Customer's Decisions To Save In Sharia Banking Among Jakarta Millennial

Adelia Irmawanti(1), Rosana Eri Puspita(2*),


(1) IAIN Salatiga
(2) IAIN Salatiga
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to analyze what factors influence a customer's decision to save at a sharia bank, especially in the DKI Jakarta. The variables of knowledge, religiosity, and promotion. The intention-to-save is the mediating variables. This study uses a quantitative approach with primary data collected through a questionnaire with a purposive sampling technique. The number of samples used in the study was 400 respondents who were customers of all Islamic banks in Jakarta. Data analysis used the SPSS 20 application. The results showed that knowledge, religiosity and promotion had a positive and significant effect on the intention-to-save. The intention has a positive and significant effect on customer decisions. Knowledge, religiosity and promotion have a positive and significant effect on saving decisions. And the last, intention-to-save, can mediate knowledge, religiosity and promotion of saving decisions. Islamic banks must continue to improve each of the customer's determinants to improve Islamic banks' existence.


Full Text:

PDF

References


Aisya, S., & Riyadi, Y. A. (2020). Pengaruh Promosi Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Menabung Masyarakat Kelurahan Siranindi Di Bank Muamalat Indonesia Palu Sulawesi Tengah. Al-Kharaj: Journal of Islamic Economic and Business, 2(1), 16–33. https://doi.org/10.24256/kharaj.v2i1.1192

Aisyah, M., Umiyati, U., & Apriansyah, R. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Nasabah Dengan Religious Behaviour Sebagai Variabel Moderator (Studi Kasus Pada Produk Tabungan BNI Syariah). Liquidity, 6(2), 119–132. https://doi.org/10.32546/lq.v6i2.29

Ajzen, I. (2005). Attides, Personallity and Behavior. In International Journal of Strategic Innovative Marketing (Vol. 3, p. 117).

Augustinah, F., & Dwijosusilo, K. (2018). Pengaruh Label Halal Dan Religiusitas Terhadap Minat Beli Dan Keputusan Pembelian (Studi Pada Wardah Beauty House Surabaya). Jurnal Sketsa Bisnis, 5(1), 49–59.

Damayanti, F. (2013). Pembelajaran Berbantuan Multimedia Berdasarkan Teori Beban Kognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Masalah Program Linear Siswa X TKR 1 SMKN 1 Doko. Jurnal Pendidikan Sains, 1(2), 133–140.

Fauzia, diah retno sufi, Pangestu, E., & Bafadhal, A. S. (2019). Pengaruh religiusitas, sertifikasi halal, bahan produk terhadap minat beli dan keputusan pembelian. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 66(1), 37–46.

Gautama Siregar, B. (2018). Pengaruh Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Tabungan Marhamah Pada Pt. Bank Sumut Cabang Syariah Padangsidimpuan. TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 4(1), 1. https://doi.org/10.24952/tazkir.v4i1.1060

Hasanuddin, R., SS, A. S., & Nofrianto. (2019). Pengaruh Produk, Pelayanan dan Promosi terhadap Keputusan Nasabah untuk Menabung di Bank Syariah. INNOVATIO: Journal for Religious Innovation Studies, 19(2), 191–206. https://doi.org/10.30631/innovatio.v19i2.90

Khotimah, N. (2018). pengaruh religiusitas, kepercayaan, citra perusahaan dan sistem bagi hasil terhadap minat nasabah menabung dan loyalitas di bank syariah mandiri (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik). Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen, 05(01), 37–48.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). MARKETING MANAGEMENT. In General Equilibrium Theory. https://doi.org/10.1017/cbo9781139174749.022

Kristiyadi, & Hartiyah, S. (2016). PENGARUH KELOMPOK ACUAN , RELIGIUSITAS , PROMOSI DAN PENGETAHUAN TENTANG LEMBAGA KEUANGAN SYARIAH TERHADAP MINAT MENABUNG DI KOPERASI SYARIAH (Studi Kasus pada BMT TAMZIS Wonosobo). Ekonomi Dan Teknik Informatika, 5(Hutabarat 2010), 44–63.

Mahendrayasa, A. C., Kumadji, S., & Abdillah, Y. (2013). PENGARUH WORD OF MOUTH TERHADAP MINAT BELI SERTA DAMPAKNYA PADA KEPUTUSAN PEMBELIAN ( Survei pada Mahasiswa Pengguna Kartu Selular GSM “ IM3 †Angkatan 2011 / 2012 dan 2012 / 2013 Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Malang ). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 12(1), 1–7.

Maisur, Arifin, M. arfan, & M.Shabri. (2015). Pengaruh Prinsip Bagi Hasil, Tingkat Pendapatan, Religiusitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Menabung Nasabah Pada Bank Syariah di Banda Aceh. Jurnal Magister Akuntansi Pascasarjana, 4(2), 1–8. http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/JAA/article/view/4460

Marimin, A., Romdhoni, A. H., & Fitria, T. N. (2015). PERKEMBANGAN BANK SYARIAH DI INDONESIA. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 01(02), 75–87.

