The Role of Parenting in the Development of Talents and Interest of Children

Dea Agustianti(1*), Jazariyah Jazariyah(2),


(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


In the process of nurturing and educating children, not all parents appreciate the talents possessed by their children. Parents only educate children in general terms, such as educating children to have good behavior, educating children to study hard without paying attention to children's interests and talents so that children's talents cannot develop optimally due to lack of support from parents. The purpose of this research is to determine the role of parents in developing early childhood talents with parenting styles that are applied by parents at home. The research method used is descriptive qualitative by taking data from a questionnaire distributed to respondents, namely parents and guardians of children who live in Cirebon and Majalengka. The results of this study are that 91.3% of parents and guardians of children have implemented democratic parenting in their care and as many as 8.7% of parents and guardians of students still apply permissive parenting. In this case, parents also play an important role in developing children's talents, namely as motivators and facilitators.


Full Text:

PDF

References


Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Pendidikan Anak (Studi pada Masyarakat Dayak di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan). Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48.

Adpriyadi, & Sudarto. (2020). Pola Asuh Demokratis Orang Tua dalam Pengembangan Potensi. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 11(1), 26–38.

Ali, M., & Asrori, M. (2010). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Bumi Aksara.

Anggraini, I. A., Utami, W. D., & Rahma, S. B. (2020). Mengidentifikasi Minat Bakat Siswa Sejak Usia Dini di SD Adiwiyata. Islamika, 2(1), 161–169. https://doi.org/10.36088/islamika.v2i1.570

Atabik, A. (2018). Pendidikan Dan Pengembangan Potensi Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(1), 149–165. https://doi.org/10.21043/thufula.v2i1.4270

Badriah, E. R., & Fitriana, W. (2018). Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengembangkan Potensi Anak Melalui Homeshooling Di Kancil Cendikia. Comm-Edu (Community Education Journal), 1(1), 1. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v1i1.54

Depdiknas. (2003). Undang-Undang No. 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Djamarah, S. B. (2014). Pola Asuh Orangtua dan Komunikasi Dalam Keluarga. Rineka Cipta.

Hasnida. (2014). Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini. Luxima.

Komala. (2017). Stimulasi Melejitkan Potensi, Minat Dan Bakat Pada Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi , 3(2), 181–194.

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Prenadamedia Group.

Muhibbinsyah. (2010). Psikologi Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Munandar, U. (2012). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Rineka Cipta.

Nooraeni, R. (2017). Implementasi Program Parenting Dalam Menumbuhkan Perilaku Pengasuhan Positif Orang Tua Di PAUD Tulip Tarogong Kaler Garut. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(2), 31–41.

Parinduri, H. W., Zubaidah, S., & Wijaya, C. (2017). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dan Interaksi Sosial Terhadap Kemandirian Anak Muslim Di Kelurahan Silalas Lingkungan VII Kecamatan Medan Barat Kota Medan. Edu Religia, 1(4), 532–547.

Prima, E. (2020). Peranan Orang Tua dalam Mengembangkan Bakat Anak Usia Dini. Al Fitrah Journal Of Early Childhood Islamic Education, 2(3), 119–131.

Roini, S. (2018). Peran pola asuh orang tua terhadap pembentukan karakter pada anak. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12(1), 21–32.

Septiari, & Bea, B. (2012). Mencetak Balita Cerdas dan Pola Asuh Orang Tua. Nuha Media.

Susanto. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. PT Kharisma Putra Utama.

Susanto, H., & Ilyas. (2019). Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak (Studi di Desa Gondoriyo, Kec. Bergas, Kab. Semarang). Jurnal Untirta, 4(1), 50–60.

Sutarto, J. (2007). Pendidikan Nonformal (Konsep Dasar, Proses Pembelajaran, & Pemberdayaan Masyarakat). Unnes Press.

Suyadi, & Ulfah, M. (2017). Konsep Dasar PAUD. In PT Remaja Rosadakarya. Remaja Rosdakarya.

Wibowo, A. (2012). Pendidikan Kararter Usia Dini. Pustaka Pelajar.

Widiastuti, N., & Elshap, D. S. (2015). Pola Asuh Orang Tua Sebagai Upaya Menumbuhkan Sikap Tanggung Jawab Pada Anak Dalam Menggunakan Teknologi Komunikasi. P2M STKIP Siliwangi, 2(2), 148. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i2p148-159.174

Yulianti, T. R. (2014). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini (Studi Kasus Pada Pos PAUD Melati 13 Kelurahan Padasuka Kecamatan Cimahi Tengah). Jurnal EMPOWERMENT, 4(1), 11–24.




DOI: 10.24235/awlady.v7i2.8420

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, Indexed By:

50  

 

 

 

 

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.