Analisis Dan Pilihan Strategi : (Strategi Perbankan Syari’ah dalam Memenangkan Persaingan)
(1) Prodi Perbankan Syariah Fakultas Syariah dan Ekonomi Islam IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstrak
           Perkembangan perbankan syari’ah dan perubahan lingkungan bisnis yang begitu cepat mnembuat perbankan berada dalam lingkungan bisnis yang kompetitif. Artikel ini membahas pilihan dan pengembangan strategi perbankan syari’ah dalam memenangkan persaingan dalam lingkungan bisnis yang kompetitif. Untuk menganalisis dan mengembangkan strategi perusahaan, salah satunya adalah dengan model manajemen strategik yang dikemukakan oleh Fred R. David, dimana proses analisis dan pemilihan strategi dibagi menjadi tiga tahap. Tahap 1: tahap Masukan (Input Stage),  meringkas informasi masukan dasar yang diperlukan untuk merumuskan strategi, Tahap 2: tahap Pencocokan (Matching Stage),  fokus pada upaya menghasilkan strategi alternatif yang dapat dijalankan (feasible) dengan memadukan faktor-faktor eksternal dan internal dan Tahap 3: adalah tahap Keputusan (Decision Stage), menggunakan satu macam teknik yaitu Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM). Para ahli juga mengemukakan beberapa pilihan strategi yang dapat digunakan perusahaan untuk dapat memenangkan dalam lingkungan bisnis yang kompetitif. Strategi pertama, mengoperasikan Unit Bank Keliling (UBK). Strategi kedua, melibatkan Perguruan Tinggi (PT) dan Lembaga Business Development Service Provider (BDSP) dalam menyalurkan perkreditan. Strategi ketiga, menggandeng Notaris/PPAT dalam proses sertifikasi agunan dan strategi keempat, memanfaatkan dana Corporate Social Responsibility (CSR, tanggung jawab sosial perusahaan).
Kata Kunci : Strategi, Perbankan Syari’ah, Persaingan.
Â
Abstract
              Shari'ah banking development and the business environment changes so quickly mnembuat banks are in a competitive business environment. This article discusses the selection and development of Shari'ah banking strategy to win the competition in a competitive business environment. To analyze and develop strategies of companies, one of which is the strategic management model proposed by Fred R. David, where the process of analysis and strategy selection is divided into three stages. Stage 1: stage Input (Input Stage), summarizing the input information as needed basis for formulating strategy, Phase 2: phase matching (Matching Stage), focusing on efforts to generate alternative strategies that can be executed (feasible) by integrating external factors and internal and Phase 3: is the stage of Decision (Decision Stage), using the kinds of techniques that Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM). The experts also suggested several options strategies that can be used by companies to be able to win in a competitive business environment. The first strategy, operate Unit Bank Roving (UBK). The second strategy, involving Higher Education (PT) and the Institute for Business Development Service Providers (BDS) in extending credit. The third strategy, holding Notary / PPAT in the certification process of collateral and the fourth strategy, utilizing funds Corporate Social Responsibility (CSR, corporate social responsibility).
Keywords: Strategy, Shari'ah Banking, Competition.Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
Kartajaya, 2013, Banking Competition In 2013; In The Time Of Regulatory Transition, Survai MarkPlus Insight.
Michael, E. Porter, 2001, Strategi Bersaing, cetakan keduabelas, Penerbit: Erlangga, Jakarta
Pearce and Robinson. 1997, Manajemen Strategik, Binarupa Aksara, Jakarta
Siregar, 2013, Outlook Perbankan Syari’ah 2014, Bank Indonesia
Sutawi,2009, Bank dan Manajemen
Umar, H, 2008, Strategic Management in Action, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Wheelen, T.L. and J. David Hunger, 2002, Strategic Management and Business Policy, Eighth Edition, New Jersey: Prentice-Hall.
DOI: 10.24235/amwal.v7i2.204
Article Metrics
Abstract view : 674 timesPDF - 230 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
 Al Amwal Indexed by:
Â
Â
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.-->View My Stats