The Introduction of Geobox Media to Develop Mathematical Logical Intelligence on Early Childhood

Nadiya Ulya(1*), Erni Munastiwi(2),


(1) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
(2) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


 At this time the child's ability in logical mathematics still needs to be developed in various ways, one of which is by playing. In the process of playing, it cannot be separated from the media, to develop mathematical logic intelligence, media related to numbers and geometric shape patterns are needed, such as playing Geobox media. This article aims to determine the increase in children's mathematical logic intelligence using GeoBox playing media. The type of research used is PTK (Classroom Action Research) in which the research subjects are 10 children who are in TPA Qurratu'Ain in Harusan, South Kalimantan, the results of this study indicate that the GeoBox playing media is able to make children's mathematical logic intelligence increase pre-cycle, which was initially 10, 0 then becomes 12.5 in cycle I and cycle II as much as 15.5%. The intelligence possessed by children can be developed in an appropriate and appropriate way for the child, therefore the selection of tools for children's play must be carefully selected so that this development can be optimal.


Keywords


GeoBox, Mathematical Logic, Early Childhood

Full Text:

PDF

References


Apriani, S., & Widhiasih, A. P. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Logika Matematika Melaui Metode Eksperimen Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Riyadhul Aulad Kecamatan Cikupa Kabupaten Tangerang. Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif, 11, 11.

Arikunto, Dkk. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Pt Bumi Aksara.

Aryuni Rusdianti, Yeni Solfiah, & Rita Kurnia. (2020). Pengembangan Media Getar ( Geometri Putar) Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran.

Citrowati, E. (2019). Penerapan Konsep Geometri Dalam Mengembangkan Logika Matematika Di Tk Melati Kabupaten Pasaman Barat Tahun 2018. Jurnal Penelitian Dan Kajian Ilmiah, 13(4), 6.

Claire Gordon. (2012). Meningkatkan 9 Kecerdasan Anak. Pt Bhuana Ilmu Populer.

Dadan Suryana. (2016). Stimulasi & Aspek Perkembangann Anak. Kencana.

Dimas Jarot Bayu. (2020, April 3). Jokowi Soroti Rendahnya Kompetensi Baca, Matematika Dan Sains Siswa Ri [Katadata.Co.Id]. Https://Katadata.Co.Id/Agungjatmiko/Berita/5e9a41f6cfb7c/Jokowi-Soroti-Rendahnya-Kompetensi-Baca-Matematika-Dan-Sains-Siswa-Ri

Fauziddin, M., & Elyana, L. (2018). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Dengan Metode Bermain Media Benda Konkrit Pada Anak Usia Dini. Indonesian Journal Of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 12.

Gandana, G., Pranata, O. H., & Yulia Danti, T. Y. (2017). Peningkatan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Melalui Media Balok Cuisenaire Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk At-Toyyibah. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 92–105. Https://Doi.Org/10.17509/Jpa.V1i1.7160

Hasanah, U. (2019). Penggunaan Alat Permainan Edukatif (Ape) Pada Taman Kanak-Kanak Di Kota Metro Lampung. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 21.

Hasibuan, M. (2020). Penggunaan Media Kartu Angka Dalam Upayameningkatkankemampuan Mengenal Angka Pada Anak Usia Dini. Paudia Jurnal Penelitian Dalam Bidang Anak Usia Dini, 09(02), 10.

Hewi, L., & Asnawati, L. (2020). Strategi Pendidik Anak Usia Dini Era Covid-19 Dalam Menumbuhkan Kemampuan Berfikir Logis. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 158. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V5i1.530

Huda, K., & Munastiwi, E. (2020). Strategi Orang Tua Dalam Mengembangkan Bakat Dan Kreativitas Anak Di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Glasser, 4(2), 80. Https://Doi.Org/10.32529/Glasser.V4i2.670

