Dasar Selama Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 9–15. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.732
Solong, N. P. (2021). Manajemen Pembelajaran Luring Dan Daring Dalam Pencapaian Kompetensi. TADBIR : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9, 14.
Sulha, S. (2020). Penerapan Montessori Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Luring Sebagai Alternatif Masa Pandemi. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 3(1), 22–30. https://doi.org/10.33503/prismatika.v3i1.1010
Sutriyani, W. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Matematika Mahasiswa Pgsd Era Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dasar, 2, 11.
Turmuzi, M., & Dasing, A. S. H. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa Secara Online (E-Learning) Selama Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 11.
Yani, Y. & Bernarda Teting. (2020). Komparasi Hasil Belajar Mata Kuliah Patofisiologi Antara Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Dengan Pembelajaran Luar Jaringan(Luring)Mahasiswa Semester Ii Stikes Dirgahayu Tahun Akademik 2019/2020. Jurnal Keperawatan Dirgahayu (JKD), 2(2), 23–31. https://doi.org/10.52841/jkd.v2i2.152
Zuraida, Z., Putri, R., Maryana, M., & Zakaria, M. (2021). Penerapan Metode Pemberian Tugas dalam Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Prestasi Siswa Dimasa Pandemi Di MAS Al-Zahrah Kab.Bireuen. Jurnal Teknologi Terapan and Sains 4.0, 17.
DOI: 10.24235/edueksos.v10i2.9231
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF 284-293 - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial dan Ekonomi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.