Mujaddid, F., & Nugroho, P. T. A. (2019). Pengaruh pengetahuan, reputasi, lingkungan dan religiusitas terhadap minat pelajar Sekolah Menengah Kejuruan prodi perbankan Syariah dalam menabung di bank Syariah. Jurnal Ekonomi Islam, 10(1), 14–37.

OJK, O. (2020). Snapshot Perbankan Syariah Indonesia 2020: Posisi September 2020.

Pradesyah, R. (2020). Pengaruh Promosi Dan Pengetahuan Terhadap Minat Masyarakat Melakukan Transaksi Di Bank Syariah (Studi Kasus Di Desa Rahuning). Jurnal Ekonomi Islam, 1(2), 123–143. https://doi.org/10.30596/al-sharf.v

Putra, E. R. H., & Mulazid, A. S. (2018). pengaruh lokasi, bagi hasil dan promosi terhadap proses keputusan nasabah menabung di PT. Panin Dubai Syariah Bank. JUrnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 3(1), 17.

Putriani, Y. H., & Shofawati, A. (2015). Pola Perilaku Konsumsi Islami Mahasiswa Muslim Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Airlangga Ditinjau Dari TIngkat Religiusitas. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 2(7), 570. https://doi.org/10.20473/vol2iss20157pp570-582

Putribustami, C. A., & Paramita, R. A. S. (2018). Pengaruh Pelayanan, Lokasi, Pengetahuan, Dan Sosial Terhadap Keputusan Menabung Di Ponorogo. Jurnal Ilmu Manajemen (JIM), 6(3), 157–172.

Ramadhani, N. Ik., Susyanti, J., & ABS, M. K. (2019). Analisis Pengaruh Tingkat Religiusitas, Pengetahuan dan Lingkungan Sosial Terhadap Minat Menabung Mahasiswa di Bank Syariah Kota Malang. E-Jurnal Riset Manajemen, 79–87. www.fe.unisma.ac.idemail:e.jrm.feunisma@gmail.com

Selviana, N. (2018). Pengaruh Pengetahuan Dan Brand Image Terhadap Keputusan Menabung Dengan Minat Sebagai Variabel Intervening ( Studi Kasus Pada Bprs Suriyah Kc Salatiga ) Skripsi. Salatiga: IAIN Salatiga. SKRIPSI, 1–104.

Setyaningsih, E. D., & Mufida, E. (2013). KEPERCAYAAN TERHADAP LOYALITAS PENGGUNA INTERNET BANKING PADA BANK CIMB NIAGA. 30–36.

Sumarwan, U. (2017). PERILAKU KONSUMEN Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran (R. Sikumbang (ed.); kedua). Ghalia Indonesia.

Suparyanto, D. (2018). Prospek Perbankan Syariah di Indonesia. AL-INSYIROH, 2(1), 184–195.

Suwarsi, A. A. (2017). IDENTIFIKASI POTENSI NASABAH BARU BANK SYARIAH DITINJAU DARI CUSTOMER SWITCHING INTENTION. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 3(2).

Syahriyal, S. (2019). Pengaruh Persepsi Nilai Dan Pengetahuan Masyarakat Terhadap Minat Menabung Serta Dampaknnya Kepada Keputusan Menabung Pada Perbankan Syariah Di Banda Aceh. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 4(1), 139–156. https://doi.org/10.24815/jped.v4i1.10930

Tajudin, M. H., & Mulazid, A. S. (2017). Pengaruh Promosi, Kepercayaan Dan Kesadaran Merek Terhadap Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Tabungan Haji (Mabrur) Bank Syariah Mandiri Kcp. Sawangan Kota Depok. ISLAMICONOMIC: Jurnal Ekonomi Islam, 8(1), 19–46. https://doi.org/10.32678/ijei.v8i1.64

Wahyulkarima, A. (2018). Pengaruh Budaya, Psikologis, Pelayanan, Promosi, dan Pengetahuan tentang Produk Terhadap Keputusan Nasabah dalam Memilih Bank Syariah. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 1(1), 51. https://doi.org/10.30595/jhes.v1i1.3712

Wardana, M. A. (2016). Pengaruh pertimbangan, pengetahuan, sikap nasabah terhadap keputusan nasabah memilih produk bank Syariah di kota Denpasar. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 14(1), 1.

Zuhirsyan, M., & Nurlinda, N. (2018). Pengaruh Religiusitas dan Persepsi Nasabah terhadap Keputusan Memilih Bank Syariah. Al-Amwal : Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syari’ah, 10(1), 48. https://doi.org/10.24235/amwal.v10i1.2812




DOI: 10.24235/amwal.v13i1.8239

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 Al Amwal Indexed by:

          

 

 

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.-->View My Stats