Irfan, M., Ramdhania, D. R., Nita, I. S., Priatna, T., & Atmadja, A. R. (2020). Design And Build An Early Childhood Puzzle Educational Game Using The Fisher-Yates Shuffle Algorithm As An Android-Based Scrambler For Snippets. 2020 6th International Conference On Wireless And Telematics (Icwt), 1–6. Https://Doi.Org/10.1109/Icwt50448.2020.9243628

Jawati, R. (2013). Peningkatan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Permainan Ludo Geometri Di Paud Habibul Ummi Ii. Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (Pls), 1(1), 250. Https://Doi.Org/10.24036/Spektrumpls.V1i1.1537

M. Fadlillah. (2017). Bermain & Permainan Anak Usia Dini (1 Ed.). Kencana.

Mackintosh, B. B., & Rowe, M. (2020). Baseline Inequalities: Social Skills At Preschool Entry Moderate Math Development. Journal Of Research In Childhood Education, 1–21. Https://Doi.Org/10.1080/02568543.2020.1728446

Muhtarom, M. (2019). Nilai-Nilai Edukatif Dalam Permainan Tradisional Pada Masyarakat Lokal Di Sumedang. Tatar Pasundan : Jurnal Diklat Keagamaan, 13(1). Https://Doi.Org/10.38075/Tp.V13i1.34

Nor Izatil Hasanah. (2015). Pengembangan Permainan Sing; Show; And Guess Dengan Media Flashcards Untuk Memperkenalkan Kata Bahasa Inggris Pada Anak Kelompok A Tk Kartika 22 Banjarmasin. Jea Jurnal Edukasi Aud.

Nurliani. (2020). Meningkatkan Kecerdasan Logika-Matematika Melalui Permainan Tata Angka. Jurnal Ceria (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif).

Nurunnisa, R., & Nuraeni, L. (2020). Penyuluhan Program Sekolah Ramah Anak Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Berbasis Child Center Pada Pendidik Di Taman Kanak-Kanak Kota Purwakarta. 03, 10.

Patimah, R. S., & Nurhayati, S. (2020). Manajemen Lembaga Taman Kanak – Kanak Berprestasi Dalam Rangka Mecetak Anak Usia Dini Yang Unggul Dan Berkarakter (Studi Kasus Di Tk Islam Waladun Solih Desa Jayagiri Kecamatan Lembang Kabupaten Bandung Barat ). Comm-Edu (Community Education Journal), 3(1), 7. Https://Doi.Org/10.22460/Comm-Edu.V3i1.3296

Peng, C. F., Munastiwi, E., Abdullah, R., Rosli, N. A., Isa, Z. M., & Rushdan, A. R. (2018). Level Of Mathematics Abilities Of Mild Autism Children On The Mccarthy Scales Of Children’s Abilities. Advanced Science Letters, 24(7), 5275–5279. Https://Doi.Org/10.1166/Asl.2018.11717

Suhendri, H. (2011). Pengaruh Kecerdasan Matematis–Logis Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Mipa, 11. Http://Dx.Doi.Org/10.30998/Formatif.V1i1.61

Tadkiroatun Musfiroh. (2014). Pengembangan Kecerdasan Majemuk (13 Ed.). Universitas Terbuka.

Taher, S. M., & Munastiwi, E. (2019). Peran Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Di Tk Islam Terpadu Salsabila Al-Muthi’in Yogyakarta. . . Juni, 4(2), 16.

Tasliyah, L., Nurhayati, S., & Nurunnisa, R. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Logika Matematika Anak Usia Dini Melalui Ape Kids ‘N Kit. Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif, 8.

Utomo & Murniyanti Ismail. (2019). Permainan Tradisional Media Stimulasi & Intervensi Audbk. Pustaka Banua.

Uzer, Y. V., & Pd, M. (2019). Strategi Belajar Bahasa Inggris Yang Menyenangkan Untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Pernik Jurnal Paud, 2, 9.

Yuliani Nurani Sujiono. (2014). Metode Pengembangan Kognitif (3 Ed.). Universitas Terbuka.




DOI: 10.24235/awlady.v7i2.7887

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, Indexed By:

50  

 

 

 

 

